کد خبر: ۱۹۹۰۱
|
۱۵ مرداد ۱۴۰۰ | ۱۸:۳۰

نانوواکسن جدید می‌تواند از عود سرطان جلوگیری کند

محققان چینی نانوواکسنی ساختند که می‌تواند از عود مجدد سرطان جلوگیری کند. این واکسن سیستم ایمنی بدن را علیه تومور تحریک می‌کند.

به گزارش «نبض فناوری»، دانشمندان از فناوری نانو برای تولید واکسن‌های شخصی ضدتومور استفاده کرده‌اند که از عود سرطان و چالش‌های متاستاز در مدل‌های موش جلوگیری می‌کند.

با استفاده از فناوری نانو، تیمی از محققان در چین واکسن‌های شخصی‌سازی شده ضدتومور را طراحی کرده‌اند. محققان این پروژه معتقدند که این واکسن‌ها به‌طور بالقوه می‌توانند فرصتی برای تولید واکسن‌های سرطانی دیگر برای مبارزه با طیف وسیعی از تومور‌ها را فراهم کند.

در حالی که واکسن‌های سرطان یک گزینه درمانی ضدتومور است، باید با فعال کردن سیستم ایمنی بدن بیمار، عود و متاستاز پس از عمل مهار شود. بنابراین، برای دانشمندان یافتن راه‌های ممکن برای آموزش سیستم ایمنی بدن بیمار به‌منظور یافتن این سلول‌های تومور مهم است. یک گزینه، استفاده از بافت تومور برای ساختن واکسن برای خود بیمار است، اما از آنجا که تفاوت کمی بین آنتی‌ژن‌های تومور و پروتئین‌های بدن وجود دارد، ممکن است آنتی‌ژن‌های تومور توسط سیستم ایمنی بدن بیمار «خودی» تلقی شوند.

این تیم تحقیقاتی از آکادمی علوم چین (CAS) قصد داشتند یک واکسن ضدسرطان تولید کنند که به سیستم ایمنی بدن بیمار آموزش دهد، اما عوارض جانبی ایجاد نکند. آن‌ها با طراحی یک نانوواکسن غشای ترکیبی برای ایمنی درمانی شخصی ساختند. آنتی‌ژن‌های غشای تومور و غشای داخلی باکتری‌ها ترکیب شده و روی سطح نانوذرات پلیمری نشان داده می‌شوند، قبل از آن نیز غشا‌های سیتوپلاسمی E.coli را به واکسن‌های نانوذرات غشای هیبریدی وارد کردند تا بلوغ سلول دندریتیک (DC) را به بدن القا کند، در نتیجه این کار، سلول‌های T طحال فعال می‌شوند.

نانوذرات هیبریدی پوشش داده شده غشایی یک راهبرد جدید برای تولید واکسن ارائه می‌دهد که هم‌زمان آنتی‌ژن‌ها و مواد کمکی را به سلول دندریتیک معرفی می‌کند تا پاسخ‌های ایمنی و خاص تومور را تحریک کند. در مدل‌های تومور موش، محققان دریافتند که این راهبرد با بقای طولانی مدت حیوانات دارای تومور و محافظت طولانی مدت در برابر چالش عود مجدد تومور، از موش محافظت می‌کند. بنابراین، این سیستم ایمنی ضدتومور مبتنی بر غشا ترکیبی فرصت جدیدی را برای تولید واکسن‌های سرطانی شخصی ارائه می‌دهد که می‌تواند طیف گسترده‌ای از تومور‌ها را در آینده هدف قرار دهد.

منبع:باشگاه خبرنگاران

ارسال نظرات
گزارش نبض فناوری از شرکت توسعه سامانه‌های نرم افزاری نگین، رشد درآمد ۲۹ درصدی «توسن» در دوره یکماهه اسفند ۱۴۰۲
آخرین وضعیت بازار رمزارزهای جهان در 29 فروردین 1403 صعود اندک بیت‌کوین
پیش از برگزاری انتخابات؛ ایکس در هندوستان دردسر درست کرد
آخرین وضعیت بازار رمزارزهای جهان در 28 اسفند 1403 پیش‌بینی قیمت بیت‌کوین
وبگردی