کد خبر: ۲۰۴۹۰
|
۰۶ شهريور ۱۴۰۰ | ۱۵:۲۲

باید حکمرانی دیجیتال برای ایجاد دولت هوشمند در ساختارهای سازمانی پیاده شود

کارشناسان براین باورند که حکمرانی دیجیتال به الگویی فراگیر در زمینه اصلاحات حکومتی در کشور‌های مختلف تبدیل شده است؛ چرا که دیجیتالیزه شدن همکاری همه جانبه بین بخش دولتی و خصوصی را تسهیل می‌بخشد و با اصلاحات لوایح در بخش دولتی کمک قابل توجهی به حکمرانی دیجیتال خواهد کرد.

به گزارش خبرنگار «نبض فناوری» بحث حکمرانی دیجیتال یکی از موضوعاتی است که امروزه مورد توجه قرار گرفته به طوریکه از این مقوله به عنوان انقلاب چهارم صنعتی نیز یاد می‌کنند. باید گفت که حکمرانی دیجیتال به معنای ساختار‌های سازمانی برای توسعه و تخصیص منابع سازمانی در حوزه تحول دیجیتال بوده و هدف از آن پیشبرد اقدامات دیجیتال سازمانی است.‌

می‌توان گفت؛ طی سال‌های اخیر، فناوری‌های دیجیتال با اثربخشی موثر توانسته نقش فناوری اطلاعات در سازمان‌ها را به طور کلی متحول سازد. ورود فناوری‌هایی نظیر رمز ارزها، بلاکچین، رایانش ابری و بیگ دیتا، ذات کاربرد‌های فناوری اطلاعات در عملکرد سازمان را دگرگون کرده است.

مهدی محمدزاده کارشناس مسائل آی تی و ارتباطات در گفتگو با خبرنگار «نبض فناوری» گفت: حکمرانی دیجیتال به الگویی فراگیر در زمینه اصلاحات حکومتی در کشور‌های مختلف تبدیل شده است؛ بنابراین دیجیتالیزه شدن همکاری همه جانبه بین بخش دولتی و خصوصی را تسهیل می‌بخشد و با اصلاحات لوایح در بخش دولتی کمک قابل توجهی به حکمرانی دیجیتال خواهد کرد.

وی تصریح کرد: مسئولان کشور باید با تدوین برنامه‌های اصولی و اصلاح زیرساخت‌ها بتوانند مسیر را برای حکمرانی دیجیتال فراهم کنند در غیر اینصورت در آینده با مشکلات زیادی مواجه خواهیم بود.

در همین راستا عیسی زارع‌پور وزیرارتباطات و فناوری اطلاعات ایران با تاکید بر فرصت‌ها و تهدیدات فناوری، گفته بود که برای بررسی اسناد بالادستی و مصوبات شورای عالی فضای مجازی برنامه‌ای را تدوین کرده است و در آن مهم‌ترین چالش‌ها و نگاه راهبردی راهکار‌های اجرایی و عملیاتی مهمی را در نظر گرفته است که اولین حوزه آن، بحث حوزه حکمرانی دیجیتال است.

همچنین مجتبی یوسفی نماینده مردم اهواز در مجلس یازدهم نیز گفته بود که حکمرانی دیجیتال و تعاملات بین‌المللی از اولین برنامه‌های وزیر ارتباطات است، ما نباید تنها به صورت سنتی در بازار‌های بین‌المللی حضور پیدا کنیم، لذا ایجاد پهنای باند و توسعه ارتباطات و مبادلات اینترنتی برای ما بازار‌های جدید ایجاد خواهد کرد. ما باید برای ایجاد دولت هوشمند و دیجیتال طبق برنامه‌های توسعه کشور و کاهش مراجعات مردم به ادارات شبکه ملی را راه اندازی کنیم.

ارسال نظرات
گزارش نبض فناوری از شرکت توسعه سامانه‌های نرم افزاری نگین، رشد درآمد ۲۹ درصدی «توسن» در دوره یکماهه اسفند ۱۴۰۲
آخرین وضعیت بازار رمزارزهای جهان در 29 فروردین 1403 صعود اندک بیت‌کوین
وبگردی