کد خبر: ۲۱۰۷۳
|
۲۷ شهريور ۱۴۰۰ | ۱۰:۰۶

کاهش وابستگی به نفت با ورود استارتاپ‌ها به صنایع خلاق

کارشناس اقتصادی گفت: کسب و کارهای جدید(استارتاپ‌ها) ظرفیت های بسیار خوبی برای شکوفایی اقتصاد خلاق دارند تا جاییکه بسیاری از کشورهای پیشرفته با تکیه بر سرمایه گذاران داخلی و خارجی در جهت شکوفایی این کسب و کارهای جدید می کوشند.

به گزارش خبرنگار «نبض فناوری» امروزه دانش‌بنیان‌ها و استارتاپ‌ها، در حوزه کلیدی کشور ورود کردند تا جاییکه در این بخش‌ها دستاورد‌های شاخصی را از خود به جا گذاشتند در این میان این شرکت به صنایع فرهنگی و خلاق وارد شدند تا بتواند فرهنگ دیرینه ایران زمین را به همگان نشان دهند. شرکت‌های خلاق به شرکت‌هایی اتلاق می‌شود که ماهیت رشد آن‌ها براساس خلاقیت و نوآوری، ارائه محصول و خدمات جدید و براساس مدل‌های نوین کسب وکار در سطح بازار هدف است. رشد و توسعه محصولات و خدمات شرکت‌های خلاق برخلاف شرکت‌های دانش‌بنیان الزاما نیاز به فناوری پیچیده و پیشرفته ندارد.

به نظر برخی از کارشناسان، «صنایع خلاق» مؤلفه‌های مهم اقتصاد‌های دانش‌بنیان شده‌اند و در موارد قابل اندازه‌گیری، در زمینه‌های رشد و ایجاد شغل، سهمی بالاتر از متوسط را به خود اختصاص داده‌اند. آن‌ها همچنین وسایل انتقال هویت فرهنگی هستند که نقش مهمی در رونق‌بخشی به تنوع فرهنگی بازی می‌کنند.
صنایع خلاق و فرهنگی، صنعتی پویا و به سرعت در حال رشد است که در طول دوران بحران اقتصادی، در زمینه ایجاد اشتغال، رشد نشان داده و از بزرگ‌ترین حیطه‌های استخدام جوانان در کشور‌ها به شمار می‌رود؛ و درصد اشتغال جوانان در آن در مقایسه با بقیه قسمت‌های اقتصاد، بیشتر است.

محمودرضا کاشی زاده کارشناس اقتصادی در گفتگو با خبرنگار «نبض فناوری» با بیان اینکه شرکت‌های خلاق و صنایع فرهنگی می‌توانند بار تحول فرهنگی و توسعه اقتصاد را به دوش بکشند اظهار کرد: این حوزه از اهمیتی راهبردی برخوردار است و در صورتی که به صنایع خلاق، نرم و فرهنگی میدان دهیم ضمن کسب اقتدار برای کشور می‌توانیم رونق اقتصادی قابل توجهی در این حوزه شاهد باشیم.

وی تأکید کرد: صنایع خلاق از نظر تأثیرگذاری در اقتصاد کشور‌ها و افزایش منابع مالی نقش مهمی را بر عهده دارند. اگرچه نمی‌توان از اهمیت این دسته از صنایع به خاطر تولید ثروت چشم پوشید، اما باید گفت که وجه مهم‌تر صنایع خلاق به خاطر تأثیراتی است که در جامعه زمینه خود می‌گذارند. کسب و کار‌های خلاق عمدتاً بر محور نیاز‌های انسان مدرن شکل گرفته اند و کشور‌هایی که به اقتصاد خلاق اهمیت داده اند، سالانه با صادرات میزان قابل توجهی از محصولات صنایع خلاق به سایر کشور‌های جهان اقتصاد خود را سامان می‌بخشند.

کاشی زاده گفت: در کشور‌های در حال توسعه مانند کشور ما باید وابستگی به صنعت نفت و منابع طبیعی را کم کرد و به سمت استفاده از نیرو‌های خلاق انسانی در توسعه صنایع خلاق حرکت کرد.

وی خاطرنشان کرد:کسب و کار‌های جدید تحت عنوان استارتاپ ظرفیت‌های بسیار خوبی برای شکوفایی اقتصاد خلاق به شمار می‌روند و بسیاری از کشور‌های پیشرفته با تکیه بر سرمایه گذاران داخلی و خارجی در جهت شکوفایی این کسب و کار‌های جدید می‌کوشند.

ارسال نظرات
گزارش نبض فناوری از شرکت توسعه سامانه‌های نرم افزاری نگین، رشد درآمد ۲۹ درصدی «توسن» در دوره یکماهه اسفند ۱۴۰۲
آخرین وضعیت بازار رمزارزهای جهان در 29 فروردین 1403 صعود اندک بیت‌کوین
پیش از برگزاری انتخابات؛ ایکس در هندوستان دردسر درست کرد
آخرین وضعیت بازار رمزارزهای جهان در 28 اسفند 1403 پیش‌بینی قیمت بیت‌کوین
برای پیروی از قوانین ترکیه؛ «تردز» در ترکیه تعطیل شد
وبگردی