کد خبر: ۱۸۷۵۲
|
۱۰ تير ۱۴۰۰ | ۱۳:۰۰

چه چیزی سولانا را منحصر به فرد می کند؟

نکته جالب درباره ارز سولانا بر خلاف دیگر ارزهای نوظهور این است که سولانا بدون تبلیغات و حمایت های سلبریتی ها توانسته است عملکرد خوبی داشته باشد، این پروژه ها تنها با مارکتینگ قوی و پشتیبانی توسط سلبریتی ها و اینفلوئنسرهای توانستند توجه سرمایه گذاران را به خود جلب کنند.

به گزارش خبرنگار« نبض فناوری» در دنیای بزرگ ارزهای دیجیتال، برخی از پروژه‌ها به پشتوانه استفاده از فناوری‌های نوین به دنبال حل مشکلات موجود هستند. در حال حاضر، بزرگ‌ترین ارزهای دیجیتال مانند بیت کوین و اتریوم، با مشکل مقیاس پذیری دست و پنجه نرم می‌کنند و از طرفی سایر پروژه‌هایی که به دنبال بهبود مشکل Scalability هستند، نمی‌توانند به صورت همزمان تمرکزگرایی را حفظ کنند. سولانا و رمز ارز SOL از آن دست شبکه‌هایی است که به واسطه تیم قدرتمند خود و ارائه راه‌کارهای جدید، توانسته تا حد زیادی مشکل مقیاس پذیری را حل کند.

ارز دیجیتال Solana چیست؟

سولانا (Solana) در یک کلام، یک بلاکچین رمزارزی با کارایی بالاست که از قراردادهای هوشمند و برنامه‌های غیرمتمرکز پشتیبانی می‌کند. آناتولی یاکووِنکو (Anatoly Yakovenko)، بنیان‌گذار و مدیرعامل سولانا، در سال ۲۰۱۷ میلادی، به این نکته پی برد که تابع هش بیت‌کوین موسوم به SHA256، همچنین می‌تواند برای ایجاد یک روش زمان‌سنجی غیرمتمرکز در یک بلاکچین رمزارزی مورد استفاده قرار گیرد و به این ترتیب، وایت‌پیپر انقلابی سولانا را در ماه نوامبر سال ۲۰۱۷ منتشر کرد.

چه چیزی سولانا را منحصر به فرد می کند؟

به عبارت دیگر ارز دیجیتال SOL توکن محلی شبکه بلاک‌چینی سولانا (Solana) است. این شبکه از الگوریتم اجماع اثبات سهام بهره می‌برد، لذا این شبکه به کاربرانی که این ارز را نگهداری کنید پاداش می‌دهد. به‌منظور افزایش امنیت، تمام کارمزد‌های پرداختی که از طریق SOL محاسبه می‌شوند، پس از دریافت سوزانده خواهد شد که این امر منجر به کاهش ساپلای کل در طی زمان می‌شود.

تاریخچه سولانا

پلتفرم سولانا (SOL) در سال 2017 توسط آناتولی یاکوونکو تأسیس شد. یاکوونکو قبل از تأسیس سولانا در کوالکام کار می کرد. وی پس از تجربه قبلی خود در Dropbox به عنوان مهندس نرم افزار، تجربه گسترده ای در مورد الگوریتم های فشرده سازی داشت. آنها همراه با اریک ویلیامز و سولانا CTO، گرِگ فیتزجرالد، فرایند جدیدی را برای مقابله با مشکلات تولید سنتی ایجاد کردند که در بلاکچین های بیت کوین و اتریوم وجود داشت.

آنها امیدوارند که بتوانند یک پروتکل قابل اعتماد و توزیع شده ایجاد کنند که مقیاس پذیری بیشتری را فراهم کند. این تیم در حال حاضر با پشتیبانی از سازمان های برتر جهان از جمله: اپل، کوالکام، اینتل، گوگل، مایکروسافت، توییتر، Dropbox و موارد دیگر پشتیبانی می‌شود. تأثیری که سولانا ایجاد کرده است توجه بسیاری از سرمایه گذاران را نیز به خود جلب کرده است که شامل: سرمایه مولتی کوین، بنیاد سرمایهSLOW Capital ، CMCC Global و غیره است.

بنیانگذاران سولانا SOL چه کسانی هستند؟

آناتولی یاکوونکو مهمترین فرد پشت سر سولانا است. شغل حرفه ای او از کوالکام Qualcomm آغاز شد، جایی که او به سرعت در رده‌های بالاتر قرار گرفت. بعد از این مسیر حرفه ای او تغییر کرد و یاکوونکو به عنوان یک مهندس نرم افزار در Dropbox وارد سمت جدید شد. در سال 2017، یاکوونکو کار بر روی پروژه ای را آغاز کرد که بعدا به عنوان سولانا محقق شد. او با همکار خود در کوالکام، گرگ فیتزجرالد، همکاری کرد و آنها پروژه ای را به نام آزمایشگاه های Solana تأسیس کردند. با جذب چندین همکار سابق کوالکام دیگر، پروتکل Solana و رمز SOL در سال 2020 برای عموم منتشر شد.

