کد خبر: ۲۳۱۰۵
|
۰۲ آذر ۱۴۰۰ | ۱۴:۵۱

بازار محصولات ایران‌ساخت ۷۴ درصد رشد کرد

میزان فروش محصولات نانوی ایران‌ساخت با سیر صعودی نسبت به سال گذشته با فعالیت بیش از ۲۶۰ شرکت دانش‌بنیان و خلاق رشد قابل توجهی کرده است.

به گزارش «نبض فناوری» شرکت‌های دانش‌بنیان و خلاق فعال در حوزه نانوفناوری، با تولید محصولات و ارائه خدماتی باکیفیت توانسته‌اند بخش قابل قبولی از بازار داخلی را به خود اختصاص دهند.

در حالی‌که سال ۹۲ میزان فروش محصولات ایران‌ساخت و خدمات نانوفناور، ۷۹۲ میلیارد ریال بود، این میزان تا پایان سال گذشته به بیش از ۵۰ هزارمیلیارد ریال رسید.

رشد بازار

این روند رو به رشد که نشان می‌دهد ضمن این‌که شناخت و اقبال عمومی نسبت به این محصولات بیشتر شده، تولیدات داخلی با ارتقای کیفیت و کارایی، جای خود را در بازار داخلی پیدا کرده است. معاونت علمی و فناوری، برای توسعه این بازار ثروت‌آفرین در تلاش است تا با حمایت‌های مادی و معنوی خود زنجیره ارزش این حوزه را تکمیل و مسیر تجاری‌سازی این محصولات و خدمات را هموار کند.

هر سال نرخ رشد سالانه بازار فناوری نانو منهای تورم سال موردنظر محاسبه می‌شود. این نرخ طی چند سال اخیر با درصدی کمی خطا تاکنون بر اساس هدف‌گذاری‌ها پیش رفته است و هر سال میزان فروش این محصولات روند رشد بهتری را نشان می‌دهد.

تامین نیاز داخلی و جلوگیری از واردات

در حال حاضر بازار فناوری نانو در کشور شامل ۳ بازار کالا‌های نانو، بازار تجهیزات نانو و بازار خدمات فناوری نانو می‌شود که بیشترین حجم بازار نانو، معادل ۹۶درصد، متعلق به فروش کالا‌ها است. البته بخش خدمات نیز رشدی ۱۳۰ درصدی را تجربه کرده‌اند.

اما در این میان نباید از صادرات و معرفی این محصولات به بازار جهانی غافل ماند. موضوعی که به دلیل وجود مشکلات صادراتی، اقتصادی و تحریم‌ها هنوز به عدد واقعی خود نرسیده است و راه زیادی داریم تا به جایگاه اصلی خود در بازار جهانی برسیم.

ستاد توسعه فناوری نانو معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری با برنامه‌های ترویجی و حمایتی، توسعه محصولات ایران‌ساخت و خدمات نانوفناور در عرصه داخلی و بین‌المللی را دنبال می‌کند، به طوری که ایران امروز در جمع ۲۰ کشور برتر تولیدکننده این محصولات قرار گرفته است.

ارسال نظرات
گزارش نبض فناوری از شرکت توسعه سامانه‌های نرم افزاری نگین، رشد درآمد ۲۹ درصدی «توسن» در دوره یکماهه اسفند ۱۴۰۲
آخرین وضعیت بازار رمزارزهای جهان در 29 فروردین 1403 صعود اندک بیت‌کوین
وبگردی