کد خبر: ۲۴۶۶۲
|
۲۴ دی ۱۴۰۰ | ۱۲:۵۰

حباب ۱۴ میلیون ساله سرچشمه همه ستارگان جدید

دانشمندان باتوجه به داده هایی که تاکنون از فضا کشف کردند، انفجار ابرنواخترها و تشکیل یک حباب را منشا ایجاد ستارگان کنونی عنوان کردند.

به گزارش« نبض فناوری»  ۱۴ میلیون سال پیش، یک سری از ابرنواختر‌ها منفجر شدند و گازهایی را به سمت بیرون هل دادند. در نتیجه حبابی ساخته شد که شرایط ایده آلی برای شکل گیری ستارگان جوان جدیدی داشت که در اطراف خود می‌بینیم. این یافته‌ها مربوط به محققان مرکز اخترفیزیک (CfA) هاروارد و اسمیتسونیان است.

به گزارش آی ای؛ در حالی که نظریه‌های زیادی پیرامون شکل‌گیری جهان موجود است، علم نیاز به اثبات دارد و به همین دلیل است که تلسکوپ‌های فضایی به خارج از جو زمین فرستاده می‌شوند تا در فضا به کاوش بپردازند و منشا جهان را به ما نشان دهند. جدیدترین تلسکوپ فضایی که به فضا رفته جیمز وب است و تنها چند ماه تا ارسال اولین تصویر به زمین فاصله دارد.

ابرنواخترهایی که حباب گازی ساختند

محققان در CfA و موسسه علمی تلسکوپ فضایی (STScI) با کنار هم قرار دادن داده‌هایی که تاکنون به دست آمده، یک انیمیشنی در فضا-زمان تهیه کرده‌اند که توضیح می‌دهد چگونه ۱۵ ابرنواختر یک حباب گازی به نام حباب محلی را تشکیل داده اند که سطح آن می‌تواند باعث تشکیل ستاره‌های جوان جدید شود. تاکنون، هفت ابر مولکولی معروف یا ناحیه ستاره‌ زایی در حباب محلی شناخته شده‌ که همچنان به رشد خود ادامه می‌دهند.

تشکیل حباب از ابرنواختر

کاترین زوکر، کارشناس تجسم داده‌ها در این باره گفت که اگرچه رشد حباب در طول میلیون‌ها سال کاهش یافته، اما همچنان در حدود چهار مایل در ثانیه در حال رشد است. جالب اینجاست که خورشید که در زمان شکل‌گیری از حباب محلی دور بود، بیش از پنج میلیون سال پیش به دلیل مسیر حرکتش در کهکشان درست به سمت مرکز حباب حرکت کرد.

در بیانیه مطبوعاتی که توسط این دو موسسه منتشر شده، آمده که حباب‌های ایجاد شده توسط ابرنواختر‌ها که ستاره‌های جدید را پدید می‌آورند، نظریه‌ای بود که بیش از ۵۰ سال پیش ارائه شد. تیم محققان اکنون به دنبال آن هستند که حباب‌های بیشتری را در کهکشان ترسیم کنند تا درک ما از اندازه‌ها، شکل‌ها و مکان‌های آن‌ها و همچنین نحوه تعامل آن‌ها و تولد ستارگان جدید در کهکشان راه شیری را بهبود بخشند.

منبع: باشگاه خبرنگاران

ارسال نظرات
گزارش نبض فناوری از شرکت توسعه سامانه‌های نرم افزاری نگین، رشد درآمد ۲۹ درصدی «توسن» در دوره یکماهه اسفند ۱۴۰۲
آخرین وضعیت بازار رمزارزهای جهان در 29 فروردین 1403 صعود اندک بیت‌کوین
وبگردی