کد خبر: ۱۹۷۸۳
|
۱۲ مرداد ۱۴۰۰ | ۰۸:۰۰

اینترنت ماهواره ای استارلینک چیست؟

مدیر میلیاردر اسپیس ایکس همچنان در حال پرتاب ماهواره به مدار است و وعده داده که اینترنت پهن باند پرسرعت را تا آنجا که ممکن است به کاربران ارائه دهد.

اینترنت ماهواره ای استارلینک چیست؟

به گزارش «نبض فناوری»، وقتی به کارآفرین میلیاردر ایلان ماسک فکر می کنید؛ احتمالاً یاد شرکت خودروهای الکتریکی تسلا و پروژه فضایی اش در اسپیس ایکس می افتید؛ یا شاید شما فقط او را به عنوان یکی از ثروتمندترین افراد روی زمین می شناسید.

چیزی که شاید کمتر با آن آشنا باشید، سرمایه گذاری ماسک  روی صورت فلکی ماهواره ای موسوم به استارلینک است که قصد دارد با استفاده از شبکه رو به رشد ماهواره های خصوصی که به دور سرمان می چرخند، اتصال اینترنت را به تقریباً همه افراد روی کره زمین بفروشد.

پس از سالها توسعه در SpaceX  و تأمین تقریبا 885.5 میلیون دلار کمک مالی از کمیسیون ارتباطات فدرال در پایان سال 2020 به نظر می رسد پیشرفت استارلینک در سال 2021 در حال افزایش است. این پروژه از 1000 ماهواره تحویل شده در مدار عبور کرد و اکنون در ماه ژوئن، SpaceX می گوید که این تعداد تقریباً 1800 است. در ماه فوریه، شرکت ماسک افشا کرد که استارلینک به بیش از 10 هزار مشتری خدمات ارائه می دهد.

اسپیس ایکس می گوید که انتظار دارد استارلینک پاییز امسال به خدمات جهانی برسد؛ هر چند در دسترس بودن منطقه به تأیید مقررات بستگی دارد. ماسک در جریان سخنرانی خود در کنگره جهانی موبایل در ژوئن سال جاری، به حضار گفت که استارلینک در سراسر جهان به جز قطب های شمال و جنوب در دسترس خواهد بود.

سرویس نوپای اینترنتی بدون بحث و جدل نبوده و اعضای جامعه علمی نگرانی هایی را درباره تاثیر ماهواره های مدار پایین استارلینک بر دید آسمان شب مطرح کرده اند. در همین حال، رقبای اینترنت ماهواره ای از جمله Viasat ، HughesNet و پروژه کویپر آمازون ون نیز به سرعت استارلینک توجه کرده اند؛ که باعث ایجاد بسیاری از اقدامات نظارتی و تلاش برای کند کردن سرعت ماسک شده است.

استارلینک چیست؟

استارلینک از نظر فنی بخشی از SpaceX و نام شبکه رو به رشد شرکت فضایی یا ماهواره های مداری است. توسعه آن شبکه در سال 2015 آغاز شد و اولین نمونه ماهواره ها در سال 2018 به مدار زمین فرستاده شد.

در سالهای پس از آن، SpaceX بیش از هزار ماهواره استارلینک را در مدار دهها پرتاب موفق خود قرار داده است. اسپیس ایکس در ماه ژانویه، برای اولین ماموریت استارلینک خود در سال 2021، 60 ماهواره را از مرکز فضایی کندی با استفاده از موشک مداری Falcon 9 قابل فرود و قابل پرتاب مجدد به مدار زمین فرستاد. پرتاب های بعدی در 26 می که آخرین آنها 60 ماهواره دیگر را در مدار قرار داد، تعداد کل ماهواره های صورت فلکی را به 1737 رساند؛ اگرچه برخی از این ماهواره ها نمونه های اولیه یا واحدهای غیر عملیاتی هستند که اجزای عملکردی ندارند.

