کد خبر: ۱۸۹۳۱
|
۱۵ تير ۱۴۰۰ | ۰۹:۵۹

باید موانع دستیابی به اینترنت ملی برداشته شود

پژوهشگر فضای مجازی گفت: در سال تولید، پشتیبانی ها و مانع زدایی ها باید ابتدا موانع اصلی در برابر دستیابی کشور به حکمرانی رسانه‌ای سایبری را از سر راه برداریم، سپس در کنار این اقدام ‌مهم باید با پشتیبانی از تولیدات داخلی در حوزه فناوری اطلاعات بپردازیم.

به گزارش خبرنگار «نبض فناوری» اینترنت ملی یکی از مباحثی است که چندین سال که مورد توجه مسئولان ذیربط قرار گرفته است به طوری که حواشی بسیار زیادی پیرامون آن ساخته شده که گا‌ها باعث سردرگمی مخاطب درباره ماهیت این سیستم می‌شود. دیدگاه کاربران عمومی به این مساله شفاف و صحیح نیست و به همین جهت نگرانی آن‌ها روز به روز بیشتر می‌شود.

باید اذعان کرد که شبکه ملی اطلاعات از سال ۱۳۸۴با نام «شبکه ملی اینترنت» در دستور کار مجلس قرار گرفت و تا به امروز که بیش از ۱۴ سال از آن زمان می‌گذرد، هنوز رنگ واقعیت کاملی را به خود ندیده است. مهم‌ترین دلایل پیاده‌سازی شبکه ملی اینترنت در آن سال کاهش وابستگی به شبکه جهانی اینترنت اعلام شد. در سند «ضرورت تبیین الزامات شبکه ملی اطلاعات» آمده که شبکه ملی اطلاعات به عنوان زیرساخت ارتباطی کل فضای مجازی، شبکه همه شبکه‌های کشور است.

در این میان یکی از اقدامات مهم دولت‌ها جهت استفاده حداکثری و مطلوب از فضای مجازی، بومی سازی آن و ایجاد شبکه ملی اطلاعات است. بر این اساس ایران نیز برنامه‌ای را جهت ایجاد چنین شبکه‌ای در نظر گرفته شده است.

دسترسی به خدمات دولت الکترونیک مثل آموزش، بهداشت و درمان و درگاه‌های پرداختی از جمله مزیت‌های اینترنت داخلی به حساب می‌آید. همچنین شبکه ملی اطلاعات علاوه برافزایش سرعت اینترنت سبب استقلال و کاهش هزینه اینترنت این شبکه می‌شود.

در کنار موارد فوق با توجه به فعالیت‌هایی که خارج از کشور علیه ایران و در حوزه سایبری رخ می‌دهد، باید پیش از اینکه فعالیت خرابکارانه‌ای رخ دهد، تدابیری را در راستا اندیشیده شود، بنابراین با شبکه ملی اطلاعات می‌توان فعالیت‌های خارج کشور را شناسایی و مسدود کرد.

عبدالله حسین زاده پژوهشگر فضای مجازی در گفتگو با خبرنگار «نبض فناوری» اظهار کرد: برای راه اندازی شبکه ملی اطلاعات، مهم‌ترین مسئله در درجه نخست انتقال داده‌های ملی است که در مراکز خدمات داده‌ای خارجی از ایران قرار دارد به شبکه ملی اطلاعات است و در درجه بعدی نهضت تبدیل اطلاعات فیزیکی به اطلاعات داده‌ای است که امکان ارائه خدمات به همه ذی نفعان و بطور خاص شهروندان را فراهم می‌سازد. بدون داشته زیر ساخت داده‌های ملی مرتبط با شهروندان، شرکت‌ها و موسسات تحقق دولت الکترونیک بصورت فراگیر امکان پذیر نیست و در قالب یک خدمات محدود باقی می‌ماند.

پژوهشگر فضای مجازی تأکید کرد: اگر بخواهیم تسلط بیگانه را در فضای مجازی بشکنیم بایستی شبکه ملی اطلاعات را تقویت کنیم. همچنین زیرساخت‌های بومی و داخلی در حوزه رسانه و پلتفرم‌های اجتماعی نیز تقویت شود. این موضوع کار یک شبه نیست معمولا طی یک دهه طول می‌کشد بنابراین در این بخش عقب ماندگی داریم.

حسین زاده ادامه داد: اگر نگاه دولت و حاکمیت به این موضوع تغییر کنند به طور یقین کیفیت بهتر و هزینه کمتری را در پی خواهد داشت. در حال حاضر بروکراسی خیلی شدیدی جلوی پیشرفت شرکت‌های دانش بنیان استارتاپ را گرفته است این در حالیست که شرکت‌های دانش‌بنیان و استارتاپ به دلیل نوآوری تمایل دارند که تغییراتی را ایجاد کنند. متاسفانه بدنه تصمیم گیران دولتی سنتی است و بسیار در مقابل این تغییرات مقاومت می‌کنند تا جاییکه در بسیاری از این حوزه‌ها تقریبا نشدنی است.

این پژوهشگر گفت:شبکه ملی اطلاعات تنها یک شبکه زیر ساختی نیست بلکه به عنوان قدم اول و مهمترین قدم برای حکمرانی رسانه‌ای سایبری در لایه‌های متعدد مدیریت، امنیت، سرویس و خدمات، محتوا و کاربر است که نمونه موفق آن در دنیا را در کشور‌های آمریکا، کره جنوبی، انگلیس و... داریم می‌بینیم و این نشان از اهمیت راه اندازی این شبکه برای تمدن سازی در این نزاع جهانی تمدنی دارد.

وی خاطرنشان کرد: در سال تولید، پشتیبانی‌ها و مانع زدایی‌ها باید ابتدا موانع اصلی در برابر دستیابی ایران اسلامی به حکمرانی رسانه‌ای سایبری را از سر راه برداریم، سپس در کنار این اقدام باید با پشتیبانی از تولیدات داخلی در حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات به کارآفرینی، خلق ثروت، پیشرفت کشور و کاهش هزینه‌های مردم در دستیابی به سرویس‌ها و خدمات مورد نیازشان و شفاف سازی اقتصادی، اداری و مدیریتی کمک کنیم.

ارسال نظرات
نظرات بینندگان
حق بین
۰۸:۵۹ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۶
این کار فقط دست و پا زدن و در باتلاق و بیشتر فرو رفتن است. آنقدر کار های مهم تر وجود دارد که اگر بینش بود، امروزه روز را اینگونه نمی دیدیم. :((
2
0
گزارش نبض فناوری از شرکت توسعه سامانه‌های نرم افزاری نگین، رشد درآمد ۲۹ درصدی «توسن» در دوره یکماهه اسفند ۱۴۰۲
آخرین وضعیت بازار رمزارزهای جهان در 29 فروردین 1403 صعود اندک بیت‌کوین
وبگردی