کد خبر: ۲۴۸۰۴
|
۲۸ دی ۱۴۰۰ | ۱۵:۴۵

بومی‌سازی دستگاهی کاربردی درتحقیقات نانوفناوری/ تحلیل دفع و جذب شیمیایی مواد با سنجشگر ایرانی

دستگاه آنالیز دفع و جذب شیمیایی و تعیین سطح ویژه مواد مورد نیاز تمامی آزمایشگاه‌ ها و مراکز تحقیقاتی فعال در زمینه فناوری نانوفناوری است.

به گزارش «نبض فناوری» به نقل از معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری، احمد نعمتی مدیرعامل شرکت توسعه حسگر سازان آسیا با بیان این که، گفت: دستگاه آنالیز دفع و جذب شیمیایی و تعیین سطح ویژه مواد با قابلیت اندازه گیری سطح ویژه BET، جذب شیمیایی، دفع و احیای برنامه ریزی شده دمایی برای تعیین مشخصات مواد نانو ساختار است.

دستگاه آنالیز دفع و جذب شیمیایی و تعیین سطح ویژه مواد یکی از پرکاربردترین دستگاه‌ها در تعیین مشخصات مواد نانوساختار از جمله نانوذرات فلزی، اکسید فلزی، سولفیدی، نانولوله‌ها، نانو الیاف و نانو جاذب‌ها است.

توسط دستگاه آنالیز دفع و جذب شیمیایی و تعیین سطح ویژه مواد قابل اندازه گیری هستند همچنین خواص جذبی نانوذرات، مکانیزم و دمای احیای نانو اکسید‌های فلزی از دیگر ویژگی‌های قابل تحلیل و اندازه‌گیری است.

عمده آنالیز‌ها بر مبنای جذب فیزیکی یا شیمیایی و تکنیک‌های برنامه‌ریزی شده دمایی صورت می‌گیرد. این تکنیک‌ها دارای این مزیت است که از نظر تجربی در مقایسه با سایر روش‌های اسپکتروسکوپی ساده‌تر و ارزان‌تر است. همچنین تفسیر نتایج بدست آمده از این روش‌ها از نظر کیفی و کمی نسبتا ساده و واضح است.

شناسایی و تعیین مشخصات مواد نانو

دستگاه آنالیز دفع و جذب شیمیایی و تعیین سطح ویژه مواد یکی از مهم‌ترین دستگاه‌های آنالیز آزمایشگاهی به شمار می‌رود که مورد نیاز تمامی آزمایشگاه‌ها و مراکز تحقیقاتی فعال در زمینه فناوری نانو است.

از جمله کاربرد‌های دستگاه آنالیز دفع و جذب شیمیایی و تعیین سطح ویژه مواد می‌توان به صنایع نفت، گاز و پتروشیمی، فناوری نانو و علم مواد، بهداشت و ایمنی محیط‌های حساس و محیط زیست و تصفیه اشاره کرد.

دستگاه آنالیز دفع و جذب شیمیایی و تعیین سطح ویژه مواد مساحت ویژه مواد در محدوده ۵ تا ۲۰۰۰ مترمربع بر گرم برای مواد نانو ساختار با حدود اندازه یک تا ۳۰۰ نانومتر را می‌تواند تعیین کند.

احیا برنامه ریزی شده دمایی توسط هیدروژن برای نانوساختار‌های اکسیدی و سولفید فلزی، با دقت تکرار پذیری پیک‌های آن با دقت ۵ درجه سانتی‌گراد، جذب و دفع برنامه ریزی شده دمایی گاز‌های آمونیاک، دی اکسید کربن، اکسیژن و کربن مونواکسید برای اندازه‌گیری سایت‌های اسیدی و بازی و سایت‌های فعال نانوساختارها، با دقت تکرار پذیری پیک‌های آن با تقریب ±۵ درجه سانتیگراد از جمله قابلیت‌های دستگاه آنالیز دفع و جذب شیمیایی است.

اکسایش با برنامه دمایی نانو ساختار‌های شامل فلز، با دقت تکرار پذیری پیک‌های آن، انجام تیتراسیون پالس برای بررسی سایت‌های جذب فیزیکی و قابلیت اتصال به دستگاه‌های شناسایی جانبی از قبیل طیف سنجی از جمله مزایای دیگر آن است.

این مدیر حوزه دانش بنیان با اشاره به این که ۱۰ فرصت شغلی به صورت مستقیم و غیرمستقیم بواسطه تولید دستگاه آنالیز دفع و جذب شیمیایی و تعیین سطح ویژه مواد، ایجاد شده است، توضیح داد: دستگاه تولید شده در داخل کشور، ۵۰ درصد کم‌تر از نمونه خارجی است.

ارسال نظرات
گزارش نبض فناوری از شرکت توسعه سامانه‌های نرم افزاری نگین، رشد درآمد ۲۹ درصدی «توسن» در دوره یکماهه اسفند ۱۴۰۲
آخرین وضعیت بازار رمزارزهای جهان در 29 فروردین 1403 صعود اندک بیت‌کوین
پیش از برگزاری انتخابات؛ ایکس در هندوستان دردسر درست کرد
وبگردی