سرعت اینترنت استارلینک چقدر است؟

وب سایت استارلینک می گوید: کاربران در چند ماه آینده می توانند انتظار داشته باشند که سرعت داده ها بین 50 تا 150 مگابیت بر ثانیه و تاخیر از 20 تا 40 میلی ثانیه در اکثر مکانها متغیر باشد. با پرتاب ماهواره های بیشتر نصب ایستگاه های زمینی بیشتر و بهبود نرم افزار شبکه، سرعت داده ها، تاخیر و زمان کار به طور چشمگیری بهبود می یابد.

برای این منظور، ماسک در فوریه توییت کرد که انتظار دارد این سرویس حداکثر سرعت خود را تا پایان سال 2021 به 300 مگابیت بر ثانیه برساند.

هزینه استارلینک چقدر است؟

استارلینک پذیرش پیش سفارش مشتریانی را که قصد پیوستن به برنامه بتای Better Than Nothing  را دارند؛ آغاز کرده است. هزینه این سرویس 99 دلار در ماه، مالیات و هزینه، بعلاوه پرداخت اولیه 500 دلار برای ظرف ماهواره ای قابل نصب و روتر است که باید در خانه نصب کنید.

استارلینک می گوید که سفارشات را از مشتریان به ترتیب اولویت و اولین سفارش دریافت می کند و انجام برخی از پیش سفارشات ممکن است تا شش ماه طول بکشد.

99 دلار در ماه برای اتصال به اینترنت بسیار زیاد است، اما ماسک شرط می بندد که این هزینه برای افرادی که تا کنون بدون دسترسی به یک اتصال سریع قابل اعتماد زندگی کرده اند، ارزش خواهد داشت.

رئیس شرکت اسپیس ایکس، اخیراً در مجمع فناوری ماهواره ای اظهار داشت که استارلینک هیچ برنامه ای برای افزایش سرعت یا قیمت گذاری ندارد، زیرا قصد دارد قیمت خدمات را تا حد ممکن ساده نگه دارد. علاوه بر این، گفت که او انتظار دارد هزینه اولیه 500 دلار ظرف گیرنده در سالهای آینده کاهش یابد.

استارلینک کجاها موجود است؟

در حال حاضر، خدمات محدود به شمال غربی ایالات متحده، مناطق مجاور کانادا، بخش هایی از بریتانیا و مناطق دیگر است؛ اما با پیوستن ماهواره های بیشتر به صورت فلکی، نقشه پوشش به میزان قابل توجهی افزایش می یابد. استارلینک به احتمال زیاد به حداقل 10هزار ماهواره در مدار نیاز دارد تا بتواند ادعا کند که خدمات کامل را به اکثریت جهان ارائه می دهد (SpaceX می خواهد تا 30،000 ماهواره در صورت فلکی داشته باشد) .

ماسک طی مصاحبه ای در کنگره جهانی موبایل سال 2021 گفت که استارلینک از ماه آگوست در سراسر جهان به جز قطب شمال و جنوب عرضه می شود.

رئیس استارلینک گفت با موفقیت 1800 ماهواره را مستقر کرده ایم و هنگامی که همه این ماهواره ها به مدار عملیاتی خود رسیدند ، پوشش جهانی مداوم خواهیم داشت، بنابراین باید مانند بازه زمانی سپتامبر باشد.

آیا استارلینک قابل اعتماد است؟

به نظر می رسد گزارشات اولیه از رسانه هایی مانند Fast Company و CNBC نشان می دهد که اولین مشتریان استارلینک از خدمات راضی هستند؛ اگرچه این شرکت در مورد دوره های کوتاه مدت عدم اتصال در طول نسخه بتا هشدار می دهد.

وب سایت DownDetector.com، که قطعی خدمات را ردیابی می کند، چهار اختلال در استارلینک در سال 2021 ، هر یک در ژانویه، فوریه و آوریل ، ذکر کرده است که آخرین قطع آن در 6 می رخ داده است.

