کد خبر: ۲۴۳۵۷
|
۱۳ دی ۱۴۰۰ | ۱۹:۴۰
با بررسی سیستم نیروی تلسکوپ؛

ناسا برای باز کردن سپر خورشیدی تلسکوپ وب محکم کاری می‌کند

پرسنل ناسا مشغول بررسی سیستم نیروی تلسکوپ فضایی جیمز وب هستند تا تضمین شود این ابزار فضایی برای انجام فعالیت کلیدی «باز کردن سپر خورشیدی» اش آماده است.

به گزارش «نبض فناوری»، اسپیس اعلام کرد، تلسکوپ فضایی وب که در ۲۵ دسامبر ۲۰۲۱ میلادی به فضا ارسال شد، هم اکنون مشغول انجام فرایندهای لازم برای استقرار طی یک ماه است تا برای جمع آوری داده آماده شود. اما بیشتر گام های مربوط به این فرایند توسط تیم پروژه و از زمین کنترل می شود.

این در حالی است که روز شنبه ناسا یکی از مهمترین مراحل باز شدن تلسکوپ فضایی جیمز وب را انجام داد و فرایند باز کردن ۵ لایه سپر خورشیدی ابزار را آغاز کرد.

پس از آن تیم پروژه وب در یکم ژانویه۲۰۲۲ میلادی استراحت کردند و روز گذشته را به بررسی سیستم نیروی تلسکوپ گذراندند.

بیل اوکس مدیر پروژه وب در مرکز پروازهای فضایی گدارد ناسا در مریلند در بیانیه ای اعلام کرد: هرچیزی که از شبیه سازهای روی زمین بیاموزیم به اندازه تحلیل داده های تلسکوپ هنگام فعالیت آن کافی و خوب نیست. اکنون فرصتی فراهم شده تا درباره عملیات های مختلف بیاموزیم و بعدا گام های بعدی را اتخاذ خواهیم کرد.

تیم پروژه به خصوص روی دمای مجموعه ای از موتورها تمرکز کردند که از آنها طی باز شدن سپرخورشیدی استفاده می شود.

طی این فرایند ۵ لایه ظریف از یک منعکس کننده نور خورشید که شبیه کایت هستند، جدا و باز می شوند. طول این سپر نقره ای براق در حالت کاملا باز ۲۱.۲ در ۱۴.۲ متر است.

به گفته تیم این پروژه مجموعه سپر خورشیدی وب شامل ۱۴۰ مکانیسم رهاسازی، حدود ۷۰ مجموعه لولا، ۸ موتور استقرار، یاتاقان ها، فنرها، چرخ دنده ها، حدود ۴۰۰ قرقره و ۹۰ کابل به طول ۴۰۰ متر( در کل) است.

برای انجام مشاهدات در طیف مادون سرخ( که نسبت به گرما حساس است) از سپر خورشیدی استفاده می شود و به همین دلیل بخش مهمی از تلسکوپ به حساب می آید.

باز شدن سپر خورشیدی دستاورد مهمی است که پس از آن آینه های اولیه و ثانویه تلسکوپ باز می شوند. این فرایند نیز احتمالا طی روزهای آتی انجام می شود.

با باز شدن آینه ها مراحل اصلی آماده سازی تلسکوپ به پایان می رسد.

منبع/ مهر

ارسال نظرات
گزارش نبض فناوری از شرکت توسعه سامانه‌های نرم افزاری نگین، رشد درآمد ۲۹ درصدی «توسن» در دوره یکماهه اسفند ۱۴۰۲
آخرین وضعیت بازار رمزارزهای جهان در 29 فروردین 1403 صعود اندک بیت‌کوین
وبگردی