کد خبر: ۲۰۶۱۹
|
۱۰ شهريور ۱۴۰۰ | ۱۹:۴۰

علائم جاده‌ای رنگین کمانی ویژه خودروهای خودران

خودروهای خودران برای شناسایی علائم جاده‌ای نیازمند فناوری‌های تازه‌ای هستند. یک ماده دارای ریزساختارهای جدید که نور را در قالب حلقه‌های رنگین کمانی منعکس می‌کند، بدین منظور ابداع شده است.

به گزارش «نبض فناوری»، نیواطلس اعلام کرد، تولید تابلوها و علائم جاده‌ای با استفاده از این ماده درک آنها توسط سیستم‌های بصری رایانه‌ای را تسهیل کرده و از وقوع سوانح جاده‌ای جلوگیری می‌کند.

تا به حال شناسایی و درک علائم جاده‌ای مبتنی بر درک شکل و رنگ آنها بوده، اما رایانه‌ها بر خلاف انسان‌ها در شرایط نوری، آب و هوایی و فیزیکی مختلف ممکن است نتوانند این علائم را به سادگی شناسایی کنند و همین امر ممکن است منجر به تصادف و جرح و قتل شود.

از همین رو محققان دانشگاه بوفالو یک ماده بازتابی جدید تولید کرده‌اند که در صورت تابش نور چراغ‌های جلو، بازتابی در قالب الگوهای دایره‌ای شکل چشم‌نواز و رنگین کمانی به وجود می‌آورد که توسط سیستم‌های بصری رایانه‌ای به سادگی قابل تشخیص است.

این ماده رابط مقعر کوچک نام دارد و از یک لایه نازک از کره‌های کوچک پلیمری تعبیه شده در نوارهای نازک تشکیل شده است. هنگامی که نور به سطح این ماده برخورد می‌کند، این میکرو کره‌ها آن را در قالب مجموعه‌ای از دایره‌های هم مرکز منعکس می‌کنند و نور سفید حلقه‌های رنگین کمان ایجاد کرده، یک لیزر تک رنگ، الگوهای حلقه‌های روشن و تیره را تولید می‌کند و لیزرهای مادون قرمز الگوهای دایره‌ای مشابهی ایجاد می‌کنند. این مواد همچنین می‌توانند برای تولید حسگرهای الکترونیکی، ابزارهای ضد تقلب و نمایشگرهای بازتابنده مفید باشند.

منبع/ مهر 

ارسال نظرات
آخرین وضعیت بازار رمزارزهای جهان در 28 اسفند 1403 پیش‌بینی قیمت بیت‌کوین
برای پیروی از قوانین ترکیه؛ «تردز» در ترکیه تعطیل شد
رئیس کل دادگستری استان تهران اعلام کرد رای پرونده رمزارز جعلی «کینگ‌مانی» صادر شد
آخرین وضعیت بازار رمزارزهای جهان در 27 فروردین 1403 ریزش بیت‌کوین ادامه دارد؟
وبگردی