کد خبر: ۲۰۳۲۹
|
۳۱ مرداد ۱۴۰۰ | ۱۳:۵۷

گام نهادن در مسیر بومی‌سازی قطعات مورد نیاز تعمیر و نگهداری موتور هواپیما

قطعه‌سازی به عنوان یکی از کاربردی‌ترین بخش‌های صنعت هوایی با حمایت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری بومی‌سازی می‌شود.

به گزارش «نبض فناوری» به نقل از معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، ستاد توسعه فناوری‌های فضایی و حمل‌ونقل پیشرفته معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری فراخوانی منتشر کرده است تا با توان شرکت‌های دانش‌بنیان، خلاق و فعالان قطعه ساز صنعت تعمیرات و نگهداری موتور‌های هوایی را توسعه دهد.

گروه توسعه فناوری‌های هوایی ستاد برای این کار در گام نخست اقدام به شناسایی نیاز‌های اصلی این حوزه کرده است. تمرکز بر روی قطعات پر مصرفی که پیچیدگی‌های ساخت و اخذ استاندارد کمتری دارد نیز در اولویت قرار دارد.

این فرآیند با بومی‌سازی قطعه پرکاربرد و پرمصرف Bushings, STG۱,۲,۳، به عنوان بخشی از نیاز‌های حوزه تعمیرات و نگهداری موتور، آغاز می‌شود. همه شرکت‌های دانش‌بنیان، خلاق و مراکز پژوهشی فعال در صنعت هوایی و هوانوردی در صورت برخورداری از توانمندی طراحی و ساخت این قطعه دعوت هستند تا برای بومی سازی این قطعه کاربردی مشارکت کنند.

استفاده از توان و ظرفیت متخصصان داخلی در حوزه تعمیرات و نگهداری هواپیما کمک کرده تا ناوگان هوایی کشور بتواند به خدمات خود ادامه دهد. حوزه تعمیرات و نگهداری یکی از زمینه‌های درآمدزا است. طبق گزارش یاتا (انجمن بین‌المللی حمل‌ونقل هوایی) سالانه ۱۵ درصد درآمد خطوط هوایی صرف تعمیرات و نگهداری می‌شود. این بدان معنا است که برای یک ایرلاین با متوسط ناوگان ۱۵ هواپیما سالانه ۱۲۰ میلیون دلار برای تعمیرات و نگهداری هزینه می‌شود.

آمار‌ها می‌گویدورده حدود ۶۰ درصد این هزینه تعمیرات و نگهداری به موتور هواپیما برمی‌گردد. موتور هواپیما به عنوان یک سیستم پیچیده دارای سیستم‌ها، زیر سیستم‌ها، قطعات و ریز قطعات بسیاری است که هریک دارای یک رتبه استاندارد و پیچیدگی ساخت منحصر به خود است.

با توجه به اهمیت این موضوع و میزان بالای ارزآوری که این حوزه تخصصی در بخش هوایی دارد و نیز با توجه به تاکید بر توسعه صنعت تعمیر و نگهداری کشور در سند جامع توسعه هوافضای کشور، ستاد توسعه فناوری‌های حوزه فضایی و حمل و نقل پیشرفته معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، برآن شده است تا با نگاه به توانمندی‌های موجود در بدنه دانش‌بنیان کشور و به منظور تامین نیاز‌های اصلی این حوزه، اقدام به شبکه‌سازی فعالان حوزه قطعه‌سازی در راستای تأمین نیاز‌های داخل کند.

علاقه‌مندان برای کسب اطلاعات بیشتر و مشارکت در این فراخوان به آدرس اینترنتی http://sat.isti.ir/ مراجعه کنند.

ارسال نظرات
گزارش نبض فناوری از شرکت توسعه سامانه‌های نرم افزاری نگین، رشد درآمد ۲۹ درصدی «توسن» در دوره یکماهه اسفند ۱۴۰۲
آخرین وضعیت بازار رمزارزهای جهان در 29 فروردین 1403 صعود اندک بیت‌کوین
وبگردی