کد خبر: ۲۰۷۳۸
|
۱۵ شهريور ۱۴۰۰ | ۱۰:۰۰
در گفتگو با نبض فناوری؛

باید فناوری‌های نوین را به سمت دیجیتالی شدن سوق داد/ هنوز با معیارهای جهانی فاصله داریم

کارشناس اقتصاد دیجیتال گفت: تحولات دیجیتال زمانی تاثیرگذار خواهد بود که شرکت‌ها به افراد نقش و مسئولیت‌های خود آگاه بود و آنها را با ارائه طرح و ایده و خلاقیت بتواند تحول بزرگی را در حوزه سازمانی خود ایجاد کند.

به گزارش «نبض فناوری» طی سال‌های اخیر اقتصاد دیجیتال تحول عظیمی را در چرخه اقتصادی ایجاد کرده است تا جاییکه اکثر کشور‌ها در این حوزه ورود کرده و با بکارگیری فناوری‌های نوین از جمله تکنولوژی‌ها جدید و هوش منصوعی و اینترنت اشیاء اقدامات گسترده‌ای را برای ایجاد تحول در تمام بخش‌ها انجام دادند.
باید اذعان کرد که اینترنت اشیا، رایانش ابری، اپلیکیشن‌های موبایل، رسانه‌های اجتماعی، واقعیت مجازی و افزوده، تحلیل‌گری داده، هوش مصنوعی و بلاک‌چین از مهم‌ترین انواع فناوری‌های تحول‌آفرین هستند که در این زمینه کشور ما تا حدی ورود کرده است و، اما کافی نیست.

علی رضایی کارشناس حوزه اقتصاد دیجیتال در گفتگو با خبرنگار« نبض فناوری» اظهار کرد: رهبران تحول همیشه به دنبال یک تدوین برنامه دقیق بعنوان نقشه راه تحول دیجیتالی سازمان خود هستند که یک با تدوین برنامه با رویکردی انعطاف‌پذیر و در عین حال قابلیت اندازه‌گیری ارزش‌های تجاری برای ذینفعان سازمان را دارا است.

وی تصریح کرد: یکی از نگرانی‌های اصلی بسیاری از سازمان در مرحله پیش‌دیجیتالی شدن این است که اکثر سازمان‌ها و مسئولان با دید سنتی و روش‌های قدیمی در تلاش هستند که کسب و کار خود را هدایت کنند این در حالیست که با بکارگیری فناوری‌های جدید و کسب دانش و آگاهی لازم می‌توانند علاوه بر توسعه کسب و کار بستر را برای ایجاد اشتغالزایی هموار کنند.

رضایی افزود: فناوری‌های دیجیتالی می‌توانند محصولات، خدمات، عملیات، الگو‌های کسب‌وکار و محیط رقابتی خود را متحول کنند. تحول دیجیتالی، برای سازمان‌های پیش‌دیجیتالی، تحول جامعی است که با تکیه بر سیستم‌های اطلاعاتی که با تغییرات بنیادین فناورانه و اقتصادی در هر دو سطح سازمانی و صنعت همگام هستند، امکان‌پذیر سازد.

این کارشناس ادامه داد: سازمان‌ها و نهاد‌هایی که در ابتدای راه دیجیتالی شدن هستند، باید روند استراتژی خود را پویاتر کرده و اولویت‌های مشخص خود را تعیین کنند تا به روش سریح روی استعداد‌ها به ویژه در سطح مدیریت ارشد سرمایه گذاری کنند.

وی خاطرنشان کرد: تحولات دیجیتال زمانی تاثیرگذار خواهد بود که شرکت‌ها به افراد نقش و مسئولیت‌های خود آگاه بود و آن‌ها را با ارائه طرح و ایده و خلاقیت بتواند تحول بزرگی را در حوزه سازمانی خود ایجاد کند. باید گفت؛ تغییر سازمانی می‌تواند مدت زمان زیادی طول بکشد. با این حال، سازمان‌ها از سرمایه گذاری در منابع، تغییر فرایند‌ها و قابلیت‌های اجرایی غفلت کرده اند، و بدون این موارد، استراتژی تحول دیجیتال معنای بسیار کمی دارد.

رضایی گفت: یکی از مولفه‌های اساسی دراین حوزه فناوری اطلاعات است که می‌تواند به هسته اصلی تجارت منتقل شود و از نظر بازده هزینه و وجه تمایز تمایز نه تنها به یک سلاح استراتژیک تبدیل شود. یکی از مشکلات ما در سازمان‌ها این است که هنوز مسئولان با پذیرش فناوری‌های نوین و دیجیتال مشکل دارند باید به این باور برسند که با استفاده از این فناوری‌ها می‌تواند عرصه فعالیت خود را توسعه دهند تا بتوانند سمت تجارت دیجیتال حرکت کنند.

ارسال نظرات
رئیس کل دادگستری استان تهران اعلام کرد رای پرونده رمزارز جعلی «کینگ‌مانی» صادر شد
آخرین وضعیت بازار رمزارزهای جهان در 27 فروردین 1403 ریزش بیت‌کوین ادامه دارد؟
آخرین وضعیت بازار رمزارزهای جهان در 25 فروردین 1403 ریزش اتریوم و بیت‌کوین
وبگردی