کد خبر: ۲۲۴۷۳
|
۱۱ آبان ۱۴۰۰ | ۱۲:۴۲
در ستاد زیست فناوری محقق می شود؛

شناسایی ظرفیت های موجود برای تجاری سازی مرغ لاین

ستاد توسعه زیست فناوری برای توسعه مرغ لاین، درصدد است که ظرفیتهای موجود کشور را شناسایی و از محققان در این عرصه حمایت کند.

به گزارش« نبض فناوری» به نقل از معاونت علمی و فناوری، ایران یکی از معدود کشورهای دارای فناوری تولید مرغ لاین است. نژادی که می‌تواند تولیدات ایران در حوزه مرغ را افزایش دهد و کشور را از این نظر خودکفا کند. ارتقای تولید این حیوان در اولویت ستاد توسعه زیست فناوری قرار گرفت.

در این راستا ستاد توسعه زیست‌فناوری معاونت علمی اقدام به تعریف ۶ برنامه ملی برای تجاری‌سازی مرغ لاین در کشور کرده است.

این برنامه ملی در معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری با «شناسایی فرصت‌ها»، «مقایسه عملکرد سویه‌ها»، «پرورش آرین با جیره رقیق شده و ضایعات گندم بوجاری»، «انعقاد تفاهم‌نامه ایجاد لاین پشتیبان با سازمان اتکا» و «راه‌اندازی کارخانه نوآوری دام و طیور» عملیاتی خواهد شد.

برای تحقق این برنامه ستاد در نظر دارد تا از تولید واکسن‌های مارک، سه گانه، نیوکاسل، گامبورو، سه گانه نیوکاسل، برونشیت و سندرم افت تخم پرندگان و واکسن کوریزا حمایت کند. همچنین تولید پروبیوتیک‌ها را نیز در دستور کار قرار داده است.

تنوع بخشی به نهاده‌هایی چون ضایعات گندم بوجاری، پودرپر، فرآوری و تولید CSL و تولید مولتی آنزیم‌های مورد نیاز پروژه در اولویت قرار دارد تا با این کار خوراک مورد نیاز این حیوانات تامین شود.

در این برنامه ملی دستورالعمل‌ پرورش جوجه های اجداد، جوجه های مادر و جوجه های گوشتی به فعالان و صنعتگران این حوزه ارائه خواهد شد.

ستاد توسعه زیست‌فناوری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری برای برای ساخت تجهیزات مورد نیاز این صنعت، درصدد است تا از ظرفیت شرکت‌های دانش بنیان و خلاق استفاده کند و با حمایت از آنها این روند را شتاب دهد.

استفاده از ظرفیت کانون های همگرایی دانش‌صنعت و بازار معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری برای فعال کردن حضور بخش خصوصی در توسعه و تجاری سازی مرغ آرین برنامه دیگری است که معاونت به دنبال اجرایی کردن آن است.

ارسال نظرات
آخرین وضعیت بازار رمزارزهای جهان در اول اردیبهشت 1403 هاوینگ بیت‌کوین فرا رسید
به دلیل نگرانی از ایمنی داده‌ها؛ هلند استفاده از فیس‌بوک را ممنوع می‌کند
وبگردی