کد خبر: ۲۲۲۷۱
|
۰۴ آبان ۱۴۰۰ | ۱۵:۰۰

چه مهارت‌هایی برای ایجاد بلاکچین لازم است؟

به غیر از مهارت‌های سخت برنامه نویسی، توسعه دهندگان بلاک چین باید عملیات و پیش نیاز‌های تجاری را بدانند و هم چنین مهارت‌های همکاری و مذاکره خوبی داشته باشند.

به گزارش خبرنگار «نبض فناوری» فناوری بلاکچین طی سال‌های اخیر به صورت گسترده کاربردی شده است در این گزارش سعی می‌شود که در این زمینه اطلاعاتی را در رابطه با کاربرد بلاکچین ارائه دهیم.
بلاکچین نوعی سیستم ثبت اطلاعات و گزارشات است که اطلاعات ذخیره‌شده روی بلاکچین میان اعضای شبکه به اشتراک گذاشته می‌شود. در این ساختار امکان هک، حذف و دستکاری اطلاعات ثبت‌شده، تقریبا صفر است.

باید گفت که فناوری بلاکچین شاید بهترین ابداع بشر از زمان تولد اینترنت باشد. این فناوری امکان مبادله ارزش بدون نیاز به ایجاد اعتماد یا نیاز به وجود یک مرجع داوری مرکزی را میسر ساخته است.

فناوری بلاک‌چین چیست؟

اصطلاح بلاکچین اولین بار در سال ۱۹۹۱ تعریف شد. گروهی از محققان در صدد این بودند که ابزاری برای ثبت دیجیتال اسناد ایجاد کنند تا دیگر کسی نتواند آن‌ها را تغییر دهد. سپس این روش توسط ساتوشی ناکاموتو با اعمال تغییراتی در آن به کار گرفته شد. در سال ۲۰۰۸، ناکاموتو اولین ارز دیجیتال با نام بیت کوین را ایجاد کرد که پروژه مبتنی بر بلاک چین بود.

به طور کل، ویژگی‌های اصلی فناوری بلاک چین شامل غیرمتمرکزسازی، مقیاس پذیری و امنیت است. به عبارت دیگر بلاکچین امکان نوشتن چند خط کد و اجرای یک برنامه را در بستر خود ارائه می‌کند. این روش می‌تواند کارایی امور را بهبود بخشد و در هزینه‌ها صرفه جویی کند. تقاضا و کاربرد برنامه‌هایی که بر بستر بلاک چین ایجاد شده‌اند دائما در حال تکامل هستند. بنابراین، اکنون بهترین زمان برای آموختن این حوزه است.

مفهوم بلاکچین چیست؟

مفهوم بلاکچین اولین بار با پیدایش بیت کوین به وجود آمد و پادشاه ارز‌های دیجیتال از این راهکار برای ذخیره اطلاعات مربوط به دارایی کاربران بهره برد.

بلاک چین‌ها می‌توانند به صورت خصوصی و برای اهداف خاص در یک نهاد یا سازمان مورد استفاده قرار بگیرند که به آن بلاک چین سازمانی (Enterprise blockchain) هم می‌گویند. البته به عقیده بسیاری از کارشناسان، بلاک چین‌های سازمانی نمی‌توانند هدف اصلی این فناوری یعنی تمرکززدایی را به ارمغان بیاورند.

انواع بلاک چین

بلاک چین عمومی

بلاک چین عمومی بدان معنا است که اطلاعات و دسترسی به سیستم برای تمام افرادی که تمایل به شرکت در بلاک چین دارند، امکان پذیر است. بلاک چین‌های بیت کوین، اتریوم لایت کوین عمومی هستند.

بلاک چین خصوصی

برخلاف بلاک چین عمومی، بلاک چین خصوصی فقط توسط کاربران سازمانی خاص یا کاربران مجازی که دعوت نامه دریافت کرده‌اند کنترل می‌شود.

کنسرسیوم بلاک چین

این ساختار بلاک چین می‌تواند شامل چند سازمان باشد. در کنسرسیوم، امور توسط کاربران اولیه مدیریت و کنترل می‌شود.

اجرای اصلی سازنده بلاکچین عبارتند از:

نود: کاربر یا رایانه داخل بلاک چین که هر کدام از آنها، نسخه مستقلی از تمام دفترکل بلاک چین را در اختیار دارند.

تراکنش: کوچکترین جزء سازنده بلاک در بلاک چین است که بر اساس هدف بلاک چین عمل می‌کند.

بلاک: ساختار اطلاعات مورد استفاده برای نگهداری مجموعه تراکنش‌هایی که در بین تمامی نود‌های شبکه توزیع شده‌اند.

زنجیره: توالی بلاک‌های به ترتیب خاص.

