"هلدینگ فناوری نگاه" در یک نگاه
حسین اسلامی مدیرعامل شرکت هلدینگ فناوری نگاه کارآفرین، در گفتگو با خبرنگار «نبض فناوری» به فعالیت و عملکرد این شرکت پرداخت و گفت: شکلگیری هلدینگ فناوری نگاه کارآفرین در خردادماه سال 1399 با ابتکار دکتر فرزین مدیرعامل بانک، رخ داد. این هلدینگ با هدف ایجاد تحول در خدمات و محصولات بانک و شرکتهای زیرمجموعه آن تاسیس شد تا با ارتقای جایگاه فناوری در بانک کارآفرین بتواند زمینهساز توسعه متوازن بازار و مشتریان باشد و بستری برای توسعه سطح مشارکت و همكاری با سایر بازیگران و نقشآفرینان صنعت فناوریهای مالی فراهم آورد؛ چرا که امروزه فناوری نوین میتواند مهمترین عامل ایجاد تمایز بین بانکها باشند. شاید هیچ چیز به اندازه فناوری نتواند این کارها را انجام دهد. ما از اولین روز تاسیس این هلدینگ آنرا هلدینگ فناوری نامگذاری کردیم نه هلدینگ فناوری اطلاعات و ارتباطات؛ چون احساس ما این است که حوزه بانکداری کل فناوریها ( فناوری بایو، فناوری نانو و سایر فناوریها) را شامل میشود. چشمانداز ما نسبت به بقیه هلدینگهای بانکی در این زمینه متفاوت است. دوم اینکه تجربه سایر بانکها به ما اثبات کرده است که باید روبه آینده داشت باشیم و بجای اینکه بر جذب نیرو و رقابت جدی با سایر بانک ها تمرکز کنیم، به سمت به رسمیت شناختن کسب وکارهای فین تک گام برداشتیم. اعتقاد ما این است که برنده نهایی در آینده، این شرکت های فعال در این حوزه هستند، ممکن است در شرایط فعلی برخلاف حوزههای دیگر استارتاپی قوانین و مقررات سختی بر فینتکها اعمال شود ولی به طور حتم ظرف 10 سال آینده این مشکلات برطرف خواهد افتاد؛ لذا مجموعهای که به هر حال در سال 1400 میخواهد در صنعت ما پیشرو باشد، باید نگاهش همراهی حداکثری با مجموعههای توانمند بیرونی باشد.
در طی این مدت اولا سعی کردیم سه مجموعه را تاسیس و راهبری کنیم. مجموعه نگاه بانک که متمرکز بر نیازها و زیرساختهای فناورانه فعلی بانک کارآفرین است و مجموعهایست که حجم زیادی از نیروی انسانی هلدینگ در آن مشغول به کار هستند، بنابراین جذب جدی را در این مجموعه رقم زدیم تا با تغییر ترکیب و راهبری را داشتیم. همچنین سعی کردیم از بعضی از موضوعاتی که شاید ما در رقابت با سایر بانکها که به آنها نرسیده باشیم و در برخی از موضوعات نسبت به سایر بانک ها نیز ایجاد ارزش افزوده کنیم تا بتوانیم با رسیدن به مرزهای پیشرفته از سایر بانکها جلو بزنیم.
در این مجموعه همچنین نگاه پرداخت را راهاندازی کردیم. از آنجا که در این مجموعهPSP نبود بنابراین نگاه پرداخت عملا کار راهبری حوزه پرداخت را انجام میدهد. رویکرد اصلی «نگاه پرداخت» ارائه محصولات و راهحلهای هوشمند مطابق با تكنولوژي روز و نياز مصرف كنندگان است. کسبوکارها میتوانند احتیاجهای گوناگون خود در زمینه دریافت و پرداخت وجه را از طریق محصولات این شرکت مرتفع سازند. دستگاه کارتخوا (POS)، درگاه پرداخت اینترنتی (IPG)، درگاه پرداخت موبایلی (MPG)، خودپرداز (ATM) و کیف پول الکترونیکی از جمله ابزارهای پرداخت عرضه شده میباشند. صدور انواع کارت خريد، كارت هديه، كارت اعتباري و بنكارت سازماني از دیگر حوزههای فعالیت «نگاه پرداخت» است.
