کد خبر: ۲۳۹۴۰
|
۳۰ آذر ۱۴۰۰ | ۱۷:۰۸

طرح کلان ملی فناوری| گمرکات ایران با پرنده‌های بدون سرنشین رصد می‌شود

رصد گمرکات ایران با پرنده های بدون سرنشین، با توجه به مقوله دپو و رسوب کالا، روشی مطمئن و کم هزینه به حساب می آید.

به گزارش «نبض فناوری»، میثم میرزایی فرد مدیرعامل شرکت سامانه های هوشمند کاربردی سنیع در توضیح سیستم هوشمند نظارت بر تجارت خارجی گمرک با استفاده از پرنده های بدون سرنشین گفت: این طرح شامل پرنده بدون سرنشین در محیط های گمرکی است که کار تصویربرداری و نقشه برداری را انجام می دهد تا اگر کانتینری زیاد و کم شد، این اطلاعات ثبت شود.

گزارش شماری هوشمند گمرک

این اقدام در حال حاضر توسط نیروی انسانی ثبت می شود و بر اساس این جمع شماری ها، گزارش شماری می شود که گاها با واقعیت موجود در گمرک هم خوانی ندارد.

یکی از مهمترین وظایفی که این پرنده ها به عهده دارند، مقوله انبارگردانی است. انبارگردانی های سنتی توسط نیروی انسانی صورت می گیرد که هم هزینه بر است، هم دقت آن پائین است و هم امکان مفسده در آن وجود دارد.

از طریق این پرنده ها، روش اسکن محوطه، ممکن می شود. در این روش، جای هر کانتینر مشخص شده و اطلاعات، با سیستم تطبیق داده می شوند. این روش با حذف ارزیاب، عملیات بررسی و انبارگردانی را انجام می دهد.

رصد هوشمندانه محتویات داخل کانتینر

ماموریت دوم این پرنده، در رصد محتویات کانتینرها خلاصه می شود. در گمرک ها فرآیندی معمول است که طی آن، کانتینرها را تخلیه و بار را بررسی می کنند. در این روش، بار ابتدا تخلیه و دوباره بارگیری می شود که این جریان، کار پرهزینه ای است و ضمن تلف کردن زمان زیاد، نیروهای بسیاری را به کار می گیرد تا گمرک متوجه شود که تا انتهای بار کانتینر، یکدست است.

برای این روش سنتی، پرنده های هوشمند که با ابعاد کوچکتری طراحی شده اند، به داخل کانتینر رفته و تا انتهای آن را با اشعه ایکس ری رصد کرده و آن را با اطلاعات گمرک تطبیق می دهند؛ بدون اینکه بار کانتینر تخلیه شود.

مامور بدرقه

ماموریت سومی که برای این پرنده ها تعریف شده، بدرقه نام دارد. در گمرک، برخی کالاها مانند گوشت، وقتی فاسد می شوند، تنها برای مصرف انسانی ضرر دارند از این رو، آن بار را به مراکزی هم چون باغ وحش ها هدایت می کنند. به این ترتیب، آن کانتینر پلمب شده و با یک مامور از طرف گمرک، تا مکان مورد نظر که می تواند باغ وحش باشد، بدرقه می شود.

برای این روش، پرنده ها در قالب اسکادران، بار را بدرقه کرده و تا محل مورد نظر هدایت می کنند. پرنده ها که تعدادشان به 4 تا 5 مورد می رسد، شماره پلاک و کانتینر را به صورت هوشمند خوانده و با ارسال تصاویر آنلاین به مرکز، آن را تا مقصد همراهی می کنند.

انجام ماموریت ها با 4 تا 5 پرنده

در این سه ماموریت، پروازها به صورت اسکادرانی و در قالب 4 تا 5 پرنده صورت می گیرد که یکی از این پرنده ها، مادر و بزرگ تر از سایر پرنده ها است و به صورت هیبریدی و برقی فعالیت می کند. مابقی پرنده ها که کوچک تر هستند و با باتری کار می کنند، گزارش های خود را به پرنده مادر مخابره می کنند.

از مزیت های کار با این پرنده ها آن است که با آموزش 1 نفر در مرکز کنترل، سیستم اجرای این پرنده ها به انجام می رسد که این امکان، هزینه های اجرایی ماموریت ها را بسیار پائین می آورد.

هر پرنده معادل 30 نیروی ارزیاب

ضمن اینکه هر یک اسکادران، معادل 30 نیروی ارزیاب محاسبه می شود که به صورت فیزیکی ماموریت های محوله را به انجام می رسانند.

هم اکنون گمرک ایران، دو اسکادران 5 پرنده را از این شرکت تحویل گرفته و پرنده ها هم اکنون مشغول انجام ماموریت های محوله هستند.

بیش از یک چهارم قیمت نمونه های خارجی

قیمت نمونه خارجی این پرنده ها، تا 2 سال پیش، 1 میلیارد و 200 میلیون تومان بود اما قیمت تمام شده پرنده ایرانی که قابلیت رقابت با آن نمونه های خارجی را داشته و در برخی موارد، پیشتاز نمونه های خارجی است، برای امسال 350 میلیون تومان است.

میرزایی فرد با اعلام حمایت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری از این طرح کلان ملی می گوید: طی جلسه ای که با مدیران گمرک و معاونت علمی برگزار شد، قرار بر این شد که 30 درصد هزینه خرید این پرنده ها توسط گمرک و 70 درصد مابقی توسط معاونت علمی صورت بگیرد که کمک خوبی به ما در جهت توسعه این نسل پرنده ها است.

ارسال نظرات
قبل از کنفرانس جهانی توسعه‌دهندگان اپل این ماه یک رویداد مجازی برگزار می‌کند
آخرین وضعیت بازار رمزارزهای جهان در 5 اردیبهشت 1403 بیت‌کوین آماده شد
درباره عدم مسدودسازی برخی اکانت‌ها؛ دادگاه برزیلی ایکس را بازخواست می‌کند
آخرین وضعیت بازار رمزارزهای جهان در 3 اردیبهشت 1403 کارمزد بیت‌کوین صعودی یا نزولی است؟
وبگردی