کد خبر: ۲۱۱۲۰
|
۲۸ شهريور ۱۴۰۰ | ۱۶:۳۰

تلاش ۲۲۷ شرکت دانش‌بنیان برای رونق بخشیدن به بازار تجهیزات پزشکی ایرانی

وسایل، ملزومات و تجهیزات پزشکی یکی از نیازهای صنعت سلامت در کشور است که ۲۲۷ شرکت دانش‌بنیان برای تولید محصولات این حوزه تلاش می‌کنند.

تلاش ۲۲۷ شرکت دانش‌بنیان برای رونق بخشیدن به بازار تجهیزات پزشکی ایرانی

به گزارش« نبض فناوری» به نقل از معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، تجهیزات پزشکی صنعتی مهم در هر کشوری است که درمان بیماران به رشد و توسعه آن وابستگی دارد. امروز ایران در این حوزه به نقطه‌ای رسیده است که محصولات ایران ساخت علاوه بر رفع نیاز کشور در بازار‌های صادراتی نیز حضور مستمر دارند. با تلاش ۲۲۷ شرکت دانش‌بنیان وسایل، ملزومات و تجهیزات پزشکی با برند ایران‌ساخت به کشور‌های دیگر رفته است و زمینه برای ارائه توانمندی ایران در این حوزه فراهم شده است.

فناوری‌های نوین با ورود به این حوزه تحول آفریدند و تجهیزاتی تولید شده است که حتی انجام عمل‌های جراحی از راه دور را نیز فراهم کردند. در ایران نیز تولید تجهیزات فناورانه و پیشرفته در این حوزه با سرعت در حال انجام است. سامانه جراحی رباتیک سینا، میکرو سی تی پیش بالینی، میز تشریح مجازی، ام آر آی، الکتروشوک، دستگاه سونوگرافی داپلر و تیپ میکروسکوپ نیروی اتمی چند نمونه کوچک از محصولات ایران ساخت این حوزه است که توانمندی فعالان این زیست بوم را نشان می‌دهد.

محصولاتی که علاوه بر رفع نیاز پزشکان و مراکز درمانی و بیمارستان ها؛ به انجام تحقیقات محققان سرعت می‌دهد و زمینه را برای تولیدات فناورانه دیگر فراهم می‌کند. البته بومی سازی این تجهیزات باعث کاهش هزینه‌ها نیز می‌شود و وابستگی به واردات را قطع می‌کند. از سویی برخی از این تجهیزات دانش بنیان در لیست تحریم‌ها قرار داشتند و با تولید ایران ساخت آن هم در حد استاندارد‌های جهانی گامی اثرگذار برای ایجاد قدرت در این حوزه برداشته شد. این توانمندی در شرایط بحران بسیار کارآمد شد. چنان که در زمان شیوع کرونا تجهیزاتی مانند ونتیلاتور که فعالان زیست بوم فناوری و نوآوری تولید کردند به کمک آمد.

البته دانش‌بنیان‌ها قطعا برای تولید محصولات پیشرفته در این حوزه چالش‌هایی داشتند که مرکز شرکت‌ها و موسسات دانش بنیان معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری با ارائه ۱۱۰ خدمت همچون سایر حوزه‌ها مسیر را برای این فعالان هموار کرد.

ارسال نظرات
گزارش نبض فناوری از شرکت توسعه سامانه‌های نرم افزاری نگین، رشد درآمد ۲۹ درصدی «توسن» در دوره یکماهه اسفند ۱۴۰۲
آخرین وضعیت بازار رمزارزهای جهان در 29 فروردین 1403 صعود اندک بیت‌کوین
پیش از برگزاری انتخابات؛ ایکس در هندوستان دردسر درست کرد
وبگردی