ماینر: نود‌های مخصوصی که فرآیند تایید بلاک را قبل از افزودن آن به ساختار بلاک چین انجام می‌دهند.
اجماع (پروتکل اجماع): مجموعه قوانین و توافق‌هایی که برای انجام عملیات بلاک چین وجود دارد.

کاربرد‌های بلاکچین عبارتند از:

۱) عدم امکان تقلب و تداخل در تراکنش ارز‌های دیجیتالی نظیر بیت کوین
۲) ثبت و نگهداری اطلاعات و داده‌ها
۳) نقش فرایند بلاک چین در صنعت حمل و نقل و ارسال کالا و محصولات
۴) امکان تبدیل دارایی‌ها به ارز‌های دیجیتالی و سهولت در انتقال آن‌ها
۵) ثبت اطلاعات ضروری مانند معاملات بورس، انواع حسابرسی‌ها
۶) مورد استفاده سازمان‌ها و ارگان‌ها تحت عنوان بلاک چین سازمانی و همچنین مورد استفاده شرکت‌های فناوری محور
۷) نقش بلاک چین بر ارتقاء نظام اقتصادی و تبادلات مالی

این فناوری در گستره وسیعی از کاربرد‌های مالی و غیر مالی قابل استفاده است. برای استفاده از زنجیره بلوکی در صنعت، بورس اوراق بهادار، بیمه و بانکداری، پزشکی، مطالعات و پروژه‌های متعددی در جریان است. اینترنت اشیا توزیع شده، زیرساخت امنیتی بدون کلید، دفاتر اسناد رسمی، ذخیره‌سازی توزیع شده و سیستم‌های آموزشی بعضی از دیگر کاربرد‌های این فناوری به‌شمار می‌آیند.

مهارت‌های لازم برای ایجاد بلاکچین

تبدیل شدن به توسعه دهنده بلاک چین، هدف سختی است که به پیش زمینه‌های پیچیده و مهارت فنی بسیار زیادی نیاز دارد. معمولا برای کار کردن با بلاک چین، داشتن پیش زمینه قوی از علوم رایانه یا مهندسی رایانه از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. هم چنین به دانش مربوط به روش‌های اجماع، ساختار داده‌ها، دفترکل غیرمتمرکز، رمزنگاری، ارز دیجیتال و امنیت اطلاعات نیز بسیار نیاز است.
اخیرا با کمک اتریوم و سایر نرم افزار‌های مشابه، توسعه بلاک‌چین آسان شده است. اتریوم یک پلتفرم نرم افزاری متن باز است که بر بستر فناوری بلاک چین است و ایجاد و اجرای برنامه‌های غیرمتمرکز را امکان پذیر می‌سازد.

توسعه دهندگان از لحاظ مهارت‌های کدنویسی مورد نیاز برای توسعه بلاک‌چین باید با چندین زبان برنامه نویسی آشنا باشند. اگر هدف مورد نظر، پیاده سازی سیستم بلاک چین شخصی سازی شده است، زبان‌های برنامه نویسی نظیر ++C، پایتون، C، جاوا و رابی به انجام این هدف کمک می‌کنند. هم چنین مهارت‌های توسعه وب نظیر HTML، CSS و Node JS نیز می‌توانند مفید باشند.

اگر به نوشتن قرارداد‌های هوشمند علاقمند هستید استفاده از اتریوم و زبان برنامه نویسی مبتنی بر قرارداد سالیدیتی لازم است.

به غیر از مهارت‌های سخت برنامه نویسی، توسعه دهندگان بلاک چین باید عملیات و پیش نیاز‌های تجاری را بدانند و هم چنین مهارت‌های همکاری و مذاکره خوبی داشته باشند. آینده بلاک چین روشن به نظر می‌رسد. بلاک چین در حوزه‌هایی نظیر جذب سرمایه، معاملات سهام، اقتصاد و به بسیاری از جنبه‌های سلامت و سایر صنایع به کار گرفته می‌شود.

ارسال نظرات
نظرات بینندگان
امیر
۰۸:۴۷ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۵
تشکر از این مطلب
اما بدلیل اینکه متن فوق کاملا ترجمه است ، لذا قابل فهم نیست
بلاک چین یعنی اینکه بجای یک سرور ، چندین سرور بصورت همزمان اطلاعات را نگهداری کنند.
به همین سادگی
1
0
گزارش نبض فناوری از شرکت توسعه سامانه‌های نرم افزاری نگین، رشد درآمد ۲۹ درصدی «توسن» در دوره یکماهه اسفند ۱۴۰۲
آخرین وضعیت بازار رمزارزهای جهان در 29 فروردین 1403 صعود اندک بیت‌کوین
وبگردی