کد خبر: ۱۸۸۲۹
|
۱۲ تير ۱۴۰۰ | ۱۵:۰۰

آیا مسدودسازی شبکه‌های اجتماعی منطقی است؟/ فیلترینگ ممنوع!!

‏امروزه شبکه‌های اجتماعی و ‫پیام‌رسان‌ها محل ارتباط و ابزار کسب وکار مردم است، به ویژه کسب و کار‌های خرد که از این طریق کسب درآمد می‌کنند، بنابراین مسدودسازی شبکه‌های اجتماعی راهکاری سازنده یا دست‌کم بهترین راه‌حل نیست بلکه باید تدابیری در این زمینه اندیشیده شود.

به گزارش خبرنگار «نبض فناوری» امروزه تنور ساماندهی فضای مجازی داغ شده به طوریکه مجلس به صورت جدی وارد این قضیه شده تا شبکه‌های اجتماعی و پیام رسان‌ها ساماندهی کنند. در این میان برخی از افراد ادعا براین دارند که موضوع ساماندهی شبکه‌های اجتماعی یعنی ایجاد محدودیت در این فضا است و برخی نیز گمان می‌کنند که این مهم سبب ایجاد رقابت و تقویت پیام‌رسان‌های داخلی خواهد بود.
در همین راستا، ولی اسماعیلی، سخنگوی فراکسیون انقلاب اسلامی مجلس به نقل از رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس گفت که مجلس به دنبال ایجاد محدودیت برای فضای مجازی نیست.
با این حال برخی از کارشناسان بر این نظرند که بند‌ها و تبصره‌های پیش نویس این طرح منجر به تغییرات اساسی در حوزه اینترنت و شبکه‌های مجازی می‌شود که می‌تواند به محدودیت‌های زیاد بیانجامد.
باید متذکر شد که ساماندهی پیام‌رسان‌ها و شبکه‌های اجتماعی، از موضوعات اساسی و مهم مدیریت فضای مجازی کشور به شمار می‌رود. متأسفانه در کشور ما ساماندهی این پیامرسان‌ها به صورت بایسته و شایسته مورد توجه متولیان امر قرار نگرفته است. عدم حمایت شبکه‌های مجازی داخلی و یا عدم ساماندهی مناسب شبکه ملی اینترنت از سوی دولتمردان با وجود تأکیدات و هشدار‌های فراوان کارشناسان نخبه فضای مجازی، ذهن‌ها را متبادر به این مسئله می‌کند که گویی دولتمردان برنامه و اهداف کلانی برای اصلاح و ارتقای این شاهرگ اساسی جامعه ندارند.
همچنین بر اساس طرح جدید ساماندهی شبکه‌های اجتماعی، همه سرویس‌های مهم داخلی و خارجی، باید مجوز فعالیت در ایران را دریافت کرده و متعهد به رعایت انبوهی از تکالیف و الزامات شوند؛ بنابراین شرکت‌هایی مانند اینستاگرام، گوگل، لینکدین و واتس‌آپ باید بپذیرند که در چارچوب این قانون عمل کنند. نویسندگان این طرح برای سرویس‌دهندگانی که به این الزامات تن ندهند مجازات مسدودسازی را در نظر گرفته‌اند.
این طرح همچنین مرزبانی فضای مجازی و دفاع سایبری از کشور و جلوگیری از بهره‌برداری غیرمجاز از داده‌ها در گذرگاه‌های مرزی را به ستاد کل نیرو‌های مسلح واگذار کرده است.
همچنین در این طرح ذکر شده که دستگاه‌های مرکز ملی فضای مجازی، وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، وزارت اطلاعات، وزارت دفاع و پشتیبانی نیرو‌های مسلح، قوه قضائیه، سازمان صدا و سیما، نیروی انتظامی، سازمان پدافند غیرعامل و سازمان اطلاعات سپاه، شرکت ارتباطات زیرساخت و ارائه‌دهندگان خدمات اینترنت موظف به انجام دستورات ستاد کل نیرو‌های مسلح در موارد موضوع این ماده هستند.

در همین راستا سجاد عسگریان کارشناس فضای مجازی، در گفتگو با خبرنگار« نبض فناوری» گفت: برای پیام‌رسان‌ها سخت است که خود را با قوانین کشور‌های مختلف وفق دهند و معمولا این کار را نمی‌کنند؛ بنابراین اگر روزی این طرح اجرایی شود واتس اپ هم باید فیلتر شود، چون واتس اپ هم متعلق به شرکت فیسبوک است. به نظر می‌آید کسانی که این طرح را در مجلس پیشنهاد داده‌اند به چگونگی اجرای آن فکر نکرده‌اند.

وی تصریح کرد: ‏امروزه شبکه‌های اجتماعی و ‫پیام‌رسان‌ها محل ارتباط و ابزار کسب وکار مردم است، به ویژه کسب و کار‌های خرد که از این طریق کسب درآمد کرده و درآمدشان به این فضا وابسته است، بنابراین مسدودسازی شبکه‌های اجتماعی راهکاری سازنده یا دست‌کم بهترین راه‌حل نیست بلکه باید تدابیری در این زمینه اندیشیده شود.

ارسال نظرات
آخرین وضعیت بازار رمزارزهای جهان در 3 اردیبهشت 1403 کارمزد بیت‌کوین صعودی یا نزولی است؟
جایگزین باتری‌های لیتیوم یونی؛ باتری که در چند ثانیه شارژ می‌شود
آخرین وضعیت بازار رمزارزهای جهان در اول اردیبهشت 1403 هاوینگ بیت‌کوین فرا رسید
به دلیل نگرانی از ایمنی داده‌ها؛ هلند استفاده از فیس‌بوک را ممنوع می‌کند
وبگردی