کد خبر: ۲۴۹۴۷
|
۰۴ بهمن ۱۴۰۰ | ۱۰:۲۶

وزارت ارتباطات برای ایجاد مزیت‌های رقابتی بین پیام رسان‌های بومی چه برنامه‌ای دارد؟

کارشناسان براین باورند که برای استفاده از پیام‌رسان‌های بومی بایستی فرهنگ سازی و ایجاد اعتماد برای کاربران از سوی مسئولان در کشور صورت گیرد. همچنین در کنار آن باید مزیت‌های رقابتی را بر مبنای ظرفیت‌هایی که در دولت و نیز دولت الکترونیک وجود دارد، در اختیارشان گذاشت.

به گزارش خبرنگار «نبض فناوری» راه‌اندازی پیام‌رسان‌ها و پلتفرم‌های داخلی طی چندین سال اخیر یکی از شاهرگ‌های کلیدی در عرصه توسعه خدمات اینترنتی و بهره‌گیری از شبکه‌های مجازی است. در همین راستا چندین پیام رسان (سروش، ایتا، گپ، بله و سایر پیام‌رسان‌ها) در کشور ایجاد شد و هدف اصلی از اجرای این طرح در کشور بی نیاز شدن کشور از پیام‌رسان‌های داخلی بود. نکته‌ای در این میان حائز اهمیت بوده این است که نحوه و کیفیت خدمات دهی در این حوزه‌ها است و این مهم بیشتر نیاز به حمایت مسئولان و تقویت آن‌ها دارد؛ چرا که حمایت و تقویت پیام‌رسان‌ها یا شبکه‌های اجتماعی داخلی برای رقابت با انواع مشابه خارجی از جمله موضوعاتی است که علاوه بر مجموعه وزارت ارتباطات در جلسات مرکز ملی فضای مجازی هم مورد تاکید دولت سیزدهم قرار گرفته است و شکی نیست که اگر وزارت ارتباطات و متولیان امر در اجرای وظایف خود، موانع موجود بر سر راه پیام‌رسان‌های داخلی را بر دارند، آن‌ها به زودی قله‌های موفقیت را فتح می‌کنند.

براساس این گزارش یکی از موضوعاتی که بیشتر مورد توجه است بحث فرهنگ سازی و حمایت آنهاست تا از این طریق بتوان کاربران بیشتری را به سمت پیام رسان‌های بومی سوق داد، اما متاسفانه در این زمینه تا به امروز حمایت اساسی صورت نگرفته که این پلتفرم‌ها با انگیزه بیشتر به تقویت پیام رسان‌های بومی خود بپردازند.

ناگفته نماند که نباید مشکلات این پیام رسان‌ها را در مباحث مالی جستجو کرد؛ بلکه آن‌ها نیاز به حمایت‌های معنوی نیز دارند. برای مثال طبق اعلام پیام رسان‌ها، در بخش انتقال پیام پیام‌رسان‌های داخلی با اپراتور‌ها مشکل وجود دارد، در نتیجه تسهیل این موارد خیلی اهمیت دارد.

از سوی دیگر فرهنگ سازی و ایجاد اعتماد به پیام رسان‌های داخلی است که دولت باید در این راستا تدابیری بیندیشد؛ چرا که موضوع بی‌اعتمادی کاربران به استفاده از پیام‌رسان‌های داخلی و بی‌اعتمادی نسبت به حریم خصوصی و امنیت پیام‌رسان‌ها یکی از مباحث کلیدی است که در این زمینه مطرح است. حال این سوال پیش می‌آید که مسئولان تا چه حدی توانستند اعتماد کاربران را نسبت به پلتفرم‌های داخلی جذب کنند.

در همین رابطه معاون وزیر ارتباطات در گفتگو با یکی از رسانه‌ها با تاکید بر اینکه پیام رسان‌های بومی هم اکنون مراحل و مسیر اولیه رشد را طی کرده اند، گفته است: قاعدتاً برای آنکه پیام رسان‌های بومی به صورت گسترده در کشور مورد استفاده قرار گیرند، باید مزیت‌های رقابتی را بر مبنای ظرفیت‌هایی که در دولت و نیز دولت الکترونیک وجود دارد، در اختیارشان گذاشت.

حال این سوال پیش می‌آید که دولت سیزدهم برای ایجاد مزیت‌های رقابتی بین پیام رسان‌های بومی ایجاد کرده است و تا به امروزه چه تعداد از کاربران را جذب کرده‌اند؟

ارسال نظرات
گزارش نبض فناوری از شرکت توسعه سامانه‌های نرم افزاری نگین، رشد درآمد ۲۹ درصدی «توسن» در دوره یکماهه اسفند ۱۴۰۲
آخرین وضعیت بازار رمزارزهای جهان در 29 فروردین 1403 صعود اندک بیت‌کوین
وبگردی