کد خبر: ۲۴۸۵۵
|
۳۰ دی ۱۴۰۰ | ۱۷:۳۰

مجازات مرگ برای زنی در پاکستان به اتهام انتشار پیام‌های کفرآمیز در واتس آپ

زن ۲۶ ساله‌ای در پاکستان به اتهام انتشار عمدی پیام‌های کفرآمیز و توهین به مقدسات اسلامی در واتساپ و فیسبوک محکوم به مرگ شد.

به گزارش «نبض فناوری»، این زن ۲۶ ساله با نام عنیقه عتیق در شهر راولپندی پاکستان به دلیل اتهام واردشده در شکایتی که بر اساس قوانین سختگیرانه مقابله با کفرگویی و جرائم سایبری شده است، به این مجازات محکوم شد.

فرد شاکی مردی است که ادعا کرده در یک اپلیکیشن بازی موبایل با این زن آشنا شده و به درخواست او در واتساپ (Whatsapp) به دوستی مجازی خود ادامه داده‌اند. طبق گفته این مرد عنیقه پس از گذشت مدتی کاریکاتورهای کفرآمیزی از پیامبران مقدس برای او می‌فرستاده و در مورد این پیامبران اظهارنظرهای نادرستی بیان می‌کرده است.

در ضمن او از حساب کاربری‌اش در فیسبوک برای ارسال این محتوای کفرآمیز به سایر حساب‌های کاربری نیز استفاده می‌کرده است. طبق متن تنظیم‌شده در این شکوائیه عنیقه عمداً به شخصیت‌های پارک و درستکار انسان‌های مقدس خدشه وارد کرده و به باورهای مذهبی مسلمانان توهین کرده است.

البته عنیقه ادعا کرده که او مسلمانی معتقد است و تمام اتهامات واردشده به خود را رد کرده است. عنیقه مدعی شده این اتهامات توطئه‌ای بیش نیستند و حتی دوستی خودش با فرد شاکی را نیز انکار کرده است؛ اما شاکی او برای اثبات ادعایش و انتقام گرفتن از متهم، شواهدی را جمع‌آوری کرده است.

پس از کش‌وقوس‌های بسیار سرانجام رأی نهایی پرونده عنیقه صادر و وی به ۲۰ سال حبس و مجازات اعدام محکوم شد. وکیل او به دلیل حساسیت بسیار بالای این پرونده از اظهارنظر در مورد آن اجتناب کرده است.

مقامات دولتی پاکستان از توییتر و فیس‌بوک خواسته‌اند در شناسایی شهروندان این کشور که مطالب کفرآمیزی را در این دو شبکه اجتماعی منتشر می‌کنند، به آن‌ها کمک کنند؛ بنابراین شهروندان مسلمانی که در این کشور دست به چنین عمل مجرمانه می‌زنند، به‌راحتی شناسایی و تحت پیگرد قانونی قرار می‌گیرند. انتشار محتوای کفرآمیز در پاکستان مجازات سنگینی دارند و شدیدا با این موضوع برخورد می‌شود.

انتشار مطالب کفرآمیز در واتساپ
در سال‌های اخیر در پرونده‌های مرتبط با انتشار محتوای کفرآمیز، شبکه‌های اجتماعی به‌عنوان اصلی‌ترین منابع انتشار چنین محتواهایی از سوی کاربران معرفی شده‌اند و قانون مقابله با جرائم الکترونیکی (The Prevention of Electronic Crimes Act) یا PECA در پاکستان در سال ۲۰۱۶ زمینه کنترل بیشتر محتواهای منتشرشده در شبکه‌های اجتماعی (خصوصاً محتواهایی که کفرآمیز به نظر می‌رسند) توسط دولت این کشور را فراهم کرد.

منبع:دیجیاتو

ارسال نظرات
قبل از کنفرانس جهانی توسعه‌دهندگان اپل این ماه یک رویداد مجازی برگزار می‌کند
آخرین وضعیت بازار رمزارزهای جهان در 5 اردیبهشت 1403 بیت‌کوین آماده شد
درباره عدم مسدودسازی برخی اکانت‌ها؛ دادگاه برزیلی ایکس را بازخواست می‌کند
آخرین وضعیت بازار رمزارزهای جهان در 3 اردیبهشت 1403 کارمزد بیت‌کوین صعودی یا نزولی است؟
وبگردی