کد خبر: ۲۴۲۵۴
|
۱۰ دی ۱۴۰۰ | ۱۳:۰۰

ماهواره‌بر "سیمرغ" در یک نگاه| از تولد تا پرتاب

ماهواره‌بر"سیمرغ" برای نخستین بار سه محموله تحقیقاتی به صورت همزمان به ارتفاع ۴۷۰ کیلومتری و با سرعت ۷۳۵۰ متر بر ثانیه پرتاب و محقق شد.

به گزارش خبرنگار «نبض فناوری» یکی از فناوری‌های که امروزه توسط اکثر کشور‌ها به جد دنبال می‌شود ساخت ماهواره است که از این طریق می‌خواهند در حوزه دانش فضایی اطلاعات بیشتر یا کسب کنند؛ بنابراین صنعت فضایی به یکی از اهداف راهبردی برای پیشرفت حداکثری هر کشوری تبدیل شده است و ایران نیز همانند سایر کشور‌ها در تلاش است که به اهداف راهبردی در صنعت فضایی دست پیدا کند.

باید یادآور شد طی سال‌های اخیر ماهواره‌ها انقلابی در روش‌هایی را که ما بواسطه آن به پیرامون جهان می‌نگریم و اطلاعات را به سرتاسر آن می‌فرستیم، ایجاد کرده‌اند. ماهواره‌ها همانند آیینه‌هایی غول آسا در فضا هستند که می‌توان از آن‌ها جهت انتقال تصاویر تلویزیونی، تماس‌های تلفنی و اطلاعات اینترنتی از یک نقطه از زمین به نقطه دیگر با سرعت نور استفاده کرد.

براساس این گزارش تجربیات نشان داده که ایران باید تمامی حلقه‌های زنجیره کامل صنعت فضایی را به صورت بومی ایجاد کند. یعنی علاوه بر طراحی، ساخت، آزمایش و کاربری ماهواره‌ها توسط ایستگاه‌های زمینی، در پرتاب ماهواره نیز صاحب توانمندی بومی شود.

برای رسیدن به اهداف از پیش تعیین شده در سند توسعه هوافضا که در سال ۱۳۹۱ مورد تصویب شورای عالی انقلاب فرهنگی قرار گرفته است به عنوان برنامه ریزی فنی، قرار شد تا توانایی کامل پرتاب و به کارگیری ماهواره در ۴ مدار طی ۴ گام تثبیت شود.

ماهواره بر سیمرغ در ۲۶ دی سال ۹۷ و همزمان با چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی توسط امیر سرتیپ امیر حاتمی وزیر دفاع و پشتیبانی نیرو‌های مسلح از پایگاه فضایی امام خمینی (ره) سمنان شلیک شده و ماهواره پیام را به فضا پرتاب کرد. البته این موشک یک سال پیش از پرتاب واقعی، یعنی در سال ۹۶ به صورت آزمایشی شلیک شده بود.

مشخصات فنی ماهواره بر سیمرغ:

موشک ماهواره بر سیمرغ یک ماهواره بر دو مرحله‌ای است که سوخت پشیران موتور آن سوخت مایع و می‎تواند ماهواره ‎هایی با جرم سنگین‌تر نسبت به ماهواره سفیر یعنی تا ۲۵۰ کیلوگرم را به مدار حدود ۵۰۰ کیلومتری زمین با زاویه میل مداری ۵۵ درجه پرتاب کند. این موشک همچنین این توان را دارد که ماهواره‎‌هایی با جرم چند صد کیلوگرم در مدار‌های نزدیک به زمین (LEO) تزریق کند.
طول موشک سیمرغ ۲۵.۹ متر است که ۱۷.۸ آن مربوط به مرحله اول و ۸.۱ متر آن نیز متعلق به مرحله دوم آن است. قطر مرحله اول این موشک برابر ۲.۴ متر و قطر مرحله دوم آن برابر ۱.۵ متر است. همچنین در زمان رونمایی رانش مرحله اول ۱۴۲ و مرحله دوم نیز ۷.۲ تن نیرو اعلام شد.

