کد خبر: ۱۹۷۲۰
|
۰۹ مرداد ۱۴۰۰ | ۱۶:۰۰
نبض فناوری گزارش می‌دهد؛

آیا آسمان ایران طعم اینترنت ماهواره‌ای را خواهد چشید؟!

پژوهشگر فناوری ارتباطات معتقد است با اینترنت ماهوارهای دیگر فیلترینگ بی‌معنا خواهد بود و و سرویس‌های بزرگی چون یوتیوب با سرعت و کیفیت بالا در دسترس ایرانیان قرار خواهد گرفت، باید گفت که تجارت در حوزه کسب وکارها را متحول خواهد کرد.

به گزارش خبرنگار «نبض فناوری» امروزه زمزمه‌هایی در خصوص اینترنت ماهواره‌ای در آسمان ایران به گوش می‌رسد. پدیده‌ای تازه که در دنیا سبب دسترسی همه افراد به اینترنت آزاد و با سرعت بالا خواهد شد.
این حدس و گمانه‌ها در بخش اینترنت ماهواره‌ای زمانی در کشور قوت گرفت که ابوالحسن فیروزآبادی، دبیر شورای عالی فضای مجازی در صداوسیما از ورود اینترنت ماهواره‌ای در شهریور ماه در آسمان ایران خبر داد.
اینترنت ماهواره‌ای استارلینک یک شبکه اینترنت جهانی است و برای سرویس‌دهی نیز به هیچ منطقه جغرافیایی خاصی محدود نمی‌شود.

استارلینک تاکنون بیش از ۱۰ هزار کاربر در کشور‌های استرالیا، نیوزلند، مکزیک و بخش‌هایی از آمریکا و کانادا داشته است. بنا به اعلام وبسایت رسمی پروژه استارلینک، سرعت بین ۵۰ مگابیت بر ثانیه تا ۱۵۰ مگابیت بر ثانیه و تاخیر آن بین ۲۰ الی ۴۰ میلی‌ثانیه است.

سید مسعود رجبی در پژوهشگر حوزه فناوری ارتباطات، در گفتگو با خبرنگار «نبض فناوری» با اشاره به اینترنت ماهواره‌ای اظهار کرد: براساس اطلاع رسانی صورت گرفته قرار است که ایران در شهریور ماه تحت پوشش اینترنت ماهواره‌ای قرار گیرد؛ ما طبق بررسی‌ها بعید است که در این برهه زمان وارد ایران شود و محلی از اعراب دارد. ولی اگر این سیستم بیاد خیلی از پروتکل‌ها و روش‌ها را تغییر خواهد داد. باید گفت که تجارت در حوزه کسب وکار‌ها را متحول خواهد کرد.

وی افزود: با اینترنت ماهوار‌های دیگر فیلترینگ بی‌معنا خواهد بود و و سرویس‌های بزرگی، چون یوتیوب با سرعت و کیفیت بالا در دسترس ایرانیان قرار خواهد گرفت. در حال حاضر در این حوزه دو تا اپراتور بزرگ در کشور داریم که کمابیش فعالان کسب وکار‌های اینترنتی به نوعی با آن‌ها وابسته هستند درآمد عمده این اپراتور‌ها قبلا در حوزه ویس یا پیامک بوده است و الان روی دیتا خواهد بود و درآمد خوبی را از اینترنت کاربران کسب خواهند کرد. چه بسا با آمدن اینترنت ماهواره‌ای این درآمد‌ها افت چشگیری داشته باشند.

رجبی، گفت: باید هزینه‌‎های استارلینگ برای اینترنت ماهواره‌ای را با هزینه‌های داخلی مقایسه کنید و اینکه شرکت‌هایی که این خدمات را ارائه می‌دهند مشتری مدار بوده و درآمد‌های مختلف را در این حوزه مدنظر دارند. قانون نانوشته‌ای وجود دارد اگر در این حوزه فعالیت کنیم به بودجه دولتی وابسته خواهیم بود؛ اما وقتی نگاه می‌کنیم که اینستاگرام، یوتیوب پلتفرم‌هایی که در این حوزه فعالیت می‌کنند به نوعی وابسته به بودجه دولتی نیستند این‌ها از طریق بیزینس و تبلیغاتی که انجام می‌دهند به صورت کاملا خصوصی تامین منابع و سرمایه گذاری می‌کنند. تا وقتی در این حوزه نگاه دولتی داریم، باید یک حمایت دولتی پشت سیستم‌ها باشد قطعا در بازار رقابت شکست خواهیم خورد.

پژوهشگر حوزه فناوری ارتباطات، با اشاره به احتمال دسترسی به اینترنت ماهواره‌ای و از طرف دیگر بحث طرح صیانت از حقوق کاربران در مجلس شورای اسلامی، گفت: بعید می‌دانم که اهداف طرح صیانت این موضوع باشد هدف آن بیشتر به دنبال مدیریت فضای مجازی است و این رویکرد اشتباه و تصویب طرح صیانت از حقوق کاربران در فضای مجازی، کاربران ایرانی را بیش از همیشه به سمت اینترنت ماهواره‌ای سوق خواهد داد؛ بنابراین نباید زود قضاوت کرد.

ارسال نظرات
نظرات بینندگان
ناشناس
۱۰:۴۵ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۰
الحمدالله که رحمت گسترده خدا هم آمده است و هیچکس نمی تواند جلوی رحمت الهی را بگیرد
0
0
گزارش نبض فناوری از شرکت توسعه سامانه‌های نرم افزاری نگین، رشد درآمد ۲۹ درصدی «توسن» در دوره یکماهه اسفند ۱۴۰۲
آخرین وضعیت بازار رمزارزهای جهان در 29 فروردین 1403 صعود اندک بیت‌کوین
پیش از برگزاری انتخابات؛ ایکس در هندوستان دردسر درست کرد
آخرین وضعیت بازار رمزارزهای جهان در 28 اسفند 1403 پیش‌بینی قیمت بیت‌کوین
برای پیروی از قوانین ترکیه؛ «تردز» در ترکیه تعطیل شد
وبگردی