کد خبر: ۲۳۴۵۴
|
۱۴ آذر ۱۴۰۰ | ۱۰:۰۰
نبض فناوری گزارش می‌دهد؛

دانش پول‌ساز همچنان در دست‌انداز بروکراسی‌های اداری

بی شک نسخه التیام بخش وضعیت کنونی اقتصاد کشور توسعه صادرات محصولات تولیدی داخل است. صادراتی که متاسفانه سال‌هاست درگیر مسائل بحران سیاسی و تک محصولی است و این مهم سبب شده که مسئله روند توسعه صادرات را ناپایدار باشد.

به گزارش خبرنگار «نبض فناوری» طی سال‌های اخیر شرکت‌های دانش بنیان با ورود به چرخه تولید و صادرات محصولات نوین تحول عظیمی را در اقصاد اکثر کشور‌ها ایجاد کرده‌اند این در حالیست که در کشور ما با وجود دستاورد‌های شاخص ونوین و بومی‌سازی اکثر تجهیزات و قطعات کلیدی همچنین در عرصه صادرات و انتقال دانش فنی با مشکلاتی مواجه هستند.

بی شک نسخه التیام بخش وضعیت کنونی اقتصاد کشور توسعه صادرات محصولات تولیدی داخل است. صادراتی که متاسفانه سال‌هاست درگیر مسائل بحران سیاسی و تک محصولی است و این مهم سبب شده که مسئله روند توسعه صادرات را ناپایدار باشد.

با وجود اینکه اکثر مسئولان کشور معتقدند که اقتصادی می‌تواند به مرحله شکوفایی و بلوغ دست یابد که از مرحله معیشتی به سمت اقتصاد دانش بنیان حرکت کند؛ چرا که حرکت به سمت اقتصاد دانش‌بنیان‌ها یکی از زیرساخت‌های مهم و اساسی برای توسعه هر کشور قلمداد می‌شود؛ بنابراین برای این منظور باید بستر‌های حمایتی فراهم شود. در همین راستا به سراغ دانش‌بنیان‌ها رفیتم تا مشکلات آن‌ها را بررسی کنیم.

علی اسماعیلی مدیرعامل شرکت دانش‌بنیان مهندسی پنگان الکترونیک، در گفتگو با خبرنگار «نبض فناوری» با اشاره به مشکلات دانش‌بنیان‌ها اظهار کرد: یکی از چالش‌های اساسی این شرکت‌ها نبود نقدینگی و عدم حمایت بخش‌های دولتی است که حتی در زمان عقد قرارداد هزینه‌ای را به عنوان پیش پرداخت نمی‌پردازند. در کنار این موضوع هم در زمان ارائه مجوز‌ها و تسهیلات موانع زیادی را برسرراه دانش‌بنیان‌ها قرار می‌دهند. همچنین مسائل مربوط به مالیات و مواد اولیه دو مشکل اصلی برای شرکت‌های دانش‌بنیان است که باید این موانع برطرف شوند.

همچنین حسین حامدی مدیرعامل یکی دیگر از شرکت‌های دانش‌بنیان مسایل دیگری، چون تحریم‌ها را نیز جزو چالش و مشکلات حوزه شرکت‌های دانش بنیان عنوان می‌کند، ولی آن‌ها را برخلاف دیگران مشکل چندان بزرگی نمی‌بیند چرا که اساسا محصولات دانش بنیان تولید شده را راهی برای کاهش زیان تحریم‌ها می‌داند:

وی معتقد است که ماهیت شرکت‌های دانش بنیان اینگونه است که می‌خواهند دقیقا راهی را طی کنند که ضربه تحریم‌ها به بدنه بخش‌های گوناگون کشور جبران شود. شرکت‌های دانش بنیان با سیاست تحریم‌ها درگیر نمی‌شوند و به سراغ ساخت محصولاتی می‌روند که دولت و قسمت‌های تولیدی مختلف کشور را بی نیاز از محصولات و فناوری‌های تحریم شده می‌کنند. افق روشن شرکت‌های دانش بنیان نه تنها تخریب تحریم‌ها بلکه صادرکننده محصولات به کشور‌های منطقه است.

اگر نگاهی به مشکلات مطرح شده در تجارت شرکت‌های دانش‌بنیان بیندازیم می‌بینیم که انتظار این شرکت‌ها از دولت چندان زیاد نیست و نگاهی به مسایل مالی همچون اعطای وام کم بهره و معافیت مالیاتی و… ندارند بلکه انتظار دارند با حمایت دولت و مسئولان و اجرای سیاست‌هایی، چون جلوگیری از واردات و حمایت از تولید داخل بتوانند محصولات مورد نیاز کشور را با کیفیتی رقابتی و قیمتی مناسب به بازار عرضه کنند.

ارسال نظرات
گزارش نبض فناوری از شرکت توسعه سامانه‌های نرم افزاری نگین، رشد درآمد ۲۹ درصدی «توسن» در دوره یکماهه اسفند ۱۴۰۲
آخرین وضعیت بازار رمزارزهای جهان در 29 فروردین 1403 صعود اندک بیت‌کوین
وبگردی