باید گفت که فناوری‌های به کارگرفته شده در این ماهواره بر که شامل طراحی، ساخت، آزمایش، شبیه‎سازی، ایمنی، دقت و صحت عملکرد مراحل و تمام زیرسامانه (هدایت، کنترل، ناوبری، مخابراتی، تزریق ماهواره، موتورها، پمپ ها، حسگرها، رایانه‌ها) است. این فناوری‎ها توسط بخش‎ها و صنایع مختلف نظیر طراحی و تحقیقات، موتور، سوخت، هدایت و کنترل، ساخت حسگر، سازه و تجهیزات پرتاب به کار گرفته شدند و در نهایت انواع آزمایش‌های لازم نظیر استاتیک، خواص جرم، مودال، تلاطم سوخت، ارتعاشات، شوک، حرارت سازه و جدایش روی بخش‎های مربوطه در موشک به انجام رسید.

حال این ماهواره بعد از سپری کردن مراحل مختلف دوباره با تلاش مهندسان داخلی پرتاب شد.

تاریخچه پرتاب‌ها

شماره پرتاب

تاریخ

محموله

نتیجه پرتاب

توضیحات

1

۳۱ فروردین ۱۳۹۵

هیچ

موفق

اولین پرواز تحقیقاتی زیر-مداری

2

۵ مرداد ۱۳۹۶

هیچ

ناموفق

دومین پرواز تحقیقاتی زیر-مداری

3

۲۹ دی ۱۳۹۷

ماهواره پیام

ناموفق

نقص در مرحله سوم

4

۲۰ بهمن ۱۳۹۸

ماهواره ظفر

ناموفق

نرسیدن به سرعت کافی بدلیل نقص در مرحله دوم

5

۹ دی ۱۴۰۰

تحقیقاتی

پرتاب شد

قرار گیری محموله در مدار تعیین شده

طبق گفته سیداحمد حسینی سخنگوی فضایی وزارت دفاع و پشتیبانی نیرو‌های مسلح ماهواره‌بر «سیمرغ» سه محموله تحقیقاتی را با موفقیت به فضا پرتاب کرده است. در این در این پرتاب عملکرد اجزای پایگاه فضایی و عملکرد مراحل ماهواره‌بر به درستی انجام و در نهایت اهداف تحقیقاتی مد نظر از این پرتاب محقق شد.
همچنین در این مأموریت تحقیقاتی فضایی، برای نخستین بار سه محموله تحقیقاتی به صورت همزمان به ارتفاع ۴۷۰ کیلومتری و با سرعت ۷۳۵۰ متر بر ثانیه پرتاب و محقق شد.

ارسال نظرات
نظرات بینندگان
فرخ
۰۱:۱۴ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۱
مطابق گزارش ناسا، این موشک فقط به ارتفاع 470 کیلومتری و سرعت 7.35 کیلومتر در ثانیه رسید که مقداری کمتر از شرایط مورد نیاز برای قرار گرفتن در مدار است. بر خلاف گزارش شما، هیچ محموله ای از این موشک در مدار قرار نگرفته است. در بهترین حالت فقط یک پرواز آزمایشی زیرمداری بوده است ولی به احتمال خیلی بیشتر یک تلاش ناموق دیگر برای تزریق محموله هایی در مدار زمین تئسط ماهواره بر سیمرغ که انجام نشد.