کاربران استارلینک از آریزونا تا آلبرتا کانادا متوقف شده اند که در ماه مه در Reddit قطع شده است - در بیشتر موارد ، به نظر می رسید خدمات در عرض چند ساعت از سر گرفته می شود.

وضعیت بد آب و هوا و سایر موانع چه تاثیری دارد؟

این قطعاً یکی از معایب اینترنت ماهواره ای است. بر اساس سوالات متداول استارلینک  گیرنده قادر به ذوب برفی است که بر روی آن فرود می آید؛ اما نمی تواند کاری در مورد تجمع برف در اطراف و سایر موانع انجام دهد که ممکن است مانع دید ماهواره شود.

توصیه شده تا استارلینک را در مکانی نصب کنید که از تجمع برف و دیگر مانع جلوگیری از مسدود شدن میدان دید جلوگیری کند. باران شدید یا باد نیز می تواند بر اتصال اینترنت ماهواره ای شما تأثیر بگذارد و به طور بالقوه منجر به کندتر شدن سرعت یا قطعی در مواردی نادر شود.

آیا مسائل دیگری در مورد ماهواره های استارلینک وجود دارد؟

نگرانی های زیادی در مورد افزایش ماهواره های خصوصی در فضا وجود دارد و بحث در محافل نجومی در مورد تأثیر ماهواره های موجود در مدار پایین بر آسمان شب است.

در سال 2019، اندکی پس از استقرار اولین ماهواره های پهن باند استارلینک، اتحادیه بین المللی نجوم با صدور بیانیه ای هشدار دهنده پیامدهای پیش بینی نشده برای مشاهده ستاره ها و حفاظت از آسمان شب را هشدار داد.

در این بیانیه آمده ما هنوز تأثیر هزاران ماهواره قابل مشاهده پراکنده در آسمان شب را درک نکرده ایم و به رغم نیت خوب آنها، این صورت فلکی ماهواره ای ممکن است هر دو را تهدید کند.

از آن زمان استارلینک شروع به آزمایش انواع طرح های جدید کرده است که قصد دارند روشنایی و دید ماهواره های خود را بهبود بخشد. در ابتدای سال 2020 این شرکت یک ماهواره DarkSat  را آزمایش کرد که شامل یک پوشش ویژه و غیر بازتابنده بود. بعداً، در ژوئن 2020، این شرکت ماهواره VisorSat  را پرتاب کرد که دارای محافظ مخصوص ضد رفلکس نور است. در ماه اوت، استارلینک دسته دیگری از ماهواره ها را پرتاب کرد؛ این بار همه آنها مجهز به محافظ بودند.

ارسال نظرات
نظرات بینندگان
Tyrant
۰۰:۲۸ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۳
مدیر فروش ایرانی تسلا امروز توییت زده که با افزایش تعداد ماهواره ها ، در بعضی نقاط خاص ، سرویس دیتا لایف برقرار خواهند کرد

پی نوشت : دیتا لایف سرویسی ست که حتی اگر دستگاه آبونمان پرداخت نکند ، قادر ب تبادل اطلاعات در حد محدود مثلا ۲ تا ۴ گیگ در ماه خواهند داشت
1
0
شماها همه گوه خورید
۱۳:۱۵ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۳
کاش سریعتر به ایران بیاد
3
0
سعدالله
۱۵:۲۴ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۳
سلام.
الان هم ایران آنتن داره .
اما تجهیزات رو به سختی میشه خرید.
با این هزینه و شرایط برای آپارتمانها و برجها خیلی خوبه و مقرون به صرفه چون ۲۰۰ کاربر میتونن استفاده کنن.
گزارش نبض فناوری از شرکت توسعه سامانه‌های نرم افزاری نگین، رشد درآمد ۲۹ درصدی «توسن» در دوره یکماهه اسفند ۱۴۰۲
آخرین وضعیت بازار رمزارزهای جهان در 29 فروردین 1403 صعود اندک بیت‌کوین
پیش از برگزاری انتخابات؛ ایکس در هندوستان دردسر درست کرد
وبگردی