مجموعه سوم نیز، مجموعه مدیریت ثروت ستارگان است که بانک کارآفرین و زیرمجموعه 51 درصد این مجموعه را خریداری و راهبری آن را برعهده گرفتند. در زمان خرید این مجموعه 16 استارتاپ و دو صندوق سرمایه گذاری حضور داشت. باید گفت که این موضوع بر آینده بانک کارآفرین نیز تاثیرگذار خواهد بود و هم ما متقابلا دنبال بزرگ کردن استارتاپهای این مجموعه و سرمایهگذارن در برخی استارتاپ های دیگر هستیم. از منظر زیرساختی نیز در یک سال گذشته توانستیم به جز هلدینگ سه بخش دیگر را در زیرمجموعه ثبت و راه اندازی کرده و امکانات لازم را دریافت کنیم و با انتصاب هیات مدیره سعی کردیم تیم مدیریتی را جلو بیریم. همچنین سعی کردیم وارد همکاری با سایر بانک ها شویم. دو مجموعه سندباد که متمرکز در حوزه بانکداری باز است و ما با هشت بانک دیگر شریک شدیم و در همین راستا افزایش سرمایه آن مصوب شده است. بنابراین نگاه ما به این مجموعه هم به عنوان سهامدار و هم به عنوان همکار جدی است. مجموعه دیگر، مجموعه فرادیس گستر که زیرمجموعه خدماتی است که در آن چندین بانک خدمات انفورماتیک به همراه اول ارائه می دهند و در زمینه کیف پول و بخصوص رگولاتوری کیف پول درحال برنامه ریزی هستیم.
همچنین از منظر جذب نیروی انسانی نیز سعی کردیم در همه شرکتها با دقت عمل کنیم. ما اعتقادمان این نیست که باید همه افراد در هلدینگ مشغول بکار شوند. ما به دنبال این هستیم که بهترین ها و کارآمدترین ها را دور هم جمع کنیم تا از استارتاپ ها و فین تکهای بیرونی استفاده بهینه را داشته باشیم تا در همراهی و مشارکت بانکهای آینده روند فعالیت خودمان را تسهیل کنیم نه در رقابت یا آسیب زدن به این مجموعه ها؛ لذا اولویت ما در هر سه شرکت مشارکت، همراهی حداکثری با مجموعه های این هلدینگ است.
راهبری مجموعه برعهده جوان و فعال است شاید این جوانان با ادبیات رگولاتور و ادبیات بانکی آشنایی چندانی نداشته باشند و حتی مباحث روتین بانکی را کمتر بشناسند؛ بنابراین وظیفه هلدینگ به همرسانی این نگاهها به همدیگر است. امیدواریم تا پایان امسال برخی از محصولات جدید را رونمایی کنیم.
در سال گذشته محصول همآفرین را رونمایی کردیم که این محصول عملا کارتابل حقوقی افراد بالاخص مغازه یا شرکتی را انجام میداد به گونهای با اثر انگشت و یا با سایر ِالمان ها در دو جای مختلف جهان مثلا چک یا دستور پرداخت امضا کنند. به موازات خدمات پرداخت دیتا سنتر اصلی یا پشتیبان و بحران سرمایهگذاری جدی در بانک انجام دادیم الان سعی می کنیم با مجموعه هایی شبیه گمرک جمهوری اسلامی ایران، بیمه کارآفرین، لیزینگ و کارگزاری کارآفرین خدماتی را ارائه دهیم. به همین منظور نخست در داخل مجموعه سعی کردیم عوامل را شناسایی کنیم. برنامه ما بعد از پایان امسال ارائه خدمات به مجموعه بیرونی است. هم اکنون ارائه خدمات به گمرک را در قالب مانیزی را با مجموعه همراه اول و بانک پارسیان شروع کردیم و در همین رابطه تفاهم نامه هایی را در حوزه فناورانه با انها منعقد کردیم.