۰۸ مرداد ۱۴۰۰ | ۱۴:۰۰

نور پشت یک سیاه چاله برای اولین بار ثبت شد

ستاره شناسان موفق شدند برای نخستین بار نور پشت سیاه چاله را کشف کنند که همین موضوع اثبات نظریه نسبیت نیز هست.

به گزارش« نبض فناوری» به نقل از گاردین؛ محققان توانستند شعله‌های روشن پرتو‌های اشعه ایکس در حال ترکیدن از یک سیاه چاله بزرگ را در مرکز کهکشانی در فاصله ۸۰۰ میلیون سالی با زمین رصد کنند که اتفاقی معمول و نسبتا طبیعی است.

تایید نظریه نسبیت با کشف نور پشت سیاه چاله

محققان در حال مطالعه ویژگی معروف به تاج ستاره‌ای بودند، اما تلسکوپ‌ها پژواک‌های درخشان غیرمنتظره‌ای را نیز ثبت کرد. این پرتو‌های اضافی کوچکتر با تاخیر ثبت شدند و رنگ‌های متفاوتی از پرتو‌های های اصلی و درخشان داشتند. این کشف نظریه آلبرت انیشتین در مورد نسبیت عام را تأیید می‌کند.

راجر بلاندفورد، محقق این پروژه گفت: "پنجاه سال پیش، هنگامی که اخترفیزیکدانان شروع به حدس و گمان کردند که رفتار میدان مغناطیسی نزدیک یک سیاهچاله چگونه است، تصوری نداشتند که روزی ممکن است تکنیک‌هایی برای مشاهده مستقیم این موضوع و دیدن نظریه عمومی نسبیت انیشتین عملی شود. "

نور پشت یک سیاه چاله برای اولین بار ثبت شد

دن ویلکینز، اخترفیزیکدان از دانشگاه استنفورد گفت: "هر نوری که به درون سیاه چاله برود دیگر امکان خروج از آن را ندارد و خارج نمی‌شود، بنابراین ما نمی‌توانیم چیزی را که پشت سیاهچاله قرار دارد را ببینیم، زیرا جاذبه سیاهچاله‌ها نور و میدان‌های مغناطیسی را خم می‌کنند. "

گفتنی است که این کشف بزرگ و عجیب در دنیای نجوم، روز ۲۸ ژوئیه در مجلات معتبر منتشر شد و همانطور که ستاره شناسان اعلام کردند اولین رصد مستقیم نور پشت یک سیاه چاله بود.

منبع: باشگاه خبرنگاران