کد خبر: ۲۴۲۲۵
|
۰۸ دی ۱۴۰۰ | ۱۵:۵۷
در مراسم رونمایی از نخستین کتاب مجموعه قوانین کسب‌وکار‌های اینترنتی؛

‌نمی‌شود قوانین را در اتاق‌های در بسته نوشت| مالکیت معنوی هنوز در کشور ساماندهی نشده است

دبیر شورای عالی فضای مجازی، گفت: بشر امروزی پذیرفته است که عصر امروز مقررات زدایی یک اصل ممدوحی است و این اصل ممدوح با ضرورت و نیازی که فضای مجازی به قوانین و مقررات جدید دارد شاید مغایرات داشته باشد. یکی از کار‌هایی که بایستی مرکز ملی فضای مجازی انجام دهد این است که ما بین نیاز به قانون و مقررات جدید و اصل مقررات زدایی بایستی یک تعادل ایجاد کنیم.

به گزارش خبرنگار« نبض فناوری» ابوالحسن فیروزآبادی دبیر شورای عالی فضای مجازی، در آیین رونمایی از نخستین کتاب مجموعه قوانین کسب‌وکار‌های اینترنتی، اظهار کرد: هیچ‌گونه توسعه اقتصادی، اجتماعی و سیاسی در عصر حاضر بدون توسعه فضای مجازی و اقتصادی دیجیتالی امکانپذیر نیست؛ لذا کسانی که به دنبال محدودسازی فضای مجازی و محدودسازی اقتصاد دیجیتال هستند در حقیقت منکر اصل ضرورت توسعه برای کشور در صحنه رقابت جهانی هستند و به عبارتی در جهان امروزی زیست نمی‌کنند و انزواگرا و درونگرا هستند.

وی تصریح کرد: با توجه به توسعه فضای مجازی هیچ قانونی و مقرراتی بدون توافق قوه اجتماعی امکانپذیر نیست و این برخلاف گذشته است. در قدیم قوانین نوشته و مقررات گذاشته می‌شد و بعدا معلوم می‌شد که قوانین مشکلاتی دارد و نسبت به اصلاح قوانین و مقررات اقدام می‌کردند، اما امروزه به دلیل تحولاتی که ایجاد شده و دانش و اطلاعاتی که افراد کشور در صحنه جامعه سیاسی کشور دارند این‌ها اجازه نمی‌دهند چند سالی صبر کند تا اشکالات موجود در قوانین را اصلاح کنند بلکه بلافاصله به گفتمان گذاشته می‌شود.

دبیر شورای عالی فضای مجازی، گفت: در حقیقت ما بایستی در قوانین به توافق اجتماعی توجه داشته باشیم، نمی‌شود قوانین را در اتاق‌های در بسته نوشت و به همین دلیل است که عصری جدیدی تحت عنوان حکمرانی فضای مجازی مطرح می‌شود.

وی اضافه کرد: به هرحال بشر امروزی پذیرفته است که عصر امروز مقررات زدایی یک اصل ممدوحی است و این اصل ممدوح با ضرورت و نیازی که فضای مجازی به قوانین و مقررات جدید دارد شاید مغایرات داشته باشد. یکی از کار‌هایی که بایستی مرکز ملی فضای مجازی انجام دهد این است که ما بین نیاز به قانون و مقررات جدید و اصل مقررات زدایی بایستی یک تعادل ایجاد کنیم.

‌نمی‌شود قوانین را در اتاق‌های در بسته نوشت| مالکیت معنوی هنوز در کشور ساماندهی نشده است

فیروزآبادی گفت: آنچه که مسلم است ما در فضای مجازی به صورت جدی نیاز به قوانین و مباحث حقوقی داریم که باید به آن‌ها پرداخته شود مثل بحث مالکیت معنوی که هنوز نتوانستم ان را در کشور ساماندهی کنیم یا مثل بحث قانون دارایی‌های معنوی. اینکه چه مقدار از فضای مجازی در حوزه بازار‌های مالی بتوانیم استفاده کنیم این نیاز به قانون دارد. همچنین بحث حریم خصوصی، حقوق، قرارداد‌های حوزه فضای مجازی و مباحث بلاکچین نیز نیاز به قوانین دارند. متاسفانه در دنیا نه تنها در ایران فهم اجتماعی از این تحولات نسبت به سیاسی پیشی گرفته است و از آنجا که قانون گزاران معمولا فهم سیاسی دارند یک نوع تعهد در صحنه سیاسی در دنیا شاهد هستیم.

