کد خبر: ۲۰۰۳۹
|
۲۰ مرداد ۱۴۰۰ | ۱۲:۱۰

۶ پروژه ملی برای تولید مثل و اصلاح نژاد دام و طیور اجرا می‌شود

افزایش تولید مثل و اصلاح نژاد دام و طیور با اجرای ۶ پروژه ملی که از سوی ستاد توسعه زیست فناوری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری حمایت می‌شود، ارتقاء می‌یابد.

به گزارش« نبض فناوری» صنعت دام و طیور از جمله حوزه‌های کاربردی است که با کمک فناوری‌های نو و توان دانش‌بنیان‌ها می‌تواند روند رو به رشدی را تجربه کند و بازار داخلی پررونقی داشته باشد. بر همین اساس، ستاد توسعه زیست‌فناوری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری برای تحقق این موضوع اقدام به تعریف ۶ طرح ملی کرده است تا به کمک آن و با استفاده از توان فناوران کشور بتواند این صنعت را ارتقاء دهد.

این کار را نیز با تشکیل دبیرخانه کارگروه تحقیق و توسعه لاین آرین، مقایسه سویه‌های مرغ موجود تجاری و استفاده از ظرفیت کانون‌های دانش، صنعت، بازار برای توسعه صنعت طیور شتاب داده است.

۶ پروژه ملی تعریف شده در این حوزه شامل «تولید اسپرم، جنین و گوساله‌های خالص نژاد در حال انقراض سیستانی»، «تولید ریزتراشه برای شناسایی، هویت گذاری و ثبت دام بر اساس استاندارد»، «تولید اسفنج واژینال پروژسترونی دام سبک»، «تولید گوسفند پر بازده مناسب برای شرایط محیطی ایران (نژاد مهربان)»، «تولید ۲ هزار راس بز نژادهای ممتاز شیری، گوشتی و چندقلوزا (سانن، مورسیا، بوئر و موبنده)» و «برنامه اصلاح نژادی گوسفند بومی ایران (شال) با تاکید بر استفاده از آلل برولا» می شود.

به نقل از معاونت علمی ریاست‌جمهوری، تجدید نظر در روند واردات دام‌های خارجی به کشور (معاونت امور تولیدات دام و سازمان دامپزشکی)، توسعه ایستگاه‌های اصلاح نژادی دام بومی در یک بستر اقتصادی (معاونت علمی و تات)، در اختیار گذاشتن زیرساخت‌های غیر فعال به بخش خصوصی، تسهیل اخذ مجوزها و ارائه مجوز زنجیره ای به صورت مجتمع واحد (معاونت امور تولیدات دامی و سازمان دامپزشکی) مهم‌ترین چالش‌های این حوزه است.

ارسال نظرات
گزارش نبض فناوری از شرکت توسعه سامانه‌های نرم افزاری نگین، رشد درآمد ۲۹ درصدی «توسن» در دوره یکماهه اسفند ۱۴۰۲
آخرین وضعیت بازار رمزارزهای جهان در 29 فروردین 1403 صعود اندک بیت‌کوین
پیش از برگزاری انتخابات؛ ایکس در هندوستان دردسر درست کرد
آخرین وضعیت بازار رمزارزهای جهان در 28 اسفند 1403 پیش‌بینی قیمت بیت‌کوین
برای پیروی از قوانین ترکیه؛ «تردز» در ترکیه تعطیل شد
وبگردی