کد خبر: ۲۲۹۹۵
|
۲۹ آبان ۱۴۰۰ | ۱۳:۲۰

تولید اپلیکیشن جامع شناختی اوتیسم در کشور

اپلیکیشن جامع شناختی اوتیسم با هدف کمک به غربالگری اختلال اوتیسم، بهبود کارکردهای شناختی و دسترسی آسان والدین به متخصصان در کشور تولید شد.

به گزارش« نبض فناوری» این اپلیکیشن جامع شناختی چهاربخشی، از قسمت های کاربردی چون تست تشخیص، پزشک و مشاور، بازی های شناختی و بانک های اطلاعاتی تشکیل شده است.

اپلیکیشن جامع شناختی اوتیسم توسط یکی از شرکت های خلاق مستقر در شتابدهنده شناختی توسط تعدادی از فعالان حوزه اوتیسم و تحت نظر متخصصان حوزه شناختی و کسب و کار طراحی شده است.

تست تشخیص اوتیسم

در بخش تست تشخیص این اپلیکیشن، والدین می توانند با پاسخ به سوالات چندگزینه ای، متوجه شوند که آیا فرزندشان علائم هشداردهنده ای از اختلال طیف اوتیسم دارد یا خیر. در ادامه اگر چنانچه نیازمند پیگیری توسط متخصصان باشد، این امکان برایشان وجود دارد که با وارد کردن شماره تماس به روانپزشک ارجاع داده شده و فرآیند تشخیص را تا انتها پیگیری کنند.

تعیین وقت ویزیت در کمتر از ۴۸ ساعت

بخش بعدی این اپلیکیشن، بخش پزشک و مشاور است. در این بخش، والدین به خدمات پزشکی و توانبخشی که توسط متخصصان مجرب حوزه اوتیسم ارائه می شود، دسترسی داشته و وقت ویزیت آنها، در کمتر از ۴۸ ساعت تعیین خواهد شد.

مینی بازی شخصی سازی شده

در بخش بازی های شناختی، کارکردهای شناختی که در اوتیسم تحت الشعاع قرار می گیرد مانند توجه، تمرکز، حافظه دیداری، یادگیری، شناخت هیجانات و حل مساله مورد بررسی قرارگرفته و به طراحی مینی گیم شخصی سازی شده برای افراد طیف اوتیسم در سه سطح خفیف، متوسط و شدید پرداخته و در مجموع چندین مرحله بازی در اپلیکیشن پیاده سازی شده است.

این بخش از اپلیکیشن ضمن ایجاد اوقاتی شاد برای فرزندان مبتلا به اوتیسم ، منجر به ارتقاء عملکردهای شناختی آنان می شود؛ چرا که در این بازی ها، یک شخصیت منحصر به فرد همراه فرزند اوتیسم است و به بهبود تعامل اجتماعی وی کمک می کند.

بانک جامع مراکز

بخش چهارم این اپلیکیشن، مربوط به بانک های اطلاعاتی است. در این بخش والدین می توانند آدرس، تلفن و اطلاعات تمامی مدارس اوتیسم و مراکز توانبخشی مربوط به اختلال اوتیسم تحت نظارت بهزیستی را در شهر محل زندگی خود پیدا کنند.

به نقل از معاونت علمی ریاست جمهوری، این اپلیکیشن جامع شناختی چهار قسمتی با حمایت ستاد توسعه علوم و فناوری های شناختی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری به مرحله تولید رسیده است. این ستاد، ضمن حمایت از توسعه پژوهش ‌های فناورانه در حوزه اوتیسم، فرآیند شناسایی و غربالگری بیماران شناختی را در دستور کار قرار داده است.

ارسال نظرات
گزارش نبض فناوری از شرکت توسعه سامانه‌های نرم افزاری نگین، رشد درآمد ۲۹ درصدی «توسن» در دوره یکماهه اسفند ۱۴۰۲
آخرین وضعیت بازار رمزارزهای جهان در 29 فروردین 1403 صعود اندک بیت‌کوین
پیش از برگزاری انتخابات؛ ایکس در هندوستان دردسر درست کرد
وبگردی