کد خبر: ۲۲۴۶۴
|
۱۱ آبان ۱۴۰۰ | ۱۵:۰۰

معرفی حافظه ای که میلیاردها سال عمر می کند

دانشمندان اعلام کردند که دیسک 5 بعدی جدید معرفی شده توسط آن ها 500 ترابایت داده را برای 13 میلیارد سال ذخیره کند.

به گزارش« نبض فناوری»، یک روش جدید نوشتن لیزری با سرعت بالا ادعا می‌کند که می‌تواند 500 ترابایت فضای ذخیره‌سازی را روی یک دیسک شیشه‌ای با اندازه CD قرار دهد. این برابر با 125,000,000 عکس است.

محققان دانشگاه ساوتهمپتون در بریتانیا می گویند که روشی سریع و با صرفه جویی در انرژی ابداع کرده اند که می تواند نانوساختارهایی با چگالی بالا در شیشه سیلیکا تولید کند. آنها می گویند که این ساختارهای کوچک می توانند برای ذخیره طولانی مدت داده های نوری پنج بعدی استفاده شوند که 10000 برابر چگال تر از فناوری ذخیره سازی دیسک نوری مورد استفاده برای Blue-Rays است.

یوهائو لی، محقق این یافته اعلام کرده که روش جدید شامل دو بعد نوری به علاوه سه بعد فضایی است، از این رو نام 5بعدی را به خود اختصاص داده است. این رویکرد جدید می تواند با سرعتی در حدود 230 کیلوبایت در ثانیه روی دیسک بنویسد. این سرعت در مقایسه با سرعت‌های نوشتن SSD یا حتی HDD که به صورت تجاری در دسترس هستند، خیلی سریع نیست؛ اما با توجه به حجم زیادی از داده‌هایی که می‌توان روی یک دیسک نوشت، احتمالاً برای داده‌هایی که برای پشتیبان‌گیری در نظر گرفته شده‌اند خوب باشد.

لی می گوید: « ما پیش‌بینی می‌کنیم که این روش نوشتن کم‌مصرف انرژی می‌تواند برای نانوساختارهای سریع در مواد شفاف برای کاربردهای اپتیک یکپارچه سه بعدی و میکروسیالات استفاده شود.»

این روش خاص قبلاً نشان داده شده است اما سرعتی که لی و تیم محققانش به آن دست یافته‌اند چیزی است که آن را برای برنامه‌های کاربردی در دنیای واقعی قابل استفاده می‌کند. با روش جدید محققان توانستند پنج گیگابایت داده متنی را روی یک دیسک شیشه ای سیلیکا به اندازه یک CD استاندارد بنویسند.

این نوع محیط ذخیره‌سازی می‌تواند تا دمای 1000 درجه سانتی‌گراد را تحمل کند و در دمای اتاق 13.8 میلیارد سال بدون تخریب دوام بیاورد. هر دو عامل ارتقاء قابل توجهی نسبت به گزینه های ذخیره سازی طولانی مدت فعلی هستند.  مشخص نیست که دیسک در برابر چیزی مانند افتادن چقدر شکننده است.

آنها می گویند که با تراکم نوشتن موجود، دیسک می تواند 500 ترابایت داده را در خود نگه دارد که می تواند در حدود 60 روز روی آن دیسک نوشته شود (اگر به صورت موازی نوشته شود). این زمان طولانی به نظر می رسد، اما با توجه به مدت زمانی که برای آپلود و بارگیری داده ها از راه دور (حتی با اینترنت سرعت خوب طول می کشد) دو ماه زمان برای 500 ترابایت ذخیره سازی طولانی مدت ناکارآمد نیست و قوی بودن رسانه ذخیره سازی آن را بیشتر می کند.

علاوه بر این، تیم اکنون در حال کار روی راه‌هایی برای افزایش سرعت نوشتن هستند تا استفاده از این دیسک در خارج از آزمایشگاه را امکان‌پذیر کنند. اگر بتوان این سرعت را افزایش داد، روشی کاربردی برای ذخیره‌سازی طولانی‌مدت داده‌ها ایجاد خواهند کرد.

ارسال نظرات
گزارش نبض فناوری از شرکت توسعه سامانه‌های نرم افزاری نگین، رشد درآمد ۲۹ درصدی «توسن» در دوره یکماهه اسفند ۱۴۰۲
آخرین وضعیت بازار رمزارزهای جهان در 29 فروردین 1403 صعود اندک بیت‌کوین
وبگردی