۳۱ مرداد ۱۴۰۰ | ۱۹:۰۰

لرزش حلقه های سیاره زحل+فیلم

دانشمندان کشف کردند که حلقه های زحل به دلیل هسته متزلزل به طرز جالبی تکان می خورند.

به گزارش «نبض فناوری»،  منظومه شمسی ما پر از شگفتی است، مانند زیبایی حلقه های زحل؛ اما این حلقه ها ثابت نیستند. تحقیقات اخیر نشان می دهد که آنها به آرامی تکان می خورند.

ستاره شناسان موسسه فناوری کالیفرنیا به بررسی داده های مربوط به زحل از مأموریت کاسینی (که بین سالهای 2004 تا 2017 در مدار این سیاره بود) پرداختند. آنها هسته این سیاره را مورد بررسی قرار دادند و دریافتند که آنطور که برخی قبلاً تصور می کردند جامد نیست.

محققان با مشاهده حلقه ها توانستند هم ترکیب و هم اندازه هسته را (که در 60 درصد قطر سیاره امتداد دارد) تعیین کنند. جیم فولر، دستیار پروفسور اخترفیزیک نظری در Caltech، می گوید: ما از حلقه های زحل مانند یک لرزه نگار غول پیکر برای اندازه گیری نوسانات داخل سیاره استفاده کردیم. این اولین بار است که ما می توانیم ساختار یک سیاره غول گازی را به صورت لرزه نگاری بررسی کنیم و نتایج آن بسیار شگفت آور بود.

هسته فازی تأثیر عمیقی بر روی کره زمین دارد. کریستوفر مانکوویچ نویسنده اصلی این مطالعه توضیح می دهد: هیدروژن و گاز هلیوم در این سیاره به تدریج با حرکت به سمت مرکز این سیاره با یخ و سنگ بیشتری ترکیب می شوند. این کمی شبیه قسمت هایی از اقیانوس های زمین است که با رسیدن به سطوح عمیق تر شوری آن افزایش می یابد و یک پیکربندی پایدار ایجاد می کند.

این هسته کمی نوسان می کند که باعث تکان خوردن کل سیاره می شود. مانکوویچ می گوید: کیوان همیشه در حال لرزش ظریف است. سطح این سیاره هر یک تا دو ساعت  به اندازه یک متر مانند یک دریاچه به آرامی موج می زند. مانند یک لرزه نگار حلقه ها اختلالات گرانشی را ایجاد می کنند و ذرات حلقه شروع به چرخش می کنند.

این یافته علاوه بر اینکه یک تصویر ذهنی لذت بخش است، منجر به پرسش هایی در مورد نحوه شکل گیری غول های گازی می شود. نظریه پیشرو در مورد شکل گیری آنها این است که آنها با یک هسته سنگی شروع می شوند. با گذشت زمان، این هسته گاز را از طریق گرانش جذب می کند و این گازها در نهایت بخشی از کره را تشکیل می دهند. اما اگر کیوان دارای هسته فازی باشد، این سوال را مطرح می کند که آیا گاز بخش مهمی از تشکیل غول های گازی زودتر از آنچه تصور می شد؛ است؟

این یافته ها در مجله Nature Astronomy منتشر شده است.

برچسب ها: زحل سیاره