کد خبر: ۲۲۷۴۷
|
۲۱ آبان ۱۴۰۰ | ۱۰:۰۰

مانور اضطراری در ایستگاه فضایی پس از شناسایی زباله‌های تهدید کننده

هدف از انجام مانور جا به جایی ایستگاه فضایی از طریق موتور‌های حمل‌ونقل پروگرس MS-۱۸ روسیه، تهدید آمیز بودن زباله‌های فضایی است.

به گزارش« نبض فناوری»  به نقل از gizmodo، مانور "فرار از زباله‌های فضایی" برنامه‌ریزی شده است تا از برخورد زباله‌های فضایی به ایستگاه فضایی بین‌المللی جلوگیری کن و این موضوع در حال تبدیل شدن به یک رویه معمولی است. محاسبات اولیه حاکی از آن است که زباله‌های فضایی در روز پنجشنبه ۱۱ نوامبر در حدود ساعت ۲۰:۰۰ به فاصله ۱۹۷۰ فوتی (۶۰۰ متری) ایستگاه فضایی بین المللی خواهند رسید.

به گفته آژانس فضایی روسیه Roscosmos، ایستگاه فضایی بین المللی باید دورتر از منطقه خطر قرار گیرد. این مانور برای چهارشنبه ساعت ۱۵:۱۵ برنامه ریزی شده است. سخنگوی ناسا در ایمیلی توضیح داد "احتمال خطر برای ایستگاه فضایی بین‌المللی بسیار کم است". همانطور که مقامات ناسا دیروز در کنفرانس خبری پیش از پرواز اشاره کردند، انتظار نمی‌رود این اتفاق منجر به جابجایی ایستگاه فضایی بین المللی برای پرتاب Crew-۳ شود.

زباله های فضایی

 

کنترل‌کننده‌های پرواز قصد دارند ایستگاه فضایی بین‌المللی را با مشتعل کردن موتور‌های حمل‌ونقل پروگرس MS-۱۸ روسیه که در حال حاضر به ایستگاه متصل است، حرکت دهند. بر اساس گزارش Roscosmos، این موتور ایستگاه فضایی را با سرعت ۲.۳ فوت در ثانیه (۰.۷ متر در ثانیه) به مدت شش دقیقه به حرکت در می‌آورد. این مانور ارتفاع ایستگاه فضایی را ۴۰۶۸ فوت (۱۲۴۰ متر) افزایش می‌دهد و آن را در مداری عملیاتی در فاصله ۲۶۲ مایلی (۴۲۱ کیلومتری) بالاتر از زمین قرار می‌دهد.

زمین و زباله های فضایی

ایستگاه فضایی بین‌المللی ۲۹ مانور اجتنابی را در ۲۲ سال گذشته انجام داده است، از جمله سه مانور در سال ۲۰۲۰. آخرین مورد در ۲۲ سپتامبر ۲۰۲۰ رخ داد. این موضوع دارای یک روند صعودی است که احتمالاً در طول زمان بدتر نیز خواهد شد، زیرا ماهواره‌ها به طور فزاینده وارد مدار پایین زمین می‌شوند و حجم زباله‌های مداری نیز به همین ترتیب افزایش می‌یابد.

منبع: باشگاه خبرنگاران

ارسال نظرات
گزارش نبض فناوری از شرکت توسعه سامانه‌های نرم افزاری نگین، رشد درآمد ۲۹ درصدی «توسن» در دوره یکماهه اسفند ۱۴۰۲
آخرین وضعیت بازار رمزارزهای جهان در 29 فروردین 1403 صعود اندک بیت‌کوین
پیش از برگزاری انتخابات؛ ایکس در هندوستان دردسر درست کرد
وبگردی