چه چیزی سولانا را منحصر به فرد می کند؟

رمز ارز SOL چیست؟

رمز ارز SOL در واقع توکن مورد استفاده در شبکه بلاک چین سولانا است. Solana از الگوریتم اجماع اثبات سهام نمایندگی شده به مظنور تشویق دارندگان توکن SOL به منظور مشارکت آن‌ها در شبکه استفاده می‌کند. به‌عنوان بخشی از برنامه‌های مدنظر گرفته شده توسط سولانا برای افزایش امنیت، تمامی کارمزدهایی که در قالب رمز ارز SOL پرداخت می‌شود، سوزانده می‌شود. این سیستم تورم منفی باعث می‌شود تا افراد به هولد و استیکینگ رمز ارز SOL به منظور شرکت در فرآیند اجماع ترغیب شوند.

شرکای سولانا

Solana (SOL) تعداد زیادی شریک در صنعت رمزارز دارد. بسیاری از آنها بهترین و درخشان ترین در صنعت هستند. ازجمله: Project Serum ،FTX ،Terra ،akash ،Chainlink ،civic ،dfuse ، Formatic ،Stardust ،Kin ،Tempest و… هستند.

چه چیزی سولانا را منحصر به فرد می کند؟

نکته جالب درباره ارز سولانا بر خلاف دیگر ارزهای نوظهور این است که سولانا بدون تبلیغات و حمایت های سلبریتی ها توانسته است عملکرد خوبی داشته باشد. قبلا درباره ارز دیجیتال دوج کوین، ارز کیشو و یا ارز شیبا دیدیم که این پروژه ها تنها با مارکتینگ قوی و پشتیبانی توسط سلبریتی ها و اینفلوئنسرهای توانستند توجه سرمایه گذاران را به خود جلب کنند، اما ارز سولانا در طی مدت شش ماه و با روندی آهسته و پیوسته توانست از رده پنجاهم به رده دوازدهم جدول ارزهای دیجیتال برسد.

چه چیزی سولانا را منحصر به فرد می کند؟

سولانا در زمانی که همه بازار و بیت کوین در اصلاح بودند یک روند تاریخی رشد را تجربه کرد. علت این داستان را باید در PA یا عملکرد قیمتی یک ارز دیجیتال پیدا کنیم. درباره ارز سولانا PA نکته بسیار قابل توجهی است. با مقایسه نمودارهای بیت کوین و سولانا میتوان دریافت که در ده ماهه اخیر قیمت بیت کوین حدود 400 درصد و قیمت سولانا حدود 900 درصد رشد کرده است. از آنجایی که اکثر آلت کوین ها نسبت به بیت کوین عملکرد و رشد بهتری داشته اند این موضوع طبیعی است. اما در جزییات بیشتر و نگاهی عمیق تر به بازار متوجه خواهیم شد که حتی زمانی که بیت کوین اصلاح قیمتی و سقوط را تجربه کرده است سولانا با رشد قابل توجهی روبه رو بوده! درواقع داشتن این عملکرد جدا از بیت کوین نکته قابل توجه در روند قیمتی ارز دیجیتال سولاناست.

ویژگی های بارز ارز دیجیتال سولانا(Solana)

ویژگی های منحصر به فرد ارز دیجیتال سولانا چیست ؟ 8 مورد زیر باعث شده است که سولانا در در میان ارزهای دیجیتال بی همتا شود.
اثبات تاریخچه (Proof of History): یک ساعت زمانی پیش از اجماع اصلی تحمل خطای بیزانس تاور
(Tower Byzantine Fault Tolerance): مدل مبتنی بر PoH از الگوریتم PBFT
توربین (Turbine): یک پروتکل انتشار بلاک
گلف استریم (Gulfstream): پروتکل انتقال تراکنش بدون استخر انتظار یا ممپول (Mempool)
سی لول (Sealevel): اولین موتور اجرای قراردادهای هوشمند به صورت موازی در جهان
پایپ لاینینگ (Pipelining): واحد پردازش معاملات برای اعتبارسنجی
کلود برک (Cloudbreak): پایگاه داده حساب ها
بایگانی‌کنندگان (Archivers): ذخیره‌سازی دفتر کل توزیع شده

آینده ارز دیجیتال سولانا؟

ارز دیجیتال سولانا توانسته است با FTX در صرافی غیر متمرکز سریوم، همکاری داشته باشد و این نشان دهنده رشد آن در دوره اخیر بوده است. دومین همکاری که رز دیجیتال سولانا در دوره اخیر داشته است، همکاری با چین لینک است.
علاوه بر این ارز دیجیتال سولانا توانسته است با همکاری خود در پروژه تتر، USTD را به اکوسیستم وارد کند.
علاوه بر این ارز دیجیتال سولانا در تلاش است که زمان تولید بلاک خود را کاهش داده و آن را به 80 میلی ثانیه برساند.

