کد خبر: ۲۰۲۹۵
|
۳۰ مرداد ۱۴۰۰ | ۱۳:۳۰
در گفتگو با نبض فناوری؛

سیاست‌های حمایتی از اقتصاددیجیتال باید به صورت واقعی؛ نه شعاری در جامعه پیاده سازی شود

دکتری علوم سیاسی، فوق لیسانس روابط بین الملل، گفت: تهاجم فرهنگی نباید باعث شود که ما از امکاناتی که کشور دارد و زیرساختهایی که نیاز است بخواهیم به این امکانات بهای لازم داده نشود. می بایست در حوزه آی تی سرمایه گذاری بیشتری انجام دهیم. همچنین قوانین برای حمایت از اقتصاد دیجیتال و مبادلات دیجیتال را به روزرسانی کنیم.

نیما حاسید دکتری علوم سیاسی، فوق لیسانس روابط بین الملل، در گفتگو با خبرنگار «نبض فناوری» در پاسخ به سوالی مبنی براینکه یکی از برنامه‌های وزیر پیشنهادی اسـتفاده حداکثـری از فنـاوری اطلاعـات و ارتباطـات و ظرفیت‌هـای فضـای مجـازی بـرای رسـیدن بـه ایرانـی هوشـمند در تـراز انقـلاب اسـلامی در افـق ۱۴۰۴ است به نظر شما در این زمینه باید چه اقداماتی انجام شود تا این برنامه تحقق پیدا کند؟ اظهار کرد: این یکی از اهداف نظام جمهوری اسلامی است و زمانی که هوشمندسازی در دنیا مطرح شد، همواره سعی کردند تا از این فناوری حداکثری بهره وری را در ساختار نظام داشته باشند؛ ولی سیاست‌هایی که تا به حال در این زمینه اعمال شده به ویژه در دولت دوازدهم سیاست‌هایی در حد این حیطه باشد و بتواند پیش نیاز‌های این سیاست پوشش بدهد؛ نبوده است.

وی تصریح کرد: تخصیص بودجه کم برای آی تی یکی از مشکلات است و مشکل دیگر است اینکه متاسفانه در بسیاری از سطوح این نگرش وجود دارد که فکر می‌کنند سخت افزار و هزینه‌های سخت افزاری جزء هزینه‌های تجملی است حتی یارانه‌ای که بابت سخت افزار پرداخت می‌شد حذف شده است. حتی ورود سخت افزار به کشور به سختی انجام می‌شود. در صورتی که واقعیت امر این است که آی تی در واقع زیربنای خودش را در آی سی تی پیدا می‌کند. اگر سخت افزار‌های قابل و به روزی نداشته باشیم نمی‌توانیم بسیاری از سرویس را انجام دهیم و سرویس دهی را به موقع دخل و تصرف کنیم.

دکتری علوم سیاسی، فوق لیسانس روابط بین الملل، افزود: مشکل دیگر موضوع نگرش به این قضیه است به عنوان مثال طرح صیانت از حقوق کاربران که در مجلس مطرح است وقرار است براساس اصل ۸۵ مورد بررسی قرار گیرد، طرحی است که به جای اینکه در کمیسیون تخصصی آی تی مورد بررسی قرار گیرد به کمیسیون فرهنگی ارجاع داده می‌شود. در صورتی که خاستگاه اصلی این طرح در جایی مورد بررسی قرار گیرد که بتواند نیاز‌ها را پوشش دهد.

حاسید گفت: به جای اینکه از آی تی برای گسترش اهداف فرهنگی و انقلابی بهره ببرند به آتی به چشم یک سرباز پیاده دشمن نگاه می‌کنند که وظیفه اش این است که فرهنگ دشمن را پیاده کند. نمی‌توان تهاجم فرهنگی را نادیده گرفت و ادعا کرد که وجود ندارد، اما گناهکار این قضیه بخش آی تی نیست، آی تی یک ظرفی است که می‌تواند هر رنگی را درون آن ریخت. بجای اینکه به فکر محدود سازی باشیم وسیاست‌های محدود کننده این حوزه را دنبال کنیم به فکر توسعه این بخش باشیم باید به این بستر نگاه حرفه‌ای داشته باشیم تا با این نگاه زمینه را برای توسعه و گسترش فرهنگ نظام فراهم سازیم.

وی همچنین در پاسخ به سوالی مبنی براینکه برای مقابله بـا تهاجـم فرهنگـی و ارتقـاء جایـگاه اقتصـاد دیجیتـال چه باید کرد؟ گفت: در حقیقت تهاجم فرهنگی در تمام دنیا وجود دارد به عقیده بنده ربط چندانی به حوزه آتی ندارد و بیشتر با علوم سیاسی مرتبط است. وقتی به کشورآمریکا نگاه می‌کنید چیزی حدود ۴۰ تا ۵۰ اندیشکده درباره محتوا سازی فرهنگ کار می‌کنند و در این رابطه نیز بسیار فعال هستند و راه‌های نفوذ فرهنگی را بررسی می‌کند، ولی واقعیت امر این است که بودجه‌ای که این کشور‌ها برای مقابله با تهاجم فرهنگی در نظر گرفته اند قابل توجه است؛ در حالیکه در کشور ما اینگونه نیست و تهاجم فرهنگی نباید باعث شود که ما از امکاناتی که کشور دارد و زیرساخت‌هایی که نیاز است بخواهیم به این امکانات بهای لازم داده نشود. می‌بایست در حوزه آی تی سرمایه گذاری بیشتری انجام دهیم این حالت متمرکز بودن آی تی در پایتخت را تبدیل کنیم به تمرکز زدایی در پایتخت. آی تی را در کل کشور گسترش دهیم.

حاسید تأکید کرد: همچنین باید قوانین حمایت از اقتصاد دیجیتال و مبادلات دیجیتال به روزرسانی شود تا امکانات بیشتری به سرویس فتا بدهیم تا بتوانند با جرائم رایانه‌ای برخورد کنند و در عین حال سیاست‌های حمایتی از اقتصاددیجیتال به صورت واقعی نه شعاری در جامعه پیاده سازی شود.

ارسال نظرات
گزارش نبض فناوری از شرکت توسعه سامانه‌های نرم افزاری نگین، رشد درآمد ۲۹ درصدی «توسن» در دوره یکماهه اسفند ۱۴۰۲
آخرین وضعیت بازار رمزارزهای جهان در 29 فروردین 1403 صعود اندک بیت‌کوین
پیش از برگزاری انتخابات؛ ایکس در هندوستان دردسر درست کرد
وبگردی