کد خبر: ۲۱۱۶۶
|
۳۰ شهريور ۱۴۰۰ | ۰۹:۲۲

روش های مراقبت از باتری

در بازار امروزی با توجه قیمت های نجومی گوشی ها ، استفاده صحیح از گوشی و مراقبت از سلامت باتری از مهم ترین مشغله های فکری برای کسانی می باشد که به هر دلیلی تمایل به تعویض زود به زود گوشی مبایل خود ندارد . باما همراه باشسید تا با بررسی چند نکته مهم بتوانیم به سلامت باتری شما کمک کنیم .

در بازار امروزی با توجه قیمت های نجومی گوشی ها ، استفاده صحیح از گوشی و مراقبت از سلامت باتری از مهم ترین مشغله های فکری برای کسانی می باشد که به هر دلیلی تمایل به تعویض زود به زود گوشی مبایل خود ندارد . باما همراه باشسید تا با بررسی چند نکته مهم بتوانیم به سلامت باتری شما کمک کنیم .

گرما چه تاثیری در سلامت باتری دارد ؟

برای افزایش عمر باتری باید مراقب گرم شدن آن باشید. همانند ولتاژ بالا، دمای بالا هم می‌تواند تأثیر زیادی در کاهش شارژ و سلامت باتری داشته باشد. اگر یک باتری همواره بین دمای ۲۵ تا ۳۰ درجه‌ی سانتی‌گراد قرار داشته باشد، بعد از یک سال استفاده از ۸۰ درصد ظرفیت اولیه بهره می‌برد. اگر از روش شارژهای جزئی استفاده شود، این ظرفیت از این هم بیشتر خواهد بود. اگر در اکثر اوقات دمای آن حدود ۴۰ درجه سانتی‌گراد باشد، پس از یک سال استفاده ظرفیت باتری حدود ۶۵ درصد ظرفیت اولیه‌اش خواهد بود .

 باتری نوت 4 از جمله باتری های هایی هست که در اثر گرما زیاد آسیب می بیند و باعث باد کردن آن می شود و باید مراقبت گرم شدن آن بود.

اگر یک باتری عمدتا در وضعیت شارژ ۱۰۰ درصدی قرار داشته باشد و در عین حال در محیط گرمی هم باشد، پس بدترین وضعیت ممکن برای باتری محقق شده است .

به همین خاطر گوشی را در حین شارژ شبانه در زیر بالشت نگذارید یا در روزهای گرم گوشی را در داخل داشبورد ماشین به حال خود رها نکنید.

یکی دیگر از مواردی که منجر به کاهش عمر و سلامت باتری می‌شود، سیستم فست شارژ است. در این سیستم ، ولتاژ بالاتری وارد باتری می‌شود که این موضوع دمای باتری را بالا می برد . به همین دلیل اگر مبایل شما از این سیستم پشتیبانی می‌کند، بهتر است برای افزایش سلامت باتری فقط ۱۵ تا ۲۰ دقیقه گوشی را به شارژر متصل کنید زیرا در طی این مدت گرمای زیادی تولید نمی‌شود و آسیبی به باتری گوشی شما نمی ‌رسد .

موارد مؤثر در شارژدهی گوشی

امروزه، عمر باتری یکی از فاکتور های مهم در خرید گوشی به حساب می‌ آید و بیشتر کاربران انتظار عمر شارژدهی مناسب دارند. عمر باتری مقوله‌ی پیچیده‌ای است که بسته به سخت‌افزار و نرم‌افزار گوشی‌، می‌تواند بازه‌ی گسترده‌ای باشد. درادامه، به معرفی مواردی پرداخته می شود است که در کنار ظرفیت باتری، تأثیر زیادی بر عمر آن می‌گذارند .معمولا در بین باتری های آیفون باتری iphone 6s معمولا عمر کوتاهی دارند و باید از باتری با کیفیت و ظرفیت بالاتر استفاده شود.

سخت‌افزار قوی و پیشرفته

روش های مراقبت از باتری

وظیفه‌ی اصلی باتری، ایجاد انرژی مورد نیاز تمام سخت‌افزار های گوشی است؛ از پردازنده گرفته تا صفحه‌نمایش و سایر سخت افزار ها . اما هر یک از این سخت افزار ها مصرف متفاوتی دارند. به‌عنوان ‌مثال، پردازنده‌های رده‌پایین یا میان‌رده درمقایسه ‌با انواع توانمند استفاده‌شده در گوشی‌های پرچم‌ دار، توان کمتری مصرف می‌کنند .

هرچه سرعت و قدرت پردازنده بیشتر باشد، مصرف آن به همان اندازه بیشتر است؛ به‌ همین ‌خاطر ، عمر باتری گوشی‌های میان‌رده و ارزان ‌قیمت از گوشی‌های پرچم‌دار با هر اندازه‌ی ظرفیت باتری، بیشتر است .یکی از باتری های که طول عمر آن به خاطر پردازنده آن کم است باتری میت 10 لایت هست که زیاد باتری آنها خراب و تعویض میشود.

