کد خبر: ۱۹۵۰۴
|
۰۳ مرداد ۱۴۰۰ | ۱۲:۱۰

ساختاری دوبعدی که به توسعه صنعت الکترونیک کمک می‌کند

پژوهشگران استرالیایی یک ماده دوبعدی از جنس کربن و نیتروژن (C۳N) ساختند که خواص الکترونیکی جالبی داشته و می‌توان از آن برای ساخت قطعات الکترونیکی کوچک و کارآمد استفاده کرد.

به گزارش «نبض فناوری»، در حالی که فناوری مبتنی بر سیلیکون به محدودیت‌های ذاتی خود نزدیک می‌شود، ماده‌ای که توسط محققان دانشگاه کوئینزلند مهندسی شده‌ است می‌تواند نسل بعدی الکترونیک را با حافظه، سرعت بیشتر و ویژگی‌های پیشرفته نوید دهد.

این ماده بر پایه کربن می‌تواند به روند رو به رشد بازار نانوالکترونیک کمک کند که پیش‌بینی می‌شود تا سال ۲۰۲۷، ۱۶۲ میلیارد دلار ارزش داشته باشد.

پروفسور دبرا برنهارد از موسسه مهندسی زیستی و نانوفناوری استرالیا (AIBN) و دانشکده شیمی و علوم زیستی مولکولی (SCMB) گفت که کاربرد بالقوه این فناوری شامل سیستم‌های مخابراتی و تجهیزات پزشکی است.

پروفسور برنهارد گفت: «گرافن از مدت‌ها قبل با داشتن مقاومت مکانیکی بالا و هدایت الکتریکی و حرارتی، ماده امیدوارکننده‌ای برای استفاده در صنعت الکترونیک محسوب می‌شود، اما محدودیت‌هایی دارد.»

این تیم تحقیقاتی ماده‌ای را با اتم‌های نیتروژن موجود در دو لایه گرافن با طرح لانه زنبوری مهندسی کردند و سپس آزمایش تغییر و پیچاندن لایه‌ها را انجام دادند.

این ماده دولایه‌ای از جنس C۳N، توانایی گسترش توانایی‌های الکترونیکی در مقیاس نانو را دارد که قابلیت کارایی بیشتر را در منطقه‌ای کوچکتر فراهم می‌کند.

تغییر در تراز شدن لایه‌ها می‌تواند منجر به توانایی تنظیم جریان الکتریسیته برای دستگاه‌های مختلف شود. پروفسور برنهارد گفت: «ساختارهای جدید امکان تولید اجزای مختلف الکترونیکی را فراهم می‌کند که می توانند با هم ترکیب شوند و قطعات الکترونیکی با نیازها و قابلیت‌های متنوع به‌عنوان یخچال و ساعت‌های هوشمند تولید کنند.

این موضوع بسیار هیجان‌انگیز است؛ زیرا ترکیبی از پیش‌بینی‌های نظری و تحقیقات تجربی برای تولید دستگاه‌های جدید است که می‌تواند در بسیاری از حوزه‌ها مانند حافظه کامپیوتر و الکترونیک انعطاف‌پذیر استفاده شود.»

وی گفت که این تحقیق گام مهمی بود، اما برای تولید راحت‌تر این ماده با هزینه کمتر به کار بیشتری نیاز است.

نتایج این تحقیق در Nature Electronic منتشر شده‌ است.

ارسال نظرات
گزارش نبض فناوری از شرکت توسعه سامانه‌های نرم افزاری نگین، رشد درآمد ۲۹ درصدی «توسن» در دوره یکماهه اسفند ۱۴۰۲
آخرین وضعیت بازار رمزارزهای جهان در 29 فروردین 1403 صعود اندک بیت‌کوین
پیش از برگزاری انتخابات؛ ایکس در هندوستان دردسر درست کرد
وبگردی