کد خبر: ۲۲۶۵۲
|
۱۷ آبان ۱۴۰۰ | ۱۳:۳۰

۵۰ شرکت دانش بنیان فناوری لیزر را توسعه دادند

فناوری لیزر با توجه به کاربردهای گسترده، طول موج های مختلف انتشار و نیازهای عملکردی، بیش از پیش مورد توجه صنایع قرار گرفته است.

به گزارش« نبض فناوری» این تنوع کارایی حتی به کاوشگر مریخ نورد ناسا نیز راه رفته چرا که این کاوشگر از تجهیزات مجهز به لیزر برای انفجار سنگ ‌ها در مریخ استفاده می کند.یا اینکه شرکت های صنعتی، از لیزرهای الیافی برای برش فلز استفاده می کنند و از لیزرهای کربن دی اکسید برای پلاستیک، شیشه و چوب بهره می برند.

19 درصد حق ثبت اختراعات جهانی در حوزه لیزر

بخش ‌های اطلاعات و ارتباطات، پزشکی و صنعت، با استفاده از این فناوری، در آستانه عصر جدیدی از خلاقیت قرار گرفته‌‌ و لیزرها به طور فزاینده در ترکیب با حسگرهای نوری، کاربردهای پیچیده تری را نیز امکان پذیر کرده‌ اند.

تجهیزات یکپارچه لیزر که بسیاری از آنها هنوز در تعدادی از صنایع در حال توسعه هستند، نه تنها می توانند بازار لیزر را در مسیر رشد بالا قرار دهد بلکه منبع اصلی اشتغال و ارزش افزوده نیز می شوند.

دستگاه‌ های لیزر از آزمایشگاه به حوزه تجاری منتقل شدند و به بازار صنایع راه یافته‌ اند.بسیاری از کاربردهای جدید لیزر، مانند جراحی، لیتوگرافی و جوشکاری در این دوره زمانی ظهور کرده و موفقیت هایی را در صنایع مختلف از سلامت گرفته تا الکترونیک امکان پذیر می سازند.این خلاقیت ها به بازار دستگاه های لیزر کمک کرد تا سال 2020 به ارزش 17 میلیارد دلار برسد.همچنین فناوری لیزر در طول یک دهه گذشته، 19 درصد حق ثبت اختراعات جهانی را به خود اختصاص داده است.

آینده ای درخشان برای لیزر 

اگرچه توسعه لیزرهای آبشار کوانتومی در سال ‌های اخیر با چالش‌ های مختلفی مواجه شده است، اما افزایش بازده و دامنه طول موج این تجهیزات، فرصت ‌های جدیدی را در تشخیص پزشکی، ارتباطات نوری و نظارت بر فرآیند صنعتی ایجاد کرده است.

توسعه فناوری لیزر به طور کلی نیازمند چندین دهه تحقیق و توسعه و صرف صدها میلیون دلار هزینه است، بنابراین شرکت ها به محض یافتن راه حل مناسب برای یک برنامه مشخص، به دنبال گزینه های دیگری نمی‌ روند.این به نوبه خود به این معنی است که انتظار نمی رود طی چند سال آینده سهم این گروه برای همه فن آوری های اصلی لیزر تغییر کند.

فناوری‌هایی چون دیود، فیبر، لیزرهای کربن دی اکسید و حالت جامد که اکنون 90 درصد از درآمد لیزر را تشکیل می دهند، همچنان بر بازار تسلط دارند.پیش بینی می شود فناوری فیبر به دلیل طراحی ساده و برتری هزینه آن نسبت به انواع دیگر لیزر بیشترین رشد را در سال های پیش رو داشته باشد.

حمایت از فناوران حوزه لیزر

در ایران، شرکت ‌های دانش‌ بنیان و فناور، مدت هاست در مسیر توسعه فناوری ‌های لیزر گام برداشته‌ اند؛ به طوری ‌که کاربردهای محصولات ایران‌ ساخت مبتنی بر لیزر و فوتونیک، به مراکز پزشکی، صنایع بالادستی نفت، گاز و نیروگاهی توسعه یافته است.

در حال حاضر بیش از 50 شرکت دانش ‌بنیان در حوزه لیزر و فوتونیک فعالیت می‌ کنند که بیش از 30 درصد از این شرکت‌ ها، توانسته اند کاربردهای لیزر را به طور ویژه در حوزه‌ های صنعت و سلامت گسترش دهند.همچنین حمایت از اولویت‌ های پژوهشی و طرح‌ های فناورانه، خط حمایتی دیگری است که ستاد توسعه فناوری‌ های لیزر، فوتونیک، مواد پیشرفته و ساخت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در راستای غنای بازار تجاری داخلی و ورود محصولات و خدمات ایران ‌ساخت این فناوری به بازارهای منطقه‌ ای و جهانی، در دستور کار قرار داده است.

ارسال نظرات
وبگردی