کد خبر: ۲۲۷۵۴
|
۲۱ آبان ۱۴۰۰ | ۱۵:۰۰

ماموریت "کرو-3" به ایستگاه فضایی بین المللی رسید

کپسول فضایی "کرو دراگون اندورنس"(Crew Dragon Endurance) ساخته شرکت فضایی خصوصی "اسپیس‌ایکس" طی ماموریت ناسا موسوم به "کرو-3" همراه با چهار فضانورد به ایستگاه فضایی رسید.

به گزارش«نبض فناوری» به نقل از آی‌ای، کپسول فضایی جدید شرکت "اسپیس‌ایکس" که به عنوان بخشی از ماموریت "کرو-3"(Crew-3) چهار فضانورد را به ایستگاه فضایی بین المللی(ISS) برد، عصر روز پنجشنبه 11 نوامبر (بامداد جمعه به وقت ایران) با موفقیت در کنار ایستگاه فضایی پهلو گرفت.

کپسول " اندورنس" که روز چهارشنبه 10 نوامبر (بامداد پنجشنبه به وقت ایران) به فضا پرتاب شده بود، در ساعت 18:32 (بامداد جمعه ساعت 03:02 به وقت ایران) در ارتفاع 423 کیلومتر بالاتر از منطقه کارائیب شرقی به ماژول "هارمونی"(Harmony) ساخت ایالات متحده متصل شد.

این فضاپیما کمتر از 24 ساعت قبل یعنی ۱۰ نوامبر ساعت ۲۱:۰۳ به وقت منطقه زمانی شرقی(بامداد پنجشنبه ساعت ۰۵:۳۳ به وقت ایران) پس از چند بار تاخیر به دلیل مشکلات آب و هوا و همچنین یک مشکل پزشکی جزئی که برای یکی از فضانوردان رخ داد، از سکوی 39A در مرکز فضایی کندی ناسا در فلوریدا به فضا پرتاب شد.

امروز فضانوردانی که عمدتاً تازه کار هستند به ایستگاه فضایی بین المللی رسیدند. "راجا چاری"، "تام مارشبرن" و "کایلا بارون"، فضانوردان ناسا، به همراه "ماتیاس مورر" فضانورد آژانس فضایی اروپا(ESA) چهار فضانوردی هستند که ساعاتی پیش در ایستگاه فضایی پهلو گرفتند و این در حالی است که تنها "مارشبرن" قبلاً تجربه پرواز به فضا را داشته است.

این چهار فضانورد حدود 22 ساعت پس از پرتاب موفقیت آمیز خود به سلامت به ایستگاه فضایی رسیدند و آماده آغاز ماموریت خود در فضا هستند.

پرتاب این ماموریت در چهارشنبه شب برخلاف آنچه انتظار می‌رفت، خوب پیش رفت، و مقامات "اسپیس‌ایکس" و ناسا گفتند که یکی از آرام‌ترین پرتاب‌ها تاکنون بوده است، به این معنی که در طول شمارش معکوس هیچ مشکلی در کار نبود.

ماموریت "کرو-3" به ایستگاه فضایی بین المللی رسید

"مارشبرن" طی یک کلیپ ویدئویی از درون کپسول "اندورنس" که آن را چندی پیش به اشتراک گذاشت، گفت که همکاران تازه کارش به خوبی با فضا سازگار شده‌اند و اشتیاق قلبی دارند، چیزی که لزوماً در همه پروازهای فضایی وجود ندارد.

کپسول "اندرونس" 38 دقیقه زودتر از موعد مقرر به ایستگاه فضایی رسید و فرآیند نزدیک شدن و اتصال از مسافت تقریباً 20 متری به آرامی اجرا شد. این در حالی بود که تیم‌ها منتظر شرایط نوری بهتری برای اتصال به ایستگاه فضایی بودند.

پس از یک اتصال موفقیت آمیز، سه فضانورد ماموریت "اکسپدیشن 66" از جمله "مارک ونده هی" فضانورد ناسا و "آنتون شکاپلروف" و "پیوتر دوبروف" فضانوردان روسکاسموس با ساکنان جدید ایستگاه فضایی ملاقات کردند و به آنها کمک کردند تا وارد ایستگاه شوند.

با به تعویق افتادن پرتاب ماموریت "کرو-3"، ناسا تصمیم گرفت که چهار فضانورد ماموریت "کرو-2" را قبل از پرتاب مأموریت "کرو-3" به خانه بازگرداند و "ونده هی" مسئول هدایت و راهنمایی فضانوردان جدید در ایستگاه فضایی شد.

ناسا این روش را انتقال غیرمستقیم می‌نامد و معمولاً شامل کمک به خدمه تازه وارد برای عادت کردن به موارد ضروری در فضا مانند محل خواب و استفاده از توالت است. این مسئولیت‌ها معمولاً به فضانوردان در حال خروج و بازگشت به زمین واگذار می‌شود، اما از آنجایی که فضانوردان "کرو-2" زودتر از رسیدن فضانوردان "کرو-3" به خانه بازگشتند، "ونده هی" این مسئولیت را انجام می‌دهد.

با ورود فضانوردان "کرو-3"، تعداد کل سرنشینان ایستگاه فضایی بین‌المللی اکنون به هفت نفر رسیده است که پنج نفر در بخش ایالات متحده و دو نفر در بخش روسیه هستند.

این چهار فضانورد جدید، شش ماه آینده را در فضا کار و زندگی خواهند کرد. آنها بر روی بیش از 200 آزمایش علمی کار خواهند کرد و در طول مدت اقامت خود در ایستگاه فضایی که به طور متوسط 400 کیلومتر بالاتر از زمین می‌چرخد، پیاده‌روی‌های فضایی انجام خواهند داد.

ماموریت سرنشین‌دار بعدی "اسپیس‌ایکس" به سوی ایستگاه فضایی، ماموریتی موسوم به "کرو-4"(Crew-4) خواهد بود که در حال حاضر قرار است در ماه آوریل سال 2022 انجام شود.

منبع: ایسنا

ارسال نظرات
گزارش نبض فناوری از شرکت توسعه سامانه‌های نرم افزاری نگین، رشد درآمد ۲۹ درصدی «توسن» در دوره یکماهه اسفند ۱۴۰۲
آخرین وضعیت بازار رمزارزهای جهان در 29 فروردین 1403 صعود اندک بیت‌کوین
پیش از برگزاری انتخابات؛ ایکس در هندوستان دردسر درست کرد
وبگردی