کد خبر: ۲۴۸۴۷
|
۳۰ دی ۱۴۰۰ | ۱۲:۳۰

چرا مایکروسافت تصمیم به خرید شرکت اکتیویژن بلیزارد گرفته است؟

مایکروسافت دیروز از خرید شرکت بازی‌ساز مطرح اکتیویژن بلیزارد با مبلغ 68.7 میلیارد دلار خبر داد تا دو قدرت بزرگ بازار در دنیای بازی‌های ویدیویی با یکدیگر متحد شوند. این خرید اهمیت بالایی دارد و در این مطلب نگاهی به 5 دلیلی داریم که نشان می‌دهند چرا ردموندی‌ها می‌خواهند دست به چنین خریدی بزنند.

چرا مایکروسافت تصمیم به خرید شرکت اکتیویژن بلیزارد گرفته است؟

به گزارش «نبض فناوری»، مایکروسافت سابقه طولانی در دنیای بازی‌های ویدیویی دارد، اما رقیب دیرینه‌اش سونی در سال‌های اخیر عملکرد بهتری در این زمینه از خودش نشان داده که یکی از دلایلش، استودیوهای بازی‌سازی است که ژاپنی‌ها در اختیار دارند. اما حالا مایکروسافت می‌خواهد با خریدهای گران‌قیمتش، قدرتمندتر از همیشه در این بازار حضور داشته باشد.

دلایل خرید اکتیویژن توسط مایکروسافت
این معامله اگر مورد تایید رگولاتورها قرار بگیرد، به بزرگترین خرید ردموندی‌ها تبدیل می‌شود، چرا که ارزش این قرارداد، سه برابر خرید لینکدین در سال 2016 است. اما چرا مایکروسافت دست به چنین کاری می‌زند؟ در ادامه نگاهی به دلایل این موضوع داریم.

افزایش ارزش مایکروسافت در دنیای بازی‌سازی
اگر این قرارداد مورد تایید قرار بگیرد، سومین شرکت بازی‌ساز بزرگ دنیا متولد می‌شود و مایکروسافت پس از غول چینی تنسنت و همچنین رقیب دیرینه‌اش یعنی سونی، در رتبه سوم این صنعت قرار می‌گیرد.

مایکروسافت
اکتیویژن خودش نمی‌تواند در دنیای جدید بازی‌ها به تنهایی رقابت کند و آنطور که مدیرعامل این کمپانی، «بابی کوتیک» می‌گوید برای رقابت در این بازار به یک شریک قدرتمند نیاز است:

«شما به کمپانی‌هایی مانند فیسبوک، گوگل، آمازون و اپل و به خصوص شرکت‌هایی مانند تنسنت نگاه کنید. آن‌ها غول پیکر‌ند و ما نیاز به شریکی داشتیم تا بتوانیم به رویاهایمان دست پیدا کنیم.»

مدیرعامل مایکروسافت، ساتیا نادلا هم روز سه شنبه با اعلام خرید شرکت اکتیویژن، اعلام کرد که با این کمپانی می‌خواهد اتحاد و لذت بازی‌های ویدیویی را در اختیار تمام افراد در کره زمین قرار دهد.

بازی‌های موبایل
گوشی‌های هوشمند بیش از هر زمان دیگری مورد استفاده قرار می‌گیرند و سرعت پیشرفت بازی های موبایل سرسام‌آور است. اکتیویژن صاحب استودیو King است، استودیویی که بازی «Candy Crush»، یکی از محبوب‌ترین بازی‌های موبایل در تمام دوران را توسعه داده است. در مقابل اکتیویژن بلیزارد، ردموندی‌ها قرار می‌گیرند که تقریبا هیچ حضوری در دنیای بازی های موبایل ندارند و البته خودشان نمی‌خواهند دیگر چنین وضعیتی را تجربه کنند.

مایکروسافت
«فیل اسپنسر» که حالا مدیرعامل مایکروسافت گیمینگ است، روز سه شنبه در مصاحبه‌ای گفت: «همه ما می‌دانیم که امروزه دستگاه اصلی برای اجرای بازی‌ها روی کره زمین، گوشی‌های هوشمند است.» اگر به نظرتان بازی های موبایل یکی از دلایل اصلی خرید اکتیویژن محسوب نمی‌شود، بد نیست بدانید که شرکت «Take-Two Interactive» اخیرا تصمیم به شرکت سازنده بازی‌های موبایل «.Zynga Inc» با مبلغ 11 میلیارد دلار گرفته است.

