کد خبر: ۱۹۱۹۱
|
۲۳ تير ۱۴۰۰ | ۱۷:۰۰

در گرما با ماده جدید خنکتر شوید

متافابریک جدید تقریباً 5 درجه سانتیگراد بدن انسان را خنکتر می کند.

به گزارش «نبض فناوری»، همزمان با گرمتر شدن جهان بر اثرتغییرات آب و هوایی یکی از چالش های بشر افزایش دما است و پیش بینی شده که افزایش موج گرما به طور فزاینده ای مرگبار شود به طوریکه حتی برخی از مناطق جهان را غیر قابل سکونت خواهد کرد.

در برابر چنین گرمای شدیدی یک ماده جدید ساخته شده توسط دانشمندان در چین می تواند به لطف پارچه ای که نور و گرما را تا حد قابل توجهی منعکس می کند، کمک کند تا بدن انسان را بسیار خنک نگه دارد.

این مدیریت حرارتی شخصی (PTM) نامیده می شود و در یک مطالعه جدید، محققان می گویند که متافابریک آنها می تواند روزی به استفاده کنندگان از فشارهای روانی ناشی از افزایش دما کمک کند.

تیمی به سرپرستی Shaoning Zeng از دانشگاه علم و صنعت Huazhong در مقاله جدید توضیح می دهد: این متافابریک عملکرد خنک کننده تابشی کارآمد را نشان می دهد و قابلیت تنفس و راحتی در استفاده از PTM را فراهم می کند.

از نظر تئوری با انعکاس مقدار زیادی از نور در طول موج های در دامنه های مادون قرمز و فرابنفش مواد نیز باید گرما را بازتاب دهند قبل از اینکه فرصتی برای جذب شدن داشته باشد.

محققان در مطالعه خود نوشتند: چنین توزیع گسترده ای از نانوذرات، هنگامی که با لایه ای از پلی تترا فلورواتیلن PTFE ترکیب شود، باعث پراکندگی و انعکاس طیف گسترده در باند نزدیک مادون قرمز می شود.

برای آزمایش پتانسیل خنک سازی متافابریک در زیر نور خورشید، محققان این ماده را در شرایط آسمان صاف در گوانگژو چین سه بار آزمایش کردند و دمای پارچه را در مقایسه با سایر مواد رایج روی صفحه اندازه گیری کردند.

تحت اوج تابش خورشیدی بین ساعت 11:00 تا 15:00 دمای متافاریک تقریباً 5.0 درجه ، 6.8 درجه، 7.0 درجه، 5.8 درجه و 10.2 درجه سانتیگراد به ترتیب کمتر از پنبه، اسپندکس، شیفون، پارچه کتانی و شبیه سازهای پوست برهنه بود.

یک دوربین حرارتی خارجی اختلاف دمای 3.4 درجه سانتیگراد را بین دو طرف جلیقه اندازه گیری کرد؛ اما سنسورهای حرارتی در زیر پارچه ها نشان دادند که تفاوت در زیر جلیقه برجسته تر است.

در آزمایشی دیگر که متافابریک روی اتومبیل استفاده شد که دمای داخلی ماشین تقریباً 30 درجه سانتیگراد نسبت به اتومبیل بدون پوشش خنک تر بود. در حالی که متافابریک مطمئناً نوید قابل توجهی برای خنک کردن افراد و اشیاء می دهد. یافته ها در Science منتشر شده است.

ارسال نظرات
گزارش نبض فناوری از شرکت توسعه سامانه‌های نرم افزاری نگین، رشد درآمد ۲۹ درصدی «توسن» در دوره یکماهه اسفند ۱۴۰۲
آخرین وضعیت بازار رمزارزهای جهان در 29 فروردین 1403 صعود اندک بیت‌کوین
پیش از برگزاری انتخابات؛ ایکس در هندوستان دردسر درست کرد
وبگردی