کد خبر: ۲۱۲۹۱
|
۰۳ مهر ۱۴۰۰ | ۱۲:۴۰

چرا تحقیقات هوش مصنوعی به زنان بیشتری نیاز دارد؟

هوش مصنوعی در ابعاد مختلف زندگی مورد استفاده قرار می‌گیرد و زنان در فعالیت‌های مربوط به این فناوری کمرنگ ظاهر شدند.

چرا تحقیقات هوش مصنوعی به زنان بیشتری نیاز دارد؟

به گزارش «نبض فناوری»،به نقل از womenlovetech، احتمالا تعجبی ندارد که زنان هنوز در صنعت فناوری امروزه به طور گسترده‌ای حضور ندارند. حتی در چند سال گذشته برای پیگیری مشاغل بیشتر زنان در STEM (علم، فناوری، مهندسی و ریاضیات ) آن‌ها هنوز درصد کمی از کسانی را که در این زمینه کار می‌کنند تشکیل می‌دهند. داده‌ها نشان می‌دهد کمتر از ۳۰ درصد کسانی که در سراسر جهان تحقیقات متمرکز بر STEM انجام می‌دهند، زن هستند.

متاسفانه وقتی تمرکز خود را بر زنانی که به طور خاص در زمینه فناوری هوشمند و یادگیری ماشینی کار می‌کنند، محدود می‌کنید، اعداد حتی کوچکتر می‌شوند. شاید تعجب کنید که چرا اهمیت دارد چه کسی پشت داده و ایجاد کد است در حالی که در اصل یک ماشین یا روبات غیر جنسیتی است که تمام پردازش را انجام می‌دهد، اما اینطور است. ماشین‌ها ذاتا مغرضانه نیستند، اما انسان‌ها چنین هستند و وقتی انسان‌ها به ماشین‌ها یاد می‌دهند که چگونه بیاموزند و چه کار کنند، طبیعتا تعصبات ما بخشی از کد می‌شوند.

رایانه‌ها، تلفن‌ها و هر دستگاه هوشمند دیگری که امروزه از آن استفاده می‌کنیم از فناوری استفاده می‌کند که فرآیند‌های فکر و تصمیم گیری ما را تقلید می‌کند؛ بنابراین اگر اکثریت افرادی که با فناوری هوشمند مانند هوش مصنوعی کار می‌کنند مرد باشند، پس هر چیزی که از هوش مصنوعی استفاده کند به دیدگاه مرد منحرف می‌شود.

هوش مصنوعی چیست و چگونه از آن استفاده می‌کنیم؟

اگرچه هوش مصنوعی ممکن است تصاویری از جهان آینده را که توسط روبات‌های بزرگ اداره می‌شود به ذهن متبادر کند، اما بسیار بدتر و شبیه به داستان‌های علمی تخیلی نیست. هوش مصنوعی در حال حاضر بخشی از بسیاری از چیز‌هایی است که روزانه از آن‌ها استفاده می‌کنیم و با آن‌ها تعامل داریم، این آینده نیست، این زمان حال است.

اگرچه هوش مصنوعی اصطلاحی دور از ذهن به نظر می‌رسد، اما اساسا استفاده از الگوریتم‌ها در سیستم‌های کامپیوتری برای تقلید از نحوه پردازش اطلاعات توسط انسان است و هرچه اطلاعات بیشتری دریافت کند، هوشمندتر می‌شود. این فقط بخشی از دستگاه‌های شخصی ما نیست؛ مشاغل از هوش مصنوعی برای بهبود خدمات به مشتریان و تفسیر داده‌ها برای توسعه بیشتر سیستم‌های خود و کارآمدتر استفاده می‌کنند.

گوگل حتی از قدرت هوش مصنوعی برای ایجاد ابزار‌هایی برای تقویت مراقبت‌های بهداشتی و کمک به محافظان و دانشمندان برای نجات گونه‌های در معرض خطر و حفظ زبان‌های بومی استفاده می‌کند. هیچ راهی برای استفاده مفید از هوش مصنوعی وجود ندارد. ما می‌توانیم آن را برای موقعیت‌های متعدد به کار ببریم تا توانایی‌های خود را پیش ببریم و مشکلات پیچیده دنیای واقعی را حل کنیم.

هوش مصنوعی چگونه آینده ما را شکل خواهد داد؟

هوش مصنوعی و سیستم‌های یادگیری عمیق به احتمال زیاد آینده ما را تغییر نمی‌دهند. در حال حاضر کاملاً آشکار است که آن‌ها این کار را خواهند کرد و می‌کنند. ما به عنوان انسان، محدود به ذهن و توانایی‌های خود هستیم. تنها کار‌های زیادی وجود دارد که می‌توانیم انجام دهیم، اما هوش مصنوعی و ماشین‌های یادگیری عمیق به ما امکان می‌دهد تا وظایف، پروژه‌ها و ماموریت‌های بالقوه و کامل خود را که در غیر این صورت قادر به انجام آن‌ها نیستیم، مقیاس بندی کنیم.

