کد خبر: ۲۳۶۶۸
|
۲۱ آذر ۱۴۰۰ | ۱۲:۳۰

آیا فناوری بلاکچین حریف کلاهبرداری‌در صنعت بیمه می‌شود؟

بسیاری کارشناسان براین باورند از فناوری بلاکچین‌ها می‌توان برای مبارزه با کلاهبرداری‌های مربوط به بیمه‌های درمانی استفاده کرد؛ چرا که براساس مستندات تغییر‌ناپذیر در بلاکچین می‌توان جلوی بسیاری از کلاهبرداری‌های رایج مثل صورتحساب‌های جعلی و پرداخت پول برای سرویس‌های غیرضروری را گرفت.

به گزارش خبرنگار «نبض فناوری» فناوری بلاکچین و رمزارز‌ها طی سال‌های تحول عظیمی را در ارائه خدمات به ویژه اقتصاد کشور‌ها ایجاد کرده است. علاوه براین فعالیت این فناوری‌ها در عرصه حوزه بهداشت و سلامت ورود کرده است. فناوری بلاکچین یک دفتر کل دیجیتالی شده و غیرمتمرکز، یا یک پایگاه داده برای ذخیره بلاک‌های اطلاعات است. این فناوری، امکان انتقال مالکیت واحد‌ها با استفاده از سیستم رمزگذاری و بدون نیاز به کنترل توسط دولت یا یک بانک مرکزی را فراهم می‌کند.

با وجود اینکه صنعت پزشکی به دلیل قدیمی بودن سیستم‌های ارائه خدمات با چالش‌های مواجه هستند انتظار می‌رود که با ورود فناوری‌های نوین بتواند برخی از این چالش‌ها را برطرف کرد. باید این نکته را اذعان کرد و گفت صنعت بهداشت از زمان ظهور بر کیفیت محرمانه بودن اطلاعات بیمار تأکید داشته است، اما سالهاست که از امنیت کافی برخوردار نیست و با حملات هک سوابق پزشکی بیماران مواجه می‌شود. بسیاری از متخصصان بهداشت و درمان حتی به دلیل نقض سوابق بهداشتی در معرض شکایات و فرآیند‌های قانونی قرار گرفته اند.

بسیاری از کارشناسان اعتقاد براین دارند استفاده از فناوری بکر می‌تواند برخی از این چالش‌ها را برطرف ساخت.

روزانه هزاران متخصص بهداشت در جستجوی روش‌های جدید برای بهبود مراقبت و رضایتمندی از بیماران هستند. این مسئله، انگیزه اصلی بسیاری از تحقیقات و آزمایشات بالینی در بخش پزشکی امروز است.
متأسفانه، هیچ سیستم مرکزی موثری برای به اشتراک گذاری داده‌های تحقیق وجود ندارد. بخش عمده‌ای از داده‌های تحقیق تفکیک شده است و اگرچه بسیاری از محققان دوست دارند نتایج آزمایش را با محققان دیگر مقایسه کنند، اما واقعاً هیچ سیستم دیجیتالی برای انجام این کار وجود ندارد.

پذیرش صنعت بلاکچین می‌تواند به این دوگانگی پایان دهد. در یک سیستم دیجیتالی امن، محققان در سراسر جهان با اجازه بیماران می‌توانند به یک پایگاه داده گسترده اطلاعات دسترسی پیدا کنند که به بهبود در مراقبت‌های بهداشتی کمک می‌کند و جهان را به مکانی بهتر تبدیل می‌کند. چه کسی می‌داند؟ بلاکچین حتی ممکن است به درمان سرطان نیز کمک کند.

یکی از مهم‌ترین کاربرد‌های بلاکچین در صنعت بهداشت و درمان قدرت این فناوری است که پایگاه اطلاعاتی امن و یکپارچه فرد به فرد را ایجاد می‌کند. در نتیجه، دیگر نگران مسئله اختلال و دست‌کاری اطلاعات نخواهیم بود؛ و این امر را مدیون فناوری بلاکچین هستیم. این تکنولوژی می‌تواند به شکل بسیار کاربردی برای ثبت و دنبال کردن اطلاعات پزشکی بسیاری از بیماران به کار گرفته شود.

برخلاف پایگاه‌های اطلاعاتی سنتی که بر یک سرور متمرکز تکیه می‌شود، استفاده از سیستم‌های توزیع شده برای تبادل اطلاعات بسیار امن‌تر می‌باشد و هزینه‌های اداری سیستم‌های کنونی را نیز نخواهد داشت. ماهیت غیرمتمرکز بلاکچین‌ها باعث می‌شود تا نسبت به مشکلات فنی و حملات بیرونی مقاوم‌تر باشند و اطلاعات با ارزش به خطر نیفتند. سیستم امنی که توسط بلاکچین‌ها فراهم می‌شود را می‌توان در بیمارستان‌ها به کار برد، که اکثر اوقات درگیر حملات هکر‌ها می‌باشند و از آن‌ها باج‌گیری می‌شود.

سیستم بلاکچین علاوه بر ساده کردن روند اشتراک‌گذاری اطلاعات، می‌تواند شفافیت و دسترسی به سوابق بیماران را برای آن‌ها فراهم کند. در بعضی مواقع، درخواست تایید تغییرات انجام شده در مستندات مربوط به بیمار، می‌تواند میزان دقیق بودن این اطلاعات را بالا برد. اگر از آن به درستی استفاده شود، این نوع تایید می‌تواند لایه امنیتی اضافه‌تری را در مقابل خطا‌های انسانی یا خطا‌های عمدی فراهم آورد.

از بلاکچین‌ها می‌توان برای مبارزه با کلاهبرداری‌های مربوط به بیمه‌های درمانی نیز استفاده کرد. مستندات تغییر‌ناپذیری که در بلاک چین ثبت می‌شود می‌تواند جلوی بسیاری از کلاهبرداری‌های رایج مثل صورتحساب‌های جعلی و پرداخت پول برای سرویس‌های غیرضروری را بگیرد.

یکی دیگر از استفاده‌های بلاکچین در حوزه بهداشت و درمان افزایش کیفیت تست‌های بالینی است. اطلاعات پزشکی ثبت شده در بلاکچین می‌تواند در شناسایی بیماران برای انجام تست‌ها و استخدام آن‌ها در این زمینه کمک کند و آن بیماران می‌توانند از تست آن دارو‌ها سود ببرند.

ارسال نظرات
گزارش نبض فناوری از شرکت توسعه سامانه‌های نرم افزاری نگین، رشد درآمد ۲۹ درصدی «توسن» در دوره یکماهه اسفند ۱۴۰۲
آخرین وضعیت بازار رمزارزهای جهان در 29 فروردین 1403 صعود اندک بیت‌کوین
وبگردی