کد خبر: ۲۰۰۳۲
|
۲۰ مرداد ۱۴۰۰ | ۱۰:۲۵
نبض فناوری گزارش می‌دهد؛

طرح صیانت از حقوق کابران در فضای مجازی بلای جان کسب وکارهای اینترنتی

کارشناس و پژوهشگر فضای مجازی با بیان اینکه امروزه در فضای مجازی حدود ۹۰۰ هزار کسب و کار اینترنتی وجود دارد، گفت: وقتی که مسئولان نمی‌توانند شغلی برای مردم فراهم کنند، نباید دست و پای آن‌ها را بگیرند؛ بلکه باید شرایط کسب وکار را برای آنها فراهم کنند.

به گزارش خبرنگار «نبض فناوری» امروزه فضای مجازی و بهره‌گیری از شبکه‌های اجتماعی یکی از مباحث کلیدی برای فعالان عرصه کسب و کار مبدل شده است به طوریکه اکثر افراد با شیوع ویروس کرونا و تعلیق نیرو از سوی برخی از سازمان‌ها و شرکت‌های دولتی و خصوصی برای کسب معاش خود به فضای مجازی روی آوردند تا از این طریق بتوانند برای خود کسب و کاری را راه بیندازند.

درست است که این مهم سبب ایجاد اشتغال زایی برای جوانان این مرز و بوم شده است؛ اما متاسفانه طی روز‌های اخیر بحث ساماندهی فضای مجازی و صیانت حقوق کاربران در فضای مجازی به یکی از مباحث جنجال برانگیز برای فعالان این حوزه‌ها شده است چرا که با اجرای این طرح افراد زیادی بیکار خواهند.

طرح صیانت از حقوق کاربران خدمات پایه کاربردی در فضای مجازی به قدری برای آحاد جامعه مهم بوده که سعی دارند مانع اجرای این طرح شوند؛ غافل از اینکه مجلس شورای اسلامی در یک اقدام غالفگیرانه زمانی که چند روزمانده به پایان کار دولت دوازدهم بحث صیانت از فضای مجازی را در مجلس شورای اسلامی مطرح کرد تا از طریق کمیسیون اصل ۸۵ آن را بررسی و اجرا کنند. اما طبق گزارش‌های حاصله دیروز در نشست مجلس به گفته برخی از نمایندگان این طرح از کمیسیون اصل ۸۵ خارج شده است.

در همین راستا علیرضا امیری پژوهشگر و کارشناس فضای مجازی، در گفتگو با خبرنگار «نبض فناوری» با اشاره به طرح صیانت از حقوق کاربران و خدمات پایه کاربردی در فضای مجازی، اظهار کرد: اجرای این طرح در جای خود مشکلات زیادی را برای فعالان در حوزه کسب وکار‌های اینترنتی ایجاد کرده است.

بعضی از کارشناسان اعتقاد براین دارند که با اجرای بحث صیانت از حقوق کاربران حق مالکیت معنوی اثرات تولید شده را به رسمیت خواهد شناخت و هرکسی که محتوایی را بارگذاری می‌کند به تعداد کلیک‌های که می‌خورد یک ترافیک داده‌ای تولید می‌کند که موجب درآمدزایی می‌شود؛ صاحبان شبکه‌های اجتماعی باید سهم تولید دهنده را پرداخت کنند؛ از خانم خانه دار تا متخصص دانشگاهی می‌توانند در این حوزه اشتغال زایی کند.

امیری تصریح کرد: قطعا این طرح برای تبدیل به قانون راه طولانی را باید طی کند و نیازمند چکش کاری‌های بسیاری در کمیسیون مشترک و استفاده از نظرات کارشناسان است، اما نکته‌ای که در این مرحله حائز اهمیت است اقناع افکاری عمومی است آن هم توسط نمایندگان موافق طرح صیانت از کاربران در فضای مجازی.

این کارشناس فضای مجازی گفت: امروزه در فضای مجازی حدود ۹۰۰ هزار کسب و کار اینترنتی وجود دارد که بستر آن‌ها بیشتر در تلگرام، واتساپ و اینستاگرام است که خرید و فروش خود را در این بستر انجام می‌دهند؛ بنابراین اگر بخواهیم بدون کار کارشناسی این بستر را ببندیم عده زیادی از مردم آسیب می‌بینند.

وی خاطرنشان کرد: وقتی که مسئولان نمی‌توانند شغلی برای مردم فراهم کنند لذا نباید دست و پای آن‌ها را بگیرند؛ بلکه باید شرایط کسب وکار را برای آن‌ها فراهم کنند.

ارسال نظرات
آخرین وضعیت بازار رمزارزهای جهان در اول اردیبهشت 1403 هاوینگ بیت‌کوین فرا رسید
به دلیل نگرانی از ایمنی داده‌ها؛ هلند استفاده از فیس‌بوک را ممنوع می‌کند
وبگردی