سیاستهای تجارت الکترونیک هنوز در کشور جا نیفتاده| فقدان آموزش این حوزه را مهجور کرده است
به گزارش خبرنگار «نبض فناوری» بی شک، بهره گیری و استفاده از فناوری اطلاعات یکی از گزینههای لازم در راستای توسعه و افزایش کارایی تجاری در اقتصاد ملی کشورها به شمار میرود. امروزه استفـاده از اینترنت و کسب و کـارهـای حاصل از این فنـاوری توسط شرکت ها، به ابزاری برای کسب مزیت رقابتی در کسب و کارها تبدیل شده است. تحولات گسترده در این حوزه طی سالهای اخیر و جهانی شدن بازار و به دنبال آن، بروز شیوههای جدید تجارت و بازاریابی که تحت تاثیر پیشرفت سریع و همه جانبه علم و فناوری به وجود آمده و بسیاری از اقتصاددانان، متخصصان و آینده نگران را بر این باور داشته که در سالهای اخیر انقلابی شبیه انقلاب صنعتی به وقوع پیوسته است.
در همین راستا حسن اکبرزاده کارشناس اقتصاد دیجیتال در گفتگو با خبرنگار «نبض فناوری» با اشاره به نقش تجارت الکترونیک در اقتصاد کشور اظهار کرد: طی سالهای اخیر تجارت الکترونیک، پیشرفتهای قابل توجهی داشته است؛ به طوری که امروزه حجم وسیعی از مبادلات دیگر چهره به چهره نیستند و بیشتر از طریق تلفن و پست و با استفاده از کارتهای اعتباری انجام میشوند.
وی با بیان اینکه با وجود توسعه تجارت الکترونیک در عرصه اقتصاد شاهد برخی از کاستیها در این حوزه هستم، گفت: یکی از این چالشها مسائل فرهنگی، فقدان آموزش و آگاهی لازم در این حوزه است. در جامعه ما هنوز فرهنگ خرید نقدی بسیار پسندیدهتر و از لحـاظ روحـی و روانی مقبولتر از فرهنگ استفـاده از کارت-های اعتباری و خرید و فروش به وسیله اینترنت است. البته خوشبختانه حس راحت طلبی انسانها به تدریج فرهنگ خرید و فروش و تجارت الکترونیکی را رایج خواهد کرد؛ عدم فرهنگ سازی مناسب توسط دستگاههای زیربط در جامعه در جهت توسعه آگاهی عمومی از مباحث فناوری اطلاعات مانع جدی در این مسیر محسوب میشود.
اکبرزاده افزود: استراتژیها و سیاستهای تجارت الکترونیک به تنهایی برای تشویق استفاده از تجارت الکترونیک در کشور کافی نیست. اگر مردم و سازمانها به سطحی از آگاهی و اعتماد و درک مزایای تجارت الکترونیک دست یابند، تجارت الکترونیک در نهایت به یک واقعیت تبدیل خواهد شد. فقدان آگاهی از فواید تجارت الکترونیک و نبود آموزشهای لازم برای استفاده از آن، از جمله مسائل بسیار مهم در استقرار آن در کشور است.
این کارشناس تصریح کرد: متاسفانه اینترنت در کشور عمدتـا برای سرگرمی و بـازی استفـاده میشود و کمتر به-عنوان یک ابزار کارآمد برای داد و ستد و ارتقای آگاهیهای لازم در حوزههای مختلف خصوصا تجارت به کار میرود و از طرفی درصد بالایی از جامعه هنوز نحوه کار با رایانه را نمیدانند.
وی اضافه کرد: استفاده از تجارت الکترونیک در یک کشور به طرز قابل توجهی به سطح آمادگی فنی، شامل عواملی نظیر سطح نفوذ فناوری، هزینه وسایل دسترسی، هزینه و کیفیت دسترسی به اینترنت بستگی دارد. محدود بودن تجهیزات و زیرساختهای مخابراتی نظیر خطوط تلفن، فیبر نوری و شبکههای ماهوارهای از جمله ضعفهای کشور است. متاسفانه زیرساختهای ارتباطی و شبکهای مانند اینترنت، موبایل و … در کشور با هزینههای ریالی و زمانی بسیار زیادی به نتیجه میرسند و پهنای باند اینترنتی و دسترسی آسان و سریع به اینترنت به عنوان یکی از مهمترین بسترهـای به کارگیری تجارت الکترونیک در ایران به آسانی مهیا نیست. عدم دسترسی سریع و ارزان به اینترنت رغبت کاربران را برای شرکت در تبادلات تجاری برخط در حد بسیار زیادی میکاهد.