کد خبر: ۲۳۷۴۸
|
۲۳ آذر ۱۴۰۰ | ۱۹:۴۰

افزایش مقاومت سطحی فولاد در برابر سایش و ضربه ممکن شد

یک شرکت دانش‌بنیان با تولید دستگاهی پیشرفته و ارائه خدمات توسط آن توانسته مقاومت سطحی فولاد را در برابر سایش و ضربه بالا ببرد.

به گزارش «نبض فناوری»، علیرضا وجاهتی مدیرعامل شرکت پلاسما پژوه پارس با بیان اینکه یکی از فرآیندهای پیشرفته در دنیا جهت افزایش مقاومت سطحی، نیتروژن‌دهی پلاسمایی است، گفت: این فرآیند یک واکنش ترموشیمیایی است که مقاومت به سایش، ضربه و خوردگی را بهبود می‌بخشد.

مقاوم سازی قطعات به روش نیتروژن‌دهی پلاسمایی

نیتروژن‌دهی (نیتراسیون)، اشباع سطح قطعه با نیتروژن به‌وسیله عملیات ترموشیمیایی است. نیتروژن‌دهی حمام نمک، گازی و پلاسمایی انواع مختلف نیتروژن‌دهی هستند.

نیتروژن‌دهی پلاسمایی در یک محفظه خلأ متصل به ولتاژ بالا انجام می‌شود. در این سیستم، قطعات کاتد و محفظه خلاء آند است. براثر اعمال ولتاژ، داخل محفظه پلاسما تشکیل می‌شود.

گازهای داخل محفظه (نیتروژن، هیدروژن و آرگون) یونیزه شده و یون‌های آزادشده سطح قطعه را بمباران می‌کنند که درنتیجه قطعه گرم، سطح آن تمیز و نیتروژن جذب سطح می‌شود.

این فرآیندی پیشرفته به بالا بردن مقاومت سطحی فولاد در برابر سایش و ضربه کمک می‌کند.

کاربردهای نیتروژن‌دهی پلاسمایی

نیتروژن‌دهی پلاسمایی در انواع قطعات اتومبیل مانند میل‌لنگ، میل بادامک، چرخ‌دنده و انواع قالب‌های فورجینگ (سرد و گرم)، دایکست، پلاستیک و اکستروژن کاربرد دارد.

همچنین این خدمات در سیلندر و ماردون تزریق پلاستی، تجهیزات نورد سرد و گرم، انواع شفت، اسپیندل و چرخ‌دنده مربوط به صنایع مختلف، تجهیزات حفاری، پزشکی و نظامی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

کاهش آلودگی‌های زیست‌محیطی

با روش نیتراته کردن، سختی سطحی قطعات فولادی را بالا می‌رود و با این کار قطعه در برابر سایش، ضربه و خوردگی مقاوم می‌شود. این فرآیند باعث افزایش عمر فولاد شده که سبب آن هزینه تولیدکننده کاهش پیدا می‌کند.

کاهش آلودگی‌های زیست‌محیطی یکی را از مهم‌ترین اثرات فرآیند نیتروژن‌دهی پلاسمایی است؛ این فرآیند نسبت به دیگر روش‌های نیتروژن دهی از برتری‌های بالایی برخوردار است.

کیفیت و سرعت ‌بالا و قیمت مقرون‌به‌صرفه

نمونه خارجی این محصول عمدتاً کارهای کوچک و پراکنده انجام می‌دهند. در حال حاضر 5 دستگاه بزرگ در شرکت داریم و می‌توان گفت بزرگ‌ترین مرکز نیترات پلاسمایی در ایران هستیم. همچنین این محصول و ارائه خدمات توسط آن صرفه‌جویی ارزی بسیار بالایی به همراه داشته است.

این دستگاه دارای کیفیت و سرعت بالا و قیمت مقرون‌به‌صرفه است و توسط شرکت ما عمدتاً خدمات ارائه می‌شود اما بعضاً فروش نیز داریم؛ قیمت این دستگاه زیاد و کار با آن تخصصی است بنابراین معمولا شرکت‌ها ترجیح می‌دهند که از خدمات این محصول استفاده کنند.

مدیرعامل شرکت پلاسما پژوه پارس با اشاره به اینکه حمایت و تسهیلاتی که معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری برای شرکت‌های دانش‌بنیان در نظر می‌گیرد بسیار کارآمد است، تصریح کرد: اقدامات معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری مثبت بوده و برای شرکت‌ها مؤثر واقع‌ شده است.

ارسال نظرات
گزارش نبض فناوری از شرکت توسعه سامانه‌های نرم افزاری نگین، رشد درآمد ۲۹ درصدی «توسن» در دوره یکماهه اسفند ۱۴۰۲
آخرین وضعیت بازار رمزارزهای جهان در 29 فروردین 1403 صعود اندک بیت‌کوین
وبگردی