کد خبر: ۲۰۳۳۳
|
۳۱ مرداد ۱۴۰۰ | ۱۷:۰۰

مراقب شمشیر دولبه فضای مجازی باشید

پژوهشگر فضای مجازی گفت: در کشور ما متاسفانه فضای مجازی یک فضای رها شده است و قانون مناسبی نیز برای آن وضع نشده است، باید در این زمینه تدابیری اتخاذ شود.

به گزارش خبرنگار «نبض فناوری» بحث فضای مجازی وصیانت از آن یکی از مقوله‌های مهم در تمامی کشور‌ها است که هر کشوری با تدوین چارچوبی سعی برآن دارد که این محیط را به گونه‌ای مدیریت کند تا کاربران از آن دچار آسیب نشوند.

در همین راستا طرح صیانت از حقوق کاربران در فضای مجازی در کشور مورد توجه قرار گرفت و این طرح برای خود موافقان و مخالفانی نیز در پی داشت.

بسیاری از کارشنان اعتقاد براین دارند که مطرح کردن چنین موضوع یعنی مساوی با محدود کردن کاربران در این فضا است و برخی نیز معتقدند که اجرای این طرح می‌تواند زمینه را برای مدیریت و ارتقای سواد رسانه‌ای کاربران شود.

در همین راستا عیسی زارع‌پور در مراسم رای اعتماد مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه فناوری اطلاعات و ارتباطات شمسیر دو لبه‌ای است که فرصت‌های بی نظیر و تهدیدات جدی به همراه دارد، گفت: فرصت‌های این فضا بیشتر از آسیب‌های آن است و اگر برنامه ریزی و نگاه فعالانه و آینده نگر داشته باشیم می‌توانیم از این فرصت‌ها استفاده کنیم.

زارع پور با بیان اینکه با بررسی اسناد بالادستی و مصوبات بر زمین مانده شورای عالی فضای مجازی، برنامه خود را تدوین کرده‌ایم، مهم‌ترین چالش‌های این حوزه و نگاه راهبردی خود را در قالب چند محور از جمله حکمرانی دیجیتال و شبکه ملی اطلاعات تشریح کرد.

وی معتقد است امروز فناوری اطلاعات و ارتباطات، حکمرانی کشور‌ها و نحوه تعامل دولت و مردم را تغییر داده و دیگر مرز‌های فیزیکی در کشور‌ها جایی ندارند. امروز عصر پلتفرم‌ها و راهبرد‌ها است. امروز بسیاری از کشور‌ها توسط پلتفرم‌ها اشغال شده و عمق راهبردی هر کشور را تعداد کاربران و پلتفرم‌ها مشخص می‌کند. هم اکنون برخی پلتفرم‌های ایرانی در سطح جهانی فعال هستند.

علیرضا آل داود پژوهشگر فضای مجازی و رسانه در گفتگو با خبرنگار «نبض فناوری» گفت: در کشور ما متاسفانه فضای مجازی یکی فضای رها شده است و قانون مناسبی نیز برای آن وضع نشده است، باید در این زمینه تدابیری اتخاذ شود.

وی تصریح کرد: امروزه قانون‌های قدیمی پاسخگو نیازی کشور نیست با وجود اینکه وارد سال ۱۴۰۰ شدیم و فضای مجازی حداقل ۱۰ انقلاب را تجربه کرده است، اما متناسب با این ۱۰ انقلابی که در فضای مجازی صورت گرفته شرایط متفاوت شده است و این شرایط متفاوت قوانین خودش را می‌طلبد.

آل داود افزود: تولید محتوا و خدمات متناسب با نیاز کودکان و کاربران در این طرح پیش بینی شده است و حریم خصوصی کاربران از دسترسی غیرمجاز به داده‌های کاربران و نقض حریم خصوصی توسط خدمات دهندگان است که این قانون جلوگیری می‌کند که حریم خصوصی افراد نقض نشود و از دست اندازی به دیتا‌های مردم توسط خدمات دهندگان جلوگیری شود.

وی تأکید کرد: باید در قانون حمایت از حقوق کاربران و خدمات پایه کاربردی فضای مجازی حق السهم تولید محتوا را به فریلنسر‌ها پرداخت کرد و از همه مهم ترفراهم سازی و تمهیدات لازم برای حقوق کاربران است. متاسفانه تولید محتوای اخبار جعلی در کشورمان به شدت توسعه پیدا کرده و در حال چرخش است.

آل داود خاطرنشان کرد: قانون حمایت از حقوق کاربران و خدمات پایه کاربردی فضای مجازی به هیچ وجه محدود سازی ایجاد نمی‌کند؛ بلکه تکلیف خیلی از مواردی که در کشور رها شده را مشخص می‌کند. به طور حتم این قانون دست دلالان پهنای باند اینترنت را خواهد بست.

ارسال نظرات
نظرات بینندگان
ا
۰۹:۴۰ - ۱۴۰۰/۰۶/۰۱
قانون صیانت یا ضد اینترنت مارو بدبخت میکنه چون تحریم هستیم اینا خودشون واسه جیب خودشون قانون مینویسند
6
1
قبل از کنفرانس جهانی توسعه‌دهندگان اپل این ماه یک رویداد مجازی برگزار می‌کند
آخرین وضعیت بازار رمزارزهای جهان در 5 اردیبهشت 1403 بیت‌کوین آماده شد
درباره عدم مسدودسازی برخی اکانت‌ها؛ دادگاه برزیلی ایکس را بازخواست می‌کند
آخرین وضعیت بازار رمزارزهای جهان در 3 اردیبهشت 1403 کارمزد بیت‌کوین صعودی یا نزولی است؟
وبگردی