نرخ نوسازی نمایشگر

نرخ نوسازی سریع‌تر در صفحه‌نمایش گوشی‌های هوشمند مدرن تأثیر مهمی در افزایش مصرف باتری دارد؛ به ‌همین ‌‌دلیل، با وجود پشتیبانی برخی گوشی‌های جدید از نرخ نوسازی ۱۲۰ هرتز، تنظیمات نمایش به‌صورت پیش‌فرض روی ۶۰ هرتز قرار دارند. فناوری‌های پیشرفته‌ی تغییر پیوسته‌ی نرخ نوسازی نیز می‌تواند تأثیر محسوسی در مصرف باتری داشته باشد. به‌عنوان مثال حالت ۹۰ هرتز صفحه‌نمایش پیکسل ۴ متناسب با محیط کاربری و شرایط استفاده، کاهش می‌یابد. به‌طور کلی هرچه نرخ نوسازی بیشتر شود، مصرف باتری صفحه‌نمایش و پردازنده‌ی گوشی (به ‌دلیل نیاز به پردازش بیشتر) افزایش می‌یابد .

نرم‌افزار مناسب

سیستم‌عامل و استفاده‌ی بهینه از سخت‌افزار نقشی بسیار کلیدی در شارژدهی گوشی دارد    iOS در این خصوص می‌توان به سیستم‌عامل

اشاره کرد؛ باتری گوشی‌های آیفون با ظرفیت به‌مراتب کمتر، عمر باتری بسیار مناسبی به ارمغان می‌آورد که در شرایط مشابه در دنیای اندروید ممکن نیست .

همان‌طور که می‌دانید، استفاده از برخی اپلیکیشن‌ها هم می‌تواند تأثیر بسیار زیادی در شارژدهی گوشی داشته باشد . برنامه‌های زیادی ممکن است در پس‌زمینه فعال باشند که هر کدام از آن‌ها در حال مصرف انرژی است . مدیریت بهینه‌ی اپلیکیشن‌ها می‌تواند تأثیر بسزایی در شارژدهی داشته باشد. می‌توانید با مراجعه به بخش تاریخچه‌ی مصرف باتری در گوشی ، اپلیکیشن‌های پرمصرف را شناسایی و در صورت امکان و عدم نیاز، آن‌ها را حذف کنید .

 5G اینترنت

روش های مراقبت از باتری

گوشی های 5 جی ، که به تازگی وارد بازار شده اند ، مصرف باتری بیشتری دارند . طوری که به نسبت گوشی های 4 جی مصرف باتری های آن ها حدود 20 درصد بیشتر است و برای گوشی های 5 جی باتری های بزرگ تر با ظرفیت باتری بیشتری قرار می دهند که بتوانند از لحظ باتری با گوشی های 4 جی رقابت کنند .

نور صفحه‌نمایش

یکی دیگر از روش‌های افزایش طول عمر باتری و حفظ سلامت باتری را می‌توان کاهش نور صفحه‌نمایش گوشی عنوان کرد. در صورتی که از گوشی هوشمند خود در محیطی با نور کافی استفاده می‌کنید، بهتر است شدت نور را کاهش دهید تا بدین ترتیب، طول عمر باتری دستگاه را افزایش دهید . 

 

اتصال به شبکه وای فای و دیتا

استفاده از اینترنت شبکه همراه به‌ عنوان بلای جان باتری گوشی موبایل شناخته می‌شود. البته اتصال به شبکه وای‌فای هم منجر به کاهش شارژدهی باتری می‌شود؛ اما مصرف آن کمتر از اتصال به شبکه تلفن همراه است. در صورتی که نیازی به اینترنت و فعال بودن دیتای گوشی ندارید، بهتر است آن را خاموش کنید تا علاوه بر صرفه‌جویی در بسته‌های اینترنت، عمر شارژدهی بیشتری در طول روز به دست بیاورید .

بهترین راه ها افزایش عمر باتری گوشی موبایل

  • Power Saving فعال سازی قابلیت
  • تنظیم مدت زمان شارژ باتری
  • خنک نگه داشتن گوشی
  • غیرفعال کردن بلوتوث و وای فای
  • عدم استفاده از اینترنت دستگاه
  • فعالسازی حالت پرواز
  • کاهش روشنایی صفحه نمایش
  • Auto-Brightness غیر فعال کردن قابلیت

 

ممنون که امروز هم باما همراه بودید . امیدوارم مطالب ارائه شده برای شما کاربران عزیز مفید بوده باشه و در حفظ سلامت باتری گوشی شما ، نقش موثری داشته باشد .

ارسال نظرات
قبل از کنفرانس جهانی توسعه‌دهندگان اپل این ماه یک رویداد مجازی برگزار می‌کند
آخرین وضعیت بازار رمزارزهای جهان در 5 اردیبهشت 1403 بیت‌کوین آماده شد
درباره عدم مسدودسازی برخی اکانت‌ها؛ دادگاه برزیلی ایکس را بازخواست می‌کند
آخرین وضعیت بازار رمزارزهای جهان در 3 اردیبهشت 1403 کارمزد بیت‌کوین صعودی یا نزولی است؟
وبگردی