کد خبر: ۱۸۹۶۱
|
۱۶ تير ۱۴۰۰ | ۰۹:۴۰

ماجرای جاسوسی دستیار صوتی هوشمند گوگل از کاربران چیست؟

امروزه استفاده از دستیارهای صوتی هوشمند در میان کاربران متداول شده، اما برخی از این دستیارهای صوتی مکالمات کاربران را ضبط و اطلاعات آنها را در اختیار شرکت های سازنده می گذارند.

به گزارش «نبض فناوری»، آی تک پست اعلام کرد، افرادی که به طور مرتب در منازل خود از این دستیارهای صوتی هوشمند برای صدور فرامین مختلف و اطلاع از اخبار، وضعیت آب و هوا، خرید و غیره استفاده می کنند باید توجه داشته باشند که ممکن است صدای آنها در زمان صحبت با دیگر افراد توسط این ابزار به طور مخفیانه ضبط شود.

گوگل بارها مدعی شده اطلاعات کاربران دستیارهای صوتی هوشمند را مخفی، ایمن و خصوصی نگه می دارد. اما آیا واقعا همین طور است؟

گوگل به حریم شخصی کاربران احترام نمی گذارد

در 29 ژوئن گذشته نمایندگان گوگل در با حضور در کمیته فناوری اطلاعات پارلمان هند به بحث و تبادل نظر پرداختند و اگر چه محتوای این گفتگوها فاش نشد، اما منابع مطلع تصریح کردند گوگل در این جلسه اذعان کرده که گاهی اصوات کاربران دستیار صوتی هوشمند خود را ضبط می کند. بنابراین کاربران این نرم افزار بر روی گوشی های اندرویدی یا بلندگوهای هوشمند نمی توانند از حفظ حریم شخصی خود توسط گوگل مطمئن باشند.

نکته جالب اینکه حتی اگر کاربران قابلیت هوش مصنوعی را بر روی دستیارهای صوتی هوشمند خود فعال نکرده باشند، باز هم ممکن است شاهد ضبط شدن صدای خود باشند. بنابراین کارکنان گوگل ممکن است گاهی به اصوات ضبط شده کاربران نرم افزار دستیار صوتی هوشمند این شرکت گوش بدهند. گوگل مدعی شده هدف این کار آموزشی است تا کیفیت خدمات یادشده افزایش یابد. اما در نهایت این امر معنایی به جز نقض حریم شخصی ندارد.

به دنبال افشای این خبر و کشیده شدن موضوع به رسانه ها، تلاش های خبرنگاران برای اطلاع از جزئیات بیشتر آغاز شد. در این میان، خبرنگاران سایت اندروید آتوریتی از گوگل خواستند تا در مورد این موضوع شفاف سازی کند. در واکنش نماینده ای از گوگل اظهار داشت که این شرکت قادر به افشای جزئیات بیشتر در این زمینه یا اظهارنظر در مورد مطالبی نیست که به نقل از منابع ناشناس در مورد نشستی در پشت درهای بسته منتشر شده است. وی افزوده است که تنظیمات پیش فرض مبتنی بر ذخیره اصوات مکالمات کاربران دستیار صوتی هوشمند گوگل نیست.

این نماینده گوگل سپس به تشریح جزئیاتی در مورد عملکرد دستیار صوتی هوشمند این شرکت پرداخته است. به گفته وی این دستیار صوتی در وضیت استندبای است تا زمانی که کاربری با بیان عبارت " هی گوگل" آن را فعال کند و آنچه را که افراد به گوگل یا فرد دیگری می گویند درک و اجرا کند. ولی این نرم افزار آنچه که کاربر بیان می کند را در اختیار گوگل یا هیچ طرف ثالثی قرار نمی دهد.

در حالت استندبای این نرم افزار برای آماده سازی خود قطعه های کوتاه صوتی را پردازش می کند تا برای دریافت فرامین کاربران و عبارت هی گوگل، آماده باشد. اگر در نهایت فعال سازی دستیار صوتی گوگل رخ ندهد، قطعه های یادشده ذخیره و ارسال نمی شوند. در صورت فعال شدن دستگاه یک نشانگر یا ال ای دی چشمک زن روشن شده و دستگاه ضبط صدای کاربران را برای انجام درخواست آنها آغاز می کند. در این فرایند چند ثانیه از صدای محیط قبل از فعال سازی نرم افزار ضبط می شود تا کل درخواست به درستی درک و پردازش شود.

نکته مهم این است که گاهی اوقات این فعال سازی زودهنگام به صورت تصادفی و در شرایطی رخ می دهد که نرم افزار فکر می کند چیزی شبیه به هی گوگل را شنیده است. در این شرایط بیان عبارت "هی گوگل این برای تو نبود"، موجب پاک شدن اصوات ضبط شده می شود. اما اکثر افراد از این موضوع خبر ندارند و چنین عبارتی را بیان نمی کنند.

ماجرای جاسوسی دستیار صوتی هوشمند گوگل از کاربران چیست؟

برای کنترل دستیار صوتی گوگل چه باید کرد؟

گوگل مدعی است کاربران قادر به کنترل ذخیره یا عدم ذخیره اصوات خود در حساب کاربریشان در سایت این شرکت هستند. تنظیمات پیش فرض مبتنی بر عدم ذخیره فایل های صوتی است و بنابراین اگر این تنظیمات را دستکاری نکرده اید، نباید کار اضافه ای انجام دهید.

اگر در این زمینه تردید دارید باید به بخش تنظیمات فعالیت های مربوط به وب و اپلیکیشن ها در نشانی https://myactivity.google.com/item?restrict=assist مراجعه کرده و بررسی کنید که آیا گزینه Include voice and audio recording تیک خورده است یا نه. همچنین می توانید میزان حساسیت دستیار صوتی هوشمند گوگل را با استفاده از اپلیکیشن گوگل هوم کنترل کنید. بر روی گزینه هوم ضربه بزنید، گزینه بلندگو یا نمایشگر هوشمند را انتخاب کنید، به بخش تنظیمات ابزار بروید و گزینه حساسیت هی گوگل یا صوت را انتخاب کنید. سپس میزان حساسیت هی گوگل را تنظیم کنید تا در این زمینه نیز خیالتان تا حدی راحت باشد. اما در نهایت باید توجه داشته باشید که نرم افزار دستیار صوتی هوشمند گوگل در صورتی که کارکنان این شرکت بخواهند به اصوات شما گوش دهند، این کار را انجام می دهد و اعمال این تنظیمات نیز مشکلتان را حل نمی کند. لذا اگر خیلی به حفظ حریم شخصی خود اهمیت می دهید باید استفاده از نرم افزار مذکور را متوقف کنید.

منبع/ فارس 

ارسال نظرات
گزارش نبض فناوری از شرکت توسعه سامانه‌های نرم افزاری نگین، رشد درآمد ۲۹ درصدی «توسن» در دوره یکماهه اسفند ۱۴۰۲
آخرین وضعیت بازار رمزارزهای جهان در 29 فروردین 1403 صعود اندک بیت‌کوین
وبگردی