کد خبر: ۲۲۰۱۶
|
۲۶ مهر ۱۴۰۰ | ۱۳:۳۰
در گفتگو با نبض فناوری مطرح شد؛

آینده صنعت خودرو در هاله‌ای از ابهام/ باید برای حمایت از دانش‌بنیان‌ها سرمایه‌گذاری کرد

عضو هیات علمی دانشکده مهندسی خودروی دانشگاه علم و صنعت ایران، گفت: مشکل اصلی ما عدم استفاده از شرکت‌های دانش بنیان نیست؛ بلکه قیمت گذاری و سیاست گذاری در صنعت خودروسازی است. باید جلوی این معضل گرفته شود تا بتوان از توانایی شرکت‌ها در این صنعت بهره گرفت.

امیرحسن کاکایی عضو هیات علمی دانشکده مهندسی خودروی دانشگاه علم و صنعت ایران، در گفتگو با خبرنگار «نبض فناوری» در پاسخ به سوالی مبنی براینکه رهبر انقلاب تأکید بسیاری برحضور شرکت‌های دانش بنیان در تمام عرصه کلیدی کشور دارند به نظر شما این شرکت‌ها تاچه حدی در صنعت خودروسازی کشور ورود پیدا کردند، اظهار کرد: در حال حاضر شبکه خودورسازی کشور توسط شرکت‌های دانش بنیان و دانش پایه فعال است به طور کلی صنعت خودرو یک صنعت دانش پایه بوده بنابراین هر کار دانشی نیاز به سرمایه گذاری دارد که کار سودآوری انجام دهد.

وی تصریح کرد: شرکت‌های دانش بنیان بیشتر به دنبال سرمایه گذار هستند. مشکل اصلی این است که صنعت خودروسازی هم اکنون در حال زیان دهی است و پول برای ادامه سرمایه‌گذاری ندارد.

آینده صنعت خودرو در هاله‌ای از ابهام/ باید برای حمایت از دانش‌بنیان‌ها سرمایه‌گذاری کرد

کاکایی ادامه داد: اتفاقا خودروسازان طی سه سال گذشته به شدت روی توسعه داخلی سازی صنعت خودرو اقدامات و فعالیت‌های زیادی را انجام دادند و خیلی از شرکت‌های دانش پایه نیز با دانش رشد و نمو می‌کنند در چنین حالتی مشکل اصلی ما عدم استفاده از شرکت‌های دانش بنیان نیست؛ بلکه قیمت گذاری و سیاست گذاری در صنعت خودروسازی است. باید جلوی این معضل گرفته شود تا بتوان از توانایی شرکت‌ها در این صنعت بهره گرفت.

عضو هیات علمی دانشکده مهندسی خودروی دانشگاه علم و صنعت ایران، تأکید کرد: اگر قمیت گذاری اصولی صورت گیرد فعالیت شرکت‌های دانش بنیان در این صنعت رونق خواهد گرفت.

کاکایی در خصوص ورود فناوری و تکنولوژی در صنعت خودرو گفت: در دوسال گذشته روی طراحی و تولید‌ای سی در صنعت خودرو کار شده است همچنین در زمینه تولید گیربگس اتوماتیک، سیستم ناوبری و خیلی از فناوری‌های نوین توسط این شرکت‌ها در کشور اقداماتی صورت گرفته است. باید گفت؛ توسعه این تکنولوژی‌ها در کشور زمانی اتفاق می‌افتد که سرمایه گذاری کلان در این حوزه صورت گیرد. وقتی زنجیره تامین کامل نباشد به طور حتم اثر آن برای مردم ناملموس خواهد بود.

وی خاطرنشان کرد: طی این سال‌ها به دلایل مختلف درصد داخلی‌سازی در کشور سرعت و شتاب بیشتری به خود گرفته است به گونه‌ای که تولید موتور سه سیلندر در دستور کار خودروسازان کشور قرار گرفته که باعث کاهش مصرف سوخت در خودرو‌ها خواهد شد.

ارسال نظرات
گزارش نبض فناوری از شرکت توسعه سامانه‌های نرم افزاری نگین، رشد درآمد ۲۹ درصدی «توسن» در دوره یکماهه اسفند ۱۴۰۲
آخرین وضعیت بازار رمزارزهای جهان در 29 فروردین 1403 صعود اندک بیت‌کوین
پیش از برگزاری انتخابات؛ ایکس در هندوستان دردسر درست کرد
وبگردی