وی افزود: قوانینی که درکشور داریم اکثرا قوانین قدیمی است چه بهتر که قوانین تجارت الکترونیک را نوشتیم مثل قانون صیانت. علت این است جامعه و اقتصاد به سطحی از بلوغ رسیده که نسبت به قوانین واکنش نشان می‌دهد. نظام قانون گذاری ما نظام قاتون گذاری مبتنی بر در بسته است و اصلاح آن کار بسیار سختی است ما باید از این بن بست خارج شویم. یکی از راه‌ها برای خروج از این بن بست انتشار چنین کتابی است؛ لذا انتشار این کتاب را به فال نیک می‌گیرم که توسط هلدینگ هزاردستان انجام شده است.

فیروزآبادی ادامه داد: امروزه یک بحث جدیدی در فضای مجازی تحت عنوان توصیه مطرح است در حال حاضر میزان بارندگی توصیه‌ها در نظامات فنی در غرب به مراتب شاید بعضا از قانون برنده‌تر باشد یا حداقل اثر بیرونی یا اثرکارکردی بزرگی داشته باشد. متاسفانه در کشور ما هنوز نظم و نظامی درستی شکل نگرفته است اگر دستگاه‌های حقوقی ما در این حوزه ورود پیدا کنند به توصیه‌ها توجه شود و دستگاه‌ها علاوه برمقررات گذاری توصیه گذاری نیز داشته باشند و خود جامعه انتخاب می‌کند که به کدام توصیه بیشتر عمل کند و خودبخود جامعه جهت می‌گیرد و کارکرد خودش را پیدا می‌کند.

وی خاطرنشان کرد: همچنین بحث دیگر به چالش کشیدن و یا به نقد گرفتن مجموعه سیاست‌ها وقوانین و مقررات و توصیه‌ها است. امیداوریم بعد از انتشار کتاب شاهد نقد‌های مثبت در این عرصه باشیم و ما را به جهتی رهنمون کند که بالندگی بیشتری بدست بیاوریم.

‌نمی‌شود قوانین را در اتاق‌های در بسته نوشت| مالکیت معنوی هنوز در کشور ساماندهی نشده است

در ادامه نیما قاضی رئیس هیات مدیره انجمن تجارت الکترونیک تهران، در مراسم از نخستین کتاب مجموعه قوانین کسب و کار‌های اینترنتی، اظهار کرد: این انجمن برمبنای یک نیاز و دغدغه‌های جدید با توجه به گستردگی و بزرگ شدن شرکت‌ها در حوزه تجارت الکترونیک در اتاق بازرگانی تشکیل شده است و در تلاش است که همکاری خود را بخش خصوصی، دولتی، قانونی و نظارتی توسعه دهد.

وی تصریح کرد:کتاب موجود قوانین و مقررات تجارت الکترونیک کتابی است که به ابتکار مجموعه هلدینگ هزاردستان جمع آوری شده است. همچنین مقررات این کتاب در سه بخش کلی جمع آوری شده است به گونه‌ای که ۲۰ درصد حجم کتاب مربوط به سیاست‌های است که با همکاری مرکز شورای عالی فضای مجازی تدوین شده است.

قاضی افزود: همچنین ۲۰ درصد حجم کتاب قوانینی است که مجلس شورای اسلامی به آن توجه بیشتری دارد نوشته شده است. ۶۰ درصد دیگر نیز مقررات و انواع اقسام قوانین بخش‌های دولتی و خصوصی نظیر اینماد و ساترا ... و ... نوشته شده است.
رئیس هیات مدیره انجمن تجارت الکترونیک تهران، خاطرنشان کرد: این کتاب در مجموع ۸۵۰ صفحه گردآوری شده است.

گقتنی است این کتاب با توجه به پراکندگی و گستردگی مراجع تصویب قوانین و مقررات مرتبط با فضای مجازی و کسب و کار‌های اینترنتی، انجمن تجارت الکترونیک تهران برای نخستین بار با تلاش مجموعه‌ای از کارشناسان حقوقی هلدینگ هزاردستان با هدف شناسایی دقیق مصوبات لازم الاجرا و مراجع صالح وضع‌کننده مقررات در این حوزه، اقدام به گردآوری و تجمیع مصوبات مرتبط با کسب‌وکار‌های آنلاین کرده است.

ارسال نظرات
قبل از کنفرانس جهانی توسعه‌دهندگان اپل این ماه یک رویداد مجازی برگزار می‌کند
آخرین وضعیت بازار رمزارزهای جهان در 5 اردیبهشت 1403 بیت‌کوین آماده شد
درباره عدم مسدودسازی برخی اکانت‌ها؛ دادگاه برزیلی ایکس را بازخواست می‌کند
آخرین وضعیت بازار رمزارزهای جهان در 3 اردیبهشت 1403 کارمزد بیت‌کوین صعودی یا نزولی است؟
وبگردی