کد خبر: ۱۹۴۸۶
|
۰۳ مرداد ۱۴۰۰ | ۰۸:۰۰

کدام ارز دیجیتال برای فاصله گرفتن از فیسبوک به Diem تغییر کرد؟

پروژه ارز دیجیتال لیبرا به نام «Diem» تغییر نام داد و هدف از این کار نشان دادن استقلال این پروژه و دریافت مجوز برای ورود به بازار است.

به گزارش خبرنگار «نبض فناوری» امروزه شاهد رشد و پیشرفت بسیار در بازار ارز‌های دیجیتال هستیم به طوریکه روز به روز ارز‌های بیشتری وارد این اقیانوس بیکران می‌شود که هر کدام شگفتی‌های خاص خود را دارند.

در این گزارش سعی می‌شود که ارز دیجیتال لیبرا را برای طرفداران ارز‌های دیجیتال معرفی کنیم.
پروژه لیبرا (Libra) یا همان ارز دیجیتال فیس‌بوک، یک ارز دیجیتال جهانی بوده که هدف آن ارائه خدمات پرداخت و انتقال پول به تمام مردم جهان است. پروژه لیبرا یا همان ارز دیجیتال فیسبوک در اوایل سال ۲۰۱۹ معرفی و جزئیات این پروژه به همراه گزارش عملکرد (وایت پیپر) آن بطور رسمی در تاریخ ۱۸ ژوئن ۲۰۱۹ منتشر شد.
لیبرا قرار بود در اواخر سال ۲۰۱۹ به طور رسمی فعالیت خود را آغاز کند، اما به دلیل نگرانی مقامات دولتی سراسر جهان از بی ثبات شدن اقتصاد دنیا، هنوز این اتفاق مهم رخ نداده و فیس‌بوک در حال مذاکره با قانون‌گذاران است.

کدام ارز دیجیتال برای فاصله گرفتن از فیسبوک به Diem تغییر کرد؟

به عبارت دیگر لیبرا پول رمزی فیسبوک، قرار بود توسط نهادی به نام کالیبرا مدیریت شود وکالیبرا نام اپلیکیشن جدایی خواهد بود که به صورت «کیف پول جیبی» کاربران عمل خواهد کرد. افراد و شرکت‌ها قادر خواهند بود برای ذخیره، ارسال و دریافت لیبرا از کالیبرا استفاده کنند.

کالیبرا در وب‌سایت خود تبلیغ می‌کند که «لیبرا» راهی است برای ارسال و دریافت «چندثانیه‌ای» پول در داخل یا خارج از کشور‌ها و با چند کلیک ساده، «یک ارز جدید جهانی بر روی یک شبکه جهانی».
کالیبرا به شکل یک اپلیکیشن واحد بر روی تلفن‌های هوشمند قابل نصب خواهد بود و فیس‌بوک قصد دارد دکمه‌ای را نیز برای کالیبرا در داخل پیام‌رسان فیسبوک و محصولات واتس‌اپی خود قرار دهد. فیسبوک قصد دارد بعداً کالیبرا را در سراسر رشته‌اپلیکیشن‌های خود در دسترس قرار بدهد؛ ازجمله اپلیکیشن‌هایی برای خرید از طریق اینستاگرام یا تحویل اتاق هتل توسط مسافران. «لیبرا» از این نظر با دیگر رمزارز‌ها (مثل بیت‌کوین) متفاوت است که یک تیم مدیریت‌کننده (کالیبرا) دارد.

لیبرا از نظر فنی

ارز دیجیتال لیبرا در بستر بلاک چین انحصاری خود، راه اندازی شد. این زنجیره مبتنی بر الگوریتمی تحت عنوان «LibraBFT» است که شباهت‌های زیادی با اثبات سهام (PoS) دارد. برای تایید هر تراکنش در شبکه، باید دو سوم مشارکت‌کنندگان یا همان نود‌های اعتبارسنج، آن را تایید کنند.

در ابتدا فقط اعضای جامعه لیبرا وظیفه تایید و اعتبارسنجی تراکنش‌ها را بر عهده دارند. برای عضو شدن در جامعه لیبرا اصلی‌ترین شرط این است که هر عضو باید حداقل ۱۰ میلیون دلار وجه نقد به عنوان وثیقه و پشتوانه پرداخت کند. با این حال، قرار است که در آینده امکان مشارکت افراد بیشتری با سپرده‌گذاری توکن‌های لیبرا فراهم شود.

کدام ارز دیجیتال برای فاصله گرفتن از فیسبوک به Diem تغییر کرد؟

بلاک چین لیبرا برای نوشتن قرارداد‌های هوشمند، یک زبان برنامه‌نویسی اختصاصی به نام «Move» دارد؛ بنابراین مانند اتریوم، در مورد لیبرا با چیزی فراتر از یک ارز دیجیتال باثبات رو برو هستیم.

اعضای پروژه ارز دیجیتال لیبرا

پروژه لیبرا طبق گفته فیس بوک ۲۸ عضو دارد که مدیریت همه آن‌ها بر عهده فیس بوک است. اعضای این انجمن شامل شرکت‌های بزرگ از جمله: ویزاکارت، مستر کارت، پی پال، اوبر، لیفت، ویزا، کوین بیس و… بوده اند؛ اما از این جمع بزرگ ۴ شرکت پی پال و ویزا،‌ای بی و مسترکارت به دلیل نگرانی از قانون‌گذاران از این انجمن خارج شدند.