کیف پول هایی که ارز دیجیتال سولانا را ساپورت می‌کند؟

در حال حاضر کیف پول‌های متنوعی برای ذخیره ارز دیجیتال سولانا وجود ندارد و تنها کیف پولی که می توان برای ذخیره ارز دیجیتال سولانا استفاده کرد، Trust Wallet است.

البته از کیف پول‌های ارز دیجیتال سخت افزاری که می تواند از سولانا پشتیبانی کند، کیف پول سخت افزاری Ledger Nano Sاست. البته کیف پول تحت وب، به نام SolFlare وجود دارد که به عنوان کیف پول تحت وب می تواند یک گزینه برای ذخیره ارز دیجیتال سولانا محسوب شود.

آیا استخراج سولانا و ارز دیجیتال SOL ممکن است؟

با توجه به توضیحات بخش ساز و کار شبکه سولانا، مشخص شد که این ارز دیجیتال از الگوریتم اثبات سهام نمایندگی شده به منظور اجماع استفاده می‌کند. از طرفی، فرآیند “استخراج” و دریافت یک رمز ارز در قبال انجام تلاش محاسباتی در پروژه‌های بلاک چینی، به آن‌هایی محدود می‌شود که از الگوریتم اجماع اثبات کار (Proof of Work) استفاده می‌کنند. به عنوان مثال، بیت کوین (BTC) را می‌توان از طریق خرید تجهیزات ماینینگ و مشارکت در شبکه و ساخت بلاک‌ها، دریافت کرد.

چه چیزی سولانا را منحصر به فرد می کند؟

اما در شبکه‌های مبتنی بر اثبات سهام و اثبات سهام نمایندگی شده چنین نیست. در این شبکه‌ها، استخراج معنایی ندارد و در عوض پاداش‌هایی از جنس رمز ارز آن شبکه بین سپرده‌گذاران توزیع می‌شود. به منظور سپرده‌گذاری و استیکینگ یک ارز دیجیتال، کاربر باید مقداری از آن رمز ارزها را در کیف پول رسمی و یا والت‌های پشتیبان پروسه استیکینگ آن رمز ارز، نگهداری کند.

سولانا یک پروژه بسیار قدرتمند در حوزه رمز ارزها محسوب شده و چندین نوآوری در دل آن قرار دارد. تیم پروژه سولانا، جمعی از افراد باسابقه و چهره‌های درخشان در حوزه فناوری هستند و تا به امروز به خوبی توانسته‌اند این پروژه را به سمت رسیدن به اهداف بلندپروازانه‌اش سوق دهند. جهش قیمت رمز ارز SOL و افزایش استفاده از این شبکه بلاک چینی، تاییدی بر این ادعا است.

سولانا بسیاری از مسائل سنتی را که قبلاً فناوری بلاکچین تجربه کرده است، حل می کند. سولانا ساختار جدیدی را برای تأیید معاملات و الگوریتم اجماع کارآمدتر به نمایش می گذارد. این پلتفرم قطعاً یک رقیب سرسخت برای بیت کوین و اتریوم خواهد بود. سولانا فقط در 10 سال پیشرفت سریع در صنعت رمزنگاری را نشان می دهد. این پلتفرم قطعاً در ادامه توسعه چیزی خواهد بود که باید به آن توجه کرد!

ارسال نظرات
نظرات بینندگان
صادق چوبکیان
۰۱:۰۸ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۲
معلومه نویسنده خیلی از این سولانا خریده ها خیلی تابلو تبلیغاتشو کردی
0
4
آراز
۱۶:۵۱ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۸
سولانا ۲۰۰ دلاری شد حالا بگو هی تبلیغشو میکنه
گزارش نبض فناوری از شرکت توسعه سامانه‌های نرم افزاری نگین، رشد درآمد ۲۹ درصدی «توسن» در دوره یکماهه اسفند ۱۴۰۲
آخرین وضعیت بازار رمزارزهای جهان در 29 فروردین 1403 صعود اندک بیت‌کوین
پیش از برگزاری انتخابات؛ ایکس در هندوستان دردسر درست کرد
آخرین وضعیت بازار رمزارزهای جهان در 28 اسفند 1403 پیش‌بینی قیمت بیت‌کوین
برای پیروی از قوانین ترکیه؛ «تردز» در ترکیه تعطیل شد
وبگردی