برای مطالعه این گزارش ناسا رجوع شود به:
https://www.nasaspaceflight.com/2021/12/iran-simorgh-three-payloads
23
4
ایرانی
۰۹:۲۵ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۲
اگر در مدار قرار نگرفته یا موفقیت آمیز نبوده
شما اینگونه داد بی دادنمی کردید
ناشناس
۰۱:۳۳ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۱
البته گویا پرتاب موفقیت آمیز نبوده و محموله به مدار نرسیده. ما از شکست دانشمندان و محققان کشورمون خوشحال نمیشویم. ولی شاید بهتر بود بجای این حرکاتی که بیشتر جنبه شعاری دارند تا علمی در جای مفیدتری هزینه می کردید... برنامه فضایی وقتی معنا و مفهوم پیدا می کند که کشور در حالت رونق اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی باشد.
33
11
سعید
۰۰:۱۳ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۸
اولین دلیل پرتاب ماهواره نظامیه که بتونیم دقا موشک وپهباد هامون رو ارتقا بدیم باهوش اقتصاد دان
ناشناس
۲۱:۵۶ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۱
ماهواره سیمرغو بریزید دور به فناوری جدید تر پیشرفته تر و فوق العاده جزعی تر نیاز داریم که با فکر اسلامی امکان پذیره۷۶۰۰ متر در ثانیه کمه از تمامی لایه های زمین باید گذشت
10
5
ناشناس
۱۲:۱۳ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۴
ماهواره برسیمرغ خیلی وزن سنگینی داره پس بهتره چند راکت کمکی مثل همه موشکها بهش اضافه کرد. درضمن بایدروی بدنه هم کاربشه تا سبکتربشه. یعنی بدنه کامپوزیت غیر قابل استفاده هست
مهدی از بالامحل علیا جنب گذر مرادبیگ و حسام بیگ
۱۳:۵۹ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۵
چشم . بهش میگم
دانیال
۱۰:۱۴ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۷
حلالت حلالت
ناشناس
۱۲:۰۹ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۴
پس ناموفق بودن پرتاب سیمرغ چی میشه. موفق بوده یا نبوده.
0
0
مجید
۱۶:۵۱ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۴
یه سری ادما هستن ماهواره ای که یه کشور دیگه درست کرد کشور دیگه پرتاب کرد هورا کشیدن گفتن امارات ماهواره فصا پیما پرتاب کرد پولشو امارات داده بود اما هر چی کشور عزیزمون درست کنه یا فتو شاپ یا موفق نیست خلاصه همصدا با بیگانگان فتو شاپ عین الاسد بود وگلوبال هاوک وRQ170اینو نوشتم تا بفهمیم چه جور ادمایی داریم
0
0
ایرانیم و ایرانی میمانم
۱۹:۴۵ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۴
یه مثال ترکی هست که به فارسی میگم همه بفهمه( پیاز نخوردی چرا داری می سوزی) تقدیم اون کسایی که همیشه پاچه خوار غرب بودن و هستن میکنم.‌ عوض موشکافی افتخارات که یه ایراد ریز و با آب و تاب بزرگ میکنید انگار زبانشان با هلاهل برای حرف زدن باز شدن . آفرین و احسن و مرحبا به دانشمندان ایرانی. حتی شکست شأن هم دلنشین و گوارا هست .‌‌زنده باد ایران آباد
1
0
روح الله یزدانی
۲۰:۴۵ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۴
باحمد وثنای قلبی خداوند بی همتا و سبحانه و تعالی با آرزوی توفبق رچه بیشتر عزیزان تلاشگر خسته نباشیدی جانانه باید گفت خدا قوت و دستمریزاد و احسنت .
0
0
سلطانی
۱۷:۵۵ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۵
ان تنصرالله ینصرکم و یثبت اقدامکم
0
0
ناشناس
۲۰:۱۶ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۵
اینم ناموفق بوده که.چیزی که ناسا گفته
0
0
H.D
۱۱:۱۳ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۶
شاید در این ازمایش بدنبال مواردی بودند که من و شما نمیدانیم بهر صورت باعث افتخار ایران است .
0
0
شهرام
۱۲:۱۷ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۶
پول بدین چین، روسیه...
0
0
ناشناس
۲۰:۴۸ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۶
باید بررسی کرد چرا کل پرتاب های ماهواره بر در دولت روحانی ناموفق بوده
0
0
گزارش نبض فناوری از شرکت توسعه سامانه‌های نرم افزاری نگین، رشد درآمد ۲۹ درصدی «توسن» در دوره یکماهه اسفند ۱۴۰۲
آخرین وضعیت بازار رمزارزهای جهان در 29 فروردین 1403 صعود اندک بیت‌کوین
پیش از برگزاری انتخابات؛ ایکس در هندوستان دردسر درست کرد
وبگردی