کد خبر: ۲۲۶۸۹
|
۱۹ آبان ۱۴۰۰ | ۱۰:۱۸

روکش صندلی و کف‌پوش‌های نسوز نانویی در خدمت صنایع حمل‌ونقل

یکی از شرکت‌های دانش‌بنیان روکش صندلی خودرو و هواپیما را با خاصیت آبگریزی و نسور تولید کرده است.

به گزارش« نبض فناوری» روکش صندلی وسایل نقلیه از منسوجات با دوام تولید می‌شود تا بتواند عمل محافظت و سهولت در استفاده را به خوبی انجام دهد. صندلی وسایل نقلیه به دلیل تماس مداوم با بدن افراد مختلف و همچنین تعریق این افراد محل مناسبی برای رشد باکتری‌ها و میکرو ارگانیسم‌ها است. از این رو یکی از شرکت‌های فناور در حوزه تولید پارچه‌های دارای استاندارد بالا مورداستفاده در صنایع از جمله هوایی، ریلی و دریایی با ورود به حوزه فناوری نانو توانسته قابلیت آب‌گریزی این روکش‌ها را نیز به ویژگی‌های تولیدات خود بیفزاید.

این شرکت موفق به تولید روکش صندلی هواپیمای آب‌گریز با استفاده از فناوری پلاسمای سرد شده است.

این شرکت پس از طی روند تحقیقات علمی و فنی توانسته روکش صندلی هواپیما را که دارای قابلیت خودخاموش شوندگی بوده، با استفاده از مواد شیمیایی خاص و پلاسمای سرد، برای جلوگیری از ایجاد لکه و نفوذ مایعات به داخل پارچه، آب‌گریز کند.

خاصیت آب‌گریزی در منسوجات موجب غلتیدن قطرات کروی مایعات بر روی سطح و شسته شدن گردوخاک از روی آن می‌شود. همچنین این ویژگی ضمن ایجاد مانع در مقابل نفوذ، آب، نوشیدنی‌های مایع و روغن که به‌طور تصادفی بر روی سطح منسوجات ریخته می‌شود، امکان پاک‌سازی آن‌ها را به سادگی فراهم می‌کند.

روکش و آستری صندلی تولیدی این شرکت از پارچه نسوز تولید شده است. پارچه‌های نسوز از مواد غیر قابل اشتعال تهیه شده و مقاومت حرارتی بالایی دارند. در صورتی که این پارچه‌ها در دمایی بالاتر از آستانه تحملشان قرار گیرند، نه تنها شعله‌ور نمی‌شوند، بلکه قادرند خود را خاموش کنند. اگر دما بیش از حد بالا رود، الیاف پارچه تجزیه شده و از بین می‌رود.

به نقل از ستاد نانو، دوام بالا، قیمت مناسب، جلوگیری از انتقال و رشد باکتری‌ها، قارچ‌ها و میکروارگانیسم‌های بیماری‌زا، پایداری خاصیت آنتی‌باکتریال پس از دفعات متعدد شست و شو، آب‌گریز، دارای خاصیت خود خاموش شوندگی، استفاده به صورت روکش صندلی و پرده در هواپیما، کشتی، قطار، سالن‌های همایش و هتل‌ها از مزایای پارچه‌های تولید شده در این شرکت است.

ارسال نظرات
گزارش نبض فناوری از شرکت توسعه سامانه‌های نرم افزاری نگین، رشد درآمد ۲۹ درصدی «توسن» در دوره یکماهه اسفند ۱۴۰۲
آخرین وضعیت بازار رمزارزهای جهان در 29 فروردین 1403 صعود اندک بیت‌کوین
پیش از برگزاری انتخابات؛ ایکس در هندوستان دردسر درست کرد
آخرین وضعیت بازار رمزارزهای جهان در 28 اسفند 1403 پیش‌بینی قیمت بیت‌کوین
برای پیروی از قوانین ترکیه؛ «تردز» در ترکیه تعطیل شد
وبگردی