کد خبر: ۱۹۰۶۱
|
۱۹ تير ۱۴۰۰ | ۱۳:۴۵

ساخت دستگاه تصفیه پساب ایرانی با هم‌افزایی فناوری پلاسما و کویتاسیون

یک شرکت نانویی با هم‌افزایی فناوری پلاسما و کویتاسیون دستگاه تصفیه پساب تولید کرد که موجب تخریب میکروارگانیزم‌ها، ترکیبات آلی آلاینده و ترسیب فلزات سنگین موجود در آب می‌شود.

به گزارش« نبض فناوری» دستگاه تصفیه پساب مبتنی بر هم‌افزایی فناوری پلاسما و کویتاسیون به منظور تصفیه انواع پساب‌ها و بازچرخانی آن‌ها برای استفاده مجدد طراحی و ساخته شده است.

این دستگاه براساس هم‌افزایی دو فناوری پلاسما و کاویتاسیون موجب تخریب میکروارگانیزم‌ها، ترکیبات آلی آلاینده و ترسیب فلزات سنگین موجود در آب می‌شود. از مزایای این دستگاه می‌توان از توانایی تخریب مواد بسیار پایدار، حجم کم فضای اشغالی فرآیند تصفیه، استفاده نکردن از مواد شیمیایی، کاهش هزینه در مقایسه با روش‌های مشابه، حذف فلزات سنگین و کاهش تولید لجن حجمی نام برد.

در این دستگاه از ترکیب دو فناوری پلاسما و کویتاسیون برای تصفیه استفاده می‌شود. فناوری پلاسما در واقع بهره‌گیری از تخلیه الکتریکی ولتاژ بالا با ایجاد نقاط پرانرژی درون آب با استفاده از رژیم‌های پلاسمایی همچون تخلیه آرک، تخلیه تابان و تخلیه تاریک به صورت پالسی بدون افزایش دمای توده سیال نسبت به حالت‌های معمول است که کاهش مصرف انرژی و افزایش توان تخلیه در زمان کوتاه را در پی خواهد داشت.

فناوری کویتاسیون با استفاده از ماژول‌های ایجاد کویتاسیون (اریفیس پلت، ونتوری، روتاری و گردابی) و ایجاد اختلاف فشار، باعث ایجاد حفرات ماکرو/ میکرو شده و با انفجار آن‌ها نقاط پرانرژی تولید می‌شود.

در این دستگاه بخش پلاسمای پالسی با ایجاد تخلیه الکتریکی درون آب، محیطی مستعد برای تخریب آلاینده‌ها فراهم می‌آورد. رادیکال هیدروکسیل اکسنده که بسیار قوی است در این مرحله تولید می‌شود ولی در روش‌های معمول بخش زیادی از آن تأثیر اکسندگی خود را نمی‌گذارد. معمولاً بخش زیادی از حفرات تولیدی در بخش کویتاسیون بدون انفجار در مسیر آب قرار می‌گیرند، با هم افزایی پلاسما و کویتاسیون و کنترل شرایط و هندسه ترکیبی، بهره‌وری افزایش خواهد یافت.

تخریب و خنثی‌سازی آلاینده‌های آلی حاصل از فاضلاب‌های صنعتی، معادن، خانگی، تصفیه پساب‌های بیمارستانی حاوی ترکیبات خطرناک، تصفیه آب‌های آلوده و سمی به فلزات سنگین و میکروارگانیزم‌ها از جمله موارد مورد استفاده از این دستگاه است.

ارسال نظرات
قبل از کنفرانس جهانی توسعه‌دهندگان اپل این ماه یک رویداد مجازی برگزار می‌کند
آخرین وضعیت بازار رمزارزهای جهان در 5 اردیبهشت 1403 بیت‌کوین آماده شد
درباره عدم مسدودسازی برخی اکانت‌ها؛ دادگاه برزیلی ایکس را بازخواست می‌کند
آخرین وضعیت بازار رمزارزهای جهان در 3 اردیبهشت 1403 کارمزد بیت‌کوین صعودی یا نزولی است؟
وبگردی