یادگیری عمیق به سیستم‌هایی با شبکه‌های عصبی پیشرفته‌تر اشاره دارد که در واقع می‌توانند از ورودی دریافت شده نتیجه گیری کرده و با تغییرات سازگار شوند. در مقابل برخی از اشکال اولیه ماشین‌های هوش مصنوعی تنها می‌توانند کاری را انجام دهند که به طور خاص به آن‌ها آموزش داده شده است.

برخی از نمونه‌های کاربرد‌های یادگیری عمیق عبارتند از:

نرم افزار تشخیص چهره
نرم افزار تشخیص صدا
سیستم‌های پردازش زبان طبیعی
سیستم‌هایی که براساس تعامل کاربر توصیه‌هایی را ارائه می‌دهند
بازی ویدئویی AI

بنابراین یادگیری عمیق و دیگر اشکال پیشرفته هوش مصنوعی چگونه بر آینده ما تاثیر می‌گذارد؟ پاسخ ساده این است که همه چیز را آسان‌تر و کارآمدتر می‌کند. همانطور که در بالا ذکر شد، به عنوان انسان، فقط می‌توانیم کار‌های زیادی انجام دهیم. باید به حفظ حضور انسانی و تعاملات درون عملیات تجاری خود ادامه دهیم، مردم هنوز به این تماس انسانی نیاز دارند؛ اما وقتی نوبت به تفسیر داده‌ها و حل معادلات پیچیده برای بهینه سازی سیستم‌ها و پیشرفت‌های جدید می‌رسد، به کمک AI نیاز داریم.

چرا زنان برای تحقیقات هوش مصنوعی ضروری هستند؟

صنایع متعددی به ویژه صنایع توسعه و تحقیقات سیستم‌های یادگیری ماشین می‌توانند از داشتن تعداد بیشتری زن بهره‌مند شوند؛ هوش مصنوعی در حال حاضر بخشی جدایی ناپذیر از جامعه ما و تقریبا همه صنایع است.

اقتصاد ما و زیرساخت‌های آن روی بسیاری از سیستم‌هایی که هر روز از هوش مصنوعی استفاده می‌کنند، اجرا می‌شود. مشکل این است که وقتی این سیستم‌ها همه توسط مردان طراحی شده‌اند، فرآیند‌هایی که رایانه‌ها برای یادگیری و تفسیر داده‌ها استفاده می‌کنند منجر به نتیجه‌ای نادرست می‌شود.

مارک مینویچ، یکی از دانشمندان در این زمینه می‌نویسد: سازمان‌ها همیشه قادر نخواهند بود بدون استفاده از زنان از تمام ظرفیت نوآوری‌های دیجیتالی خود استفاده کنند، زیرا فناوری‌های یادگیری ماشین با جریان مداوم داده‌های مغرضانه تغذیه می‌شوند و نتایج ناخواسته‌ای تولید می‌کنند.

او درست می‌گوید که اگر هوش مصنوعی به بخش مهمی از جامعه و زیرساخت‌های ما تبدیل شده است،  زنان بدون شک همچنان بخشی از این جامعه خواهند بود، ما باید آن‌ها را در تحقیق و توسعه این سیستم‌ها مشارکت دهیم.

از حمل و نقل و آموزش گرفته تا رسانه‌ها، خدمات به مشتریان و مراقبت‌های بهداشتی و سلامتی، صنایع به طور فزاینده‌ای هوش مصنوعی را در سیستم‌های خود ادغام می‌کنند. بدون حضور بیشتر زنان، داده‌هایی که این صنایع از آن استفاده می‌کنند و برای بهبود عملکرد خود استفاده می‌کنند عمیقا نادرست است.

فقط به زنان بیشتری نیاز نداریم که درباره هوش مصنوعی تحقیق کنند. ما باید آن‌ها را داشته باشیم. این برای رشد و موفقیت خود هوش مصنوعی و رشد ما به عنوان یک جامعه و توانایی ما برای پیشرفت بسیار مهم است.

منبع:ایسنا

ارسال نظرات
گزارش نبض فناوری از شرکت توسعه سامانه‌های نرم افزاری نگین، رشد درآمد ۲۹ درصدی «توسن» در دوره یکماهه اسفند ۱۴۰۲
آخرین وضعیت بازار رمزارزهای جهان در 29 فروردین 1403 صعود اندک بیت‌کوین
وبگردی