جلوگیری از پرداخت کارمزد اپ استور
نادلا می‌خواهد امپراتوری گیمینگ مایکروسافت به اندازه‌ای بزرگ شود که گیمرها به صورت مستقیم به سراغ همین کمپانی بروند و کاری با اپ استور اپل نداشته باشند. مایکروسافت با اپل و گوگل (یا کمپانی مادرش، آلفابت) بر سر کارمزدهای دریافتی از فروشگاه‌های اپلیکیشن به نوعی جنگ دارد.

نادلا در جلسه‌ای که با سرمایه‌گذاران داشت به درآمد بالای کمپانی‌ها از طریق انتشار بازی‌ها اشاره کرد:

«امروزه با رقابت جهانی سنگینی از سوی کمپانی‌هایی روبه‌رو هستیم که از طریق انتشار بازی ها، بیشتر از ما که در فروش بازی‌ها و اشتراک‌ها سهم می‌بریم، درآمد دارند. ما باید نوآوری و سرمایه‌گذاری در خلق محتوا را افزایش دهیم و کمتر با محدودیت‌ها در توزیع روبه‌رو شویم.»

اسپنسر هم البته به چنین موضوعی اشاره کرد و گفت که توزیع بازی‌ها روی این دستگاه‌ها یعنی گوشی‌های هوشمند، توسط دو کمپانی غول‌پیکر کنترل می‌شود و مایکروسافت می‌خواهد خودش بازی‌ها و محتوا را توزیع کند.

متاورس
بازار متاورس این روزها حسابی داغ است و مسلما مایکروسافت هم می‌‌خواهد سهمی در این صنعت داشته باشد. در کنار آفیس و نرم افزارهای برگزاری کنفرانس و جلسات، بازی‌ها هم یکی از بازیگران اصلی متاورس به حساب می‌آیند. نادلا و اسپنسر ارتباط گیمرها در بازی‌هایی مانند ماینکرفت را دیده‌اند و می‌دانند با نوعی متاورس روبه‌رو هستند. با این حال، برای ورود جدی‌تر به دنیای متاورس باید همچنان تلاش کرد.

تصاحب اکتیویژن بلیزارد به مایکروسافت اجازه می‌دهد که تمرکز بیشتری روی ساخت متاورس داشته باشد و البته به جامعه بزرگتری از گیمرها دست پیدا کند. به گفته نادلا، متاورس نباید تنها یک محیط متمرکز باشد و باید تا جای ممکن از پلتفرم‌های متاورس مختلف پشتیبانی کرد. البته نادلا به پشتیبانی از یک اکوسیستم قدرتمند از محتوا و اپلیکیشن‌ها هم اشاره داشته است.

پلتفرم بازی‌های ابری
استراتژی ردموندی‌ها روی محتوا، تولیدکنندگان و فضای ابری است و می‌خواهد تا جای ممکن بازی‌های قدیمی و آینده اکتیویژن را به سرویس گیمینگ ابری خودش یعنی ایکس باکس گیم پس بیاورد؛ سرویسی که رشد مناسبی را در ماه‌های گذشته تجربه کرده و حالا 25 میلیون مشترک دارد.

مایکروسافت
پس از تصاحب ماینکرفت، لینکدین و گیت‌هاب، حالا نادلا می‌خواهد به یک جامعه بزرگ دیگر از تولیدکنندگان محتوا دست پیدا کند. البته ردموندی‌ها در گذشته برای خرید چندین شرکت با شکست مواجه شدند که برای مثال می‌توان به تیک‌تاک و دیسکورد اشاره کرد، اما شاید با اکتیویژن بتواند رویای مشابهی را محقق کند.

منبع:دیجیاتو

ارسال نظرات
گزارش نبض فناوری از شرکت توسعه سامانه‌های نرم افزاری نگین، رشد درآمد ۲۹ درصدی «توسن» در دوره یکماهه اسفند ۱۴۰۲
آخرین وضعیت بازار رمزارزهای جهان در 29 فروردین 1403 صعود اندک بیت‌کوین
پیش از برگزاری انتخابات؛ ایکس در هندوستان دردسر درست کرد
وبگردی