کد خبر: ۲۴۷۰۴
|
۲۵ دی ۱۴۰۰ | ۱۵:۰۰

زمزمه ورود شرکت‌های نانویی به بورس| آیا بورس این صنعت را متحول خواهد کرد؟

طی روز‌های اخیر خبر ورود شرکت‌های نانویی به بازار بورس به گوش می‌رسد، پیش‌بینی‌ها حاکی از آن است که ورود این شرکت‌ها به بازار سرمایه تحول عظیمی را در این صنعت ایجاد خواهد کرد تا جاییکه ورود شرکت‌های دانش‌بنیان به این بازار می‌تواند در کنار افزایش کارایی این شرکت‌ها به توسعه فناوری در کشور نیز منجر شود.

به گزارش خبرنگار «نبض فناوری» فناوری نانو طی سال‌های اخیر رشد چشمگیری در عرصه ارائه خدمات داشته است به گونه‌ای که این فناوری در تمام بخش‌ها ورود کرده و چرخه توسعه صنایع رقم زده است.
در حال حاضر تعداد شرکت‌های تولیدکننده محصولات نانوی از ۷۷۲ محصول عبور کرده است همچنین تعداد شرکت‌های تولیدکننده تجهیزات نانویی به ۲۱۷ مورد رسیده است.

از میان ۷۷۲ محصول و دستگاه ثبت شده در پایگاه اطلاع‌رسانی محصولات فناوری نانو، ۵۵۵ مورد مربوط به محصولات نانو و ۲۱۷ مورد مربوط به تجهیزات نانو بوده است که هر دو شاخص طی سال‌های گذشته روند رو به رشدی را تجربه کرده‌اند، هر چند در این میان محصولات نانو رشد قابل توجه‌تری داشته است.

در مجموع ۲۹۴ شرکت اقدام به توسعه این محصولات کرده‌اند که ۲۳۴ شرکت در بخش توسعه محصول و ۶۰ شرکت در بخش توسعه دستگاه فعالیت داشته‌اند.

همچنین در حوزه عمران و ساختمان با ۲۰ درصد بیشترین سهم را در میان محصولات و تجهیزات نانو داشته و بعد از آن دارو، بهداشت و سلامت و خدمات و ملزومات صنعتی هر کدام با ۱۳ درصد بوده است.
همچنین صنعت نانو در حال تحقق بسیاری از آرزو‌های بشر است. در حال حاضر ۲۰۰ شرکت دانش بنیان با تولید محصولات فناورانه این صنعت را در کشور رونق داده‌اند.

طی روز‌های اخیر خبر ورود این شرکت‌ها به بازار بورس به گوش می‌رسد. پیش‌بینی‌ها حاکی از آن است که ورود این شرکت‌ها بازار سرمایه تحول عظیمی را در این صنعت ایجاد خواهد کرد تا جاییکه ورود شرکت‌های دانش‌بنیان به این بازار می‌تواند در کنار افزایش کارایی این شرکت‌ها به توسعه فناوری در کشور نیز منجر شود. ستاد نانو در تلاش است تا با تسهیل ورود این شرکت‌ها به بازار بورس، هم به بزرگ‌تر شدن این شرکت‌ها کمک کند و هم در رونق اقتصادی و توسعه فناورانه کشور نقش ایفا کند.‌

می‌توان گفت که بورس به‌عنوان بازوی اصلی بازار سرمایه علاوه بر تجهیز، جذب و هدایت منابع مالی و هدایت به سمت فعالیت‌های مولد و اشتغال‌زا، نقش تأمین مالی بنگاه‌ها و مؤسسات اقتصادی را نیز بر عهده دارد.
برهمین اساس ستاد توسعه فناوری نانو معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری برای تسهیل ورود این شرکت‌ها به بازار بورس اقداماتی را برای شناسایی و انتخاب مجموعه‌های مشاوره و پذیرش شرکت در بورس و شرکت‌های مشاوره سرمایه‌گذاری فاینتک در این حوزه انجام داده است. به همین منظور اقداماتی نظیر تعریف مؤلفه‌های اولیه پذیرش شرکت‌ها در بورس و انتخاب شرکت‌های دارای صلاحیت برگزیده برای ورود به بورس نیز انجام شده است.

ارسال نظرات
گزارش نبض فناوری از شرکت توسعه سامانه‌های نرم افزاری نگین، رشد درآمد ۲۹ درصدی «توسن» در دوره یکماهه اسفند ۱۴۰۲
آخرین وضعیت بازار رمزارزهای جهان در 29 فروردین 1403 صعود اندک بیت‌کوین
وبگردی