لیبرا اکنون ۲۰ عضو اصلی دارد؛ اما پیش بینی می‌شود که این تعداد اعضا به بیش از ۱۰۰ نفر نیز برسد.
پروژه ارز دیجیتال لیبرا از امروز نام جدیدی دارد و با نام «Diem» شناخته می‌شود. هدف از این کار نشان دادن استقلال این پروژه و دریافت مجوز برای ورود به بازار است.

لازم به ذکر است که این پروژه در ابتدا به علت اینکه توسط فیسبوک معرفی شده بود، چندان مورد استقبال دولت‌ها و رگولاتور‌ها قرار نگرفت چرا که به عنوان تهدیدی برای سیستم‌های مالی سنتی به حساب می‌آمد. این پروژه توسط یک سازمان مستقل به نام «انجمن لیبرا» مدیریت می‌شود که از امروز با نام «انجمن Diem» شناخته می‌شود. طبق گزارش‌ها ارز دیجیتال این انجمن با نام «Diem Dollar» از راه می‌رسد.
Diem یا همان لیبرا از زمان معرفی تا به امروز بسیار کوچکتر شده چرا که شرکای اصلی پس از مشکلات احتمالی از این پروژه کنار رفتند و دیگر از آن پشتیبانی نکردند. در جلسه دادرسی کمیته خدمات مالی کنگره در سال گذشته میلادی، زمانی که اعضا از مدیرعامل فیسبوک، مارک زاکربرگ درباره اهداف این پروژه سوال می‌پرسیدند، نسبت به آن ابراز بی‌اعتمادی کردند.

امنیت لیبرا

فیسبوک دارای بانک اطلاعاتی بزرگی از کاربران است و ممکن است بتواند معاملات ارزدیجیتال لیبرا را به افراد ربط دهد. همانطور که می‌دانید یکی از دلایل اصلی استفاده کاربران از رمزارز‌ها این است که معامله با آن‌ها در اکثر مواقع ناشناس است و هیچ واسطه‌ای بین طرفین معامله وجود ندارد که از جزییات با خبر شود؛ بنابراین نگرانی بزرگی در مورد حفظ حریم خصوصی با استفاده از لیبرا وجود دارد. با این وجود اگر لیبرا موفق شود جای خود را میان کاربران باز کند موفق‌ترین محصول تاریخ فیسبوک خواهد بود. اگر با روی کار آمدن لیبرا توسط فیسبوک افراد بیشتری با ارز‌های دیجیتال احساس راحتی کنند و استفاده از این ارز‌ها بین مردم عادی شود شاهد رقابت بیشتری در این عرصه خواهیم بود.

کدام ارز دیجیتال برای فاصله گرفتن از فیسبوک به Diem تغییر کرد؟

آیا لیبرا یک استیبل کوین است؟

همانطور که قبلا اشاره کردیم این رمزارز قرار نیست نوسانات زیادی داشته باشد و به نوعی یک ارزدیجیتال با ثبات است. ارزدیجیتال لیبرا پشتوانه‌ای از پول‌های ملی خواهد داشت. دلار، یورو، ین ژاپن و پوند انگلیس اولین پشتوانه‌های لیبرا خواهند بود، ولی دارایی‌های دیگری نیز به این جمع اضافه می‌شوند. البته ارزی که قرار باشد از لیبرا پشتیبانی کند نیازمند سه ویژگی خواهد بود. اول این که مستقل باشد یعنی قیمتش به دارایی دیگری وابسته نباشد، دوم این که باید تصمیم گیری درباره آن توسط یک موسسه دولتی مانند بانک مرکزی انجام بگیرد و یا یک دارایی که آزادانه در دسترس باشد، و سومین شرط این که به صورت جهانی به رسمیت شناخته شود.

هدف پروژه لیبرا چیست؟

هدف بنیان گذاران ارزدیجیتال لیبرا کمک به افرادی است که حتی از ساده‌ترین خدمات بانکی نیز محروم هستند. طبق آمار بیش از نیمی از بزرگسالان جهان حتی حساب بانکی ندارند. این رقم در کشور‌های درحال توسعه و برای زنان بسیار بدتر است؛ بنابراین این پروژه می‌خواهد یک اکوسیستم مالی ایجاد کند که میلیارد‌ها نفر را به هم وصل می‌کند.

لیبرا پروژه بزرگ شرکت فیس‌بوک است که با هدف تسهیل پرداخت‌ها و نقل و انتقال پول برای مردم سراسر دنیا توسعه داده شده است.

پروژه لیبرا که با رهبری فیس‌بوک و با همکاری غول‌های فناوری و مالی جهان راه‌اندازی شده است. این پروژه بر خلاف پروژه‌های دیگر مبتنی بر بلاک چین تا حد زیادی متمرکز است، اما از نظر کارآمدی بسیار جالب به نظر می‌رسد.

هرچند منتقدانی زیادی اعتقاد دارند که پروژه لیبرا راه به جایی نمی‌برد، اما با وجود شرکت‌های معتبر بزرگ در این پروژه به عنوان سرمایه‌گذار و یک مجموعه طلایی از افراد متخصص و برجسته به عنوان تیم آن، به نظر می‌رسد شانس این پروژه برای موفقیت زیاد باشد.

اگر پروژه انقلابی ارز دیجیتال فیس‌بوک از چالش‌های قانون‌گذاری پیشروی خود با موفقیت عبور کند، می‌تواند آغازگر تحول گسترده نظام مالی دنیا باشد.

ارسال نظرات
گزارش نبض فناوری از شرکت توسعه سامانه‌های نرم افزاری نگین، رشد درآمد ۲۹ درصدی «توسن» در دوره یکماهه اسفند ۱۴۰۲
آخرین وضعیت بازار رمزارزهای جهان در 29 فروردین 1403 صعود اندک بیت